3 צפייה בגלריה
נתן שרנסקי
נתן שרנסקי
קרא להידברות. נתן שרנסקי
(צילום: AP)
על רקע המאבק סביב המהפכה המשפטית שמקדמים ח"כ יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו, השר וחבר הכנסת לשעבר וחתן פרס ישראל נתן שרנסקי קרא היום (שני) לחברי הממשלה והכנסת "לקבל בדחיפות את הצעת הנשיא יצחק הרצוג, ולהשתמש בה כפלטפורמה להידברות". שרנסקי התריע על מהלכים קיצוניים שעלולים להתרחש במידה והרפורמה תעבור, וציין כי המחלוקות משרתות את "האנטישמים הליברלים באוניברסיטאות בארה"ב", שטוענים כי ישראל אינה מדינה דמוקרטית.
הסופר ופעיל זכויות האדם, שכיהן גם כראש הסוכנות היהודית, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "היום כולנו שבויים של המצב, אשר נובע משלוש שנים של מערכת בחירות ללא הפסקה, עם חלוקת הקשת הפוליטית של החברה הישראלית לשתי מפלגות – 'רק לא ביבי' ו'רק ביבי'. לאחר תיקו ממושך, מחנה אחד זכה ברוב מינימלי, אך מכיוון שהקואליציה הורכבה משמונה שאין להן שום דבר במשותף מלבד הסיסמה 'רק לא ביבי', הצלחתה היחידה הייתה עצם הישרדותה בשלטון".
3 צפייה בגלריה
הרצוג
הרצוג
"להתחיל לדון בסעיפים ספציפירם ברפורמה". שר המשפטים לוין והנשיא הרצוג.
(צילום: אלכס קולומויסקי, יריב כץ)
שרנסקי המשיך וטען שאמנם המפלגה השנייה ניצחה בהפרש גדול קצת יותר, אך הקיטוב המוחלט והתלות של השותפים זה בזה לא אפשרו כל הידברות להרחבת הממשלה הזו לעבר מצע לאומי רחב יותר. "לפיכך, כאשר הוצע חוק לחלוקת הסמכויות מחדש בין הענפים השונים, חוק שחיכו לו ודיברו עליו עשרות שנים – הוא נתקל במבוי סתום. מבחינת הקואליציה - צריך לאמץ את ההצעה במלואה ומיד, "הרי העם כבר בחר, למה להקשיב לשופטים? מי בחר אותם?", או, לטענת האופוזיציה - יש לדחותה לאלתר, אחרת "זה סוף לדמוקרטיה, נתנגד בכל דרך, נעבור ממילים למעשים".
לדבריו, הצהרות כאלה משני הצדדים מגבירות את הקיטוב בחברה הישראלית, והמחלוקת בין מספקת כאמור טיעון מצוין לאנטישמים הליברליים בקמפוסים באוניברסיטאות בארה"ב, שהפכו זה מכבר למרכז התעמולה האנטי-ישראלית. "בשלב מסוים, טענות ה-BDS והאפרטהייד נסוגו לאחור. הרי זו הזדמנות מצויינת לטעון שישראל הפסיקה להיות דמוקרטיה, מספיק לצטט את נציגי הקואליציה והאופוזיציה במקביל. לכן אני מאמין שצריך לקבל בדחיפות את הצעת הנשיא ולהשתמש בה כפלטפורמה להידברות".
שרנסקי "יש להתחיל לדון בסעיפים ספציפיים של הרפורמה, בתקווה שהדיאלוג סוף סוף יתחיל. הנה התרומה הצנועה שלי לדיונים: מבחינתי, בכל הצעות הרפורמה החשובות הללו, הנקודה הכי בעייתית היא סעיף ההתגברות ב-61 קולות".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בבית חולים שיבא
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בבית חולים שיבא
שרנסקי: "לכנסת המילה האחרונה בהחלטות פוליטיות, ולבית המשפט - בזכויות האדם". ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: צילום תומר נויברג)
שרנסקי מתח ביקורת חריפה על האמירות שהשמיעו חברי הקואליציה ברקע הרפורמה. "מי ואיך יגן על זכויות האדם?", תהה. "הקריאות של 'אנחנו נבחרנו, אנחנו נגן' הן דמגוגיה. דמוקרטיה היא שני דברים יחד - שלטון הרוב וזכויות האדם שבלתי ניתנות לביטול על ידי אף רוב. הכנסת מספקת את שלטון הרוב. בית המשפט מספק הגנה על זכויות האדם. הוא נחוץ בשביל זה בראש ובראשונה. קל לדמיין למה עלול להוביל קיטוב פוליטי בחברה, אם המפלגות יהיו אחראיות על הגנת זכויות האדם".
עוד הזהיר שרנסקי מתרחישים שעלולים להגיע אם הרפורמה תעבור. "קואליציית ימין תוכל להחליט לשלול את זכות ההצבעה בבחירות מכל תומך BDS, וקואליציית שמאל תוכל לקבוע לשלול את זכות ההצבעה של כל תושבי יהודה ושומרון, וכשבית המשפט יתערב, 61 קולות יבטלו את החלטתו ויישמרו על אבסורד זה".
שרנסקי ציין כי חשוב שלכנסת תהיה המילה האחרונה בהחלטות פוליטיות, ולבית המשפט המילה האחרונה בהחלטות הקשורות לזכויות האדם. "אם נקבל את העיקרון הזה, המחלוקות כבר לא יהיו לגבי מה הרוב שצריך להיות בשביל ההתגברות, אלא לגבי אילו נושאים הוא יתגבר. כמובן שקיומה של חוקה יכולה לסייע, אך גם בהיעדרה, השכל הישר יכול להועיל".