נתונים מילוליים במקום ציונים: הבוקר (חמישי) מתפרסמים הישגי התלמידים במבחני ה"אסיף", התחליף למבחני המיצ"ב, במתכונת החדשה שבה נמסרים נתונים מילולים ללא ציונים מספריים, נתונים שמתייחסים לחוזקות ולחולשות של כל בית ספר ביחס לבתי ספר דומים לו מבחינה סוציו-אקונומית. אלו נתוני "מצב החינוך" באתר ראמ"ה - וזהו הקובץ המלא, עם נתונים מכל בית ספר.
בקובץ המלא ניתן לחפש את שם בית הספר, ולאחר איתורו ניתן לגלול שמאלה ולגלות את כל הנתונים עליו. כך, למשל, מופיע שם תיאור מילולי של סיכום ההישגים, ההשוואה לבתי ספר דומים, הפערים בין התלמידים באותו בית ספר, מגמות השינוי ונתונים פרטניים נוספים.
ההחלטה לעבור לציונים מילוליים במקום מספריים נועדה להפחית את לחצים ואת המרוץ אחר טבלאות ליגה והשוואות בין בתי ספר, דבר שיצר התנגדות בקרב מנהלים ומורים, שמצאו את עצמם על המוקד.
1 צפייה בגלריה
בלי ציונים מספריים, על רקע הלחצים
בלי ציונים מספריים, על רקע הלחצים
בלי ציונים מספריים, על רקע הלחצים
(צילום: רועי עידן)
החשש של בתי ספר מהשוואות ומביקורת מצד ההורים וראשי רשויות מקומיות, יצר תופעות של פגיעה בטוהר הבחינות וכן בתי ספר ש"העלימו" תלמידים חלשים כדי שאלה לא ישפיעו על הממוצע הבית ספרי.
הנתונים שמתפרסמים כעת על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך הם לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים לשנת תשפ"ג, טרם המלחמה. המבחנים נעשו בקרב כיתות ד' ו-ח' והסקרים בהיבטים השונים בקרב תלמידי כיתות ה' עד י"א'.
המתכונת החדשה כוללת את שיקוף המצב של בית הספר בשפת אם, מיומנויות דיגיטליות, חברתיות ואישיות וכן אקלים בית ספרי והיבטים בתחומי מעורבות חברתית. בכל אחד מהתחומים מתקבלת תמונת מצב על בית הספר ביחס לדומים לו, ומציגה באילו תחומים נתוני בית הספר גבוהים בהרבה, גבוהים במעט, דומים, נמוכים במעט או נמוכים בהרבה בהשוואה לבתי הספר הדומים לו.
בשנת 2018 נפסלו שניים משלושה מבחנים ארציים לאור הטיות שונות שמצאה ראמ"ה, אשר נבעו בין היתר מהלחץ הרב שיצר פרסום הציונים על מנהלי בתי הספר והמורים. בשנים 2019/2020 ו-2020/2021 לא נערכו מבחנים וסקרים ארציים במערכת החינוך בשל מגפת הקורונה. בשנים 2021/2022 נערך מבחן בשפה לתלמידי ד' ככלי לשיקוף תמונת מצב לאור המגפה. הנתונים המפורסמים הבוקר מתייחסים כאמור לתוצאות בתי הספר בתשפ"ג (2022/2023).
שר החינוך, יואב קיש: "על מנת להבין ולפעול טוב יותר למען תלמידנו ומורינו, אנו חייבים להיות מסוגלים לראות, בצד התמונה האישית, את התמונה הכללית הניבטת פעמים רבות בצורה החדה ביותר מבין המספרים. התוצאות שאנו מפרסמים כעת הם כלי עבודה חשוב בהקשר זה. אנו נלמד אותם ונישען גם עליהן בדרך להזנקת מערכת החינוך קדימה".
מנכ"ל ראמ"ה, ד"ר גל אלון: "העשייה החינוכית של בית הספר אינה ניתנת לכימות בציון בודד. נכון לכן לקרוא את הנתונים שאנו מפרסמים היום בצניעות הנדרשת. אנחנו בראמ"ה יודעים לפתח ולהפעיל מבחנים וסקרים, אך הנתונים לעולם ישקפו רק חלק מהתמונה, ואף אחד לא יכול להצטיין בהכול. לכן, האתגר הוא לא המדידה של העבר, אלא המעשה שהיא מניעה בעתיד, ובכך אנו חושבים שנכון להתמקד".
עו"ד רחלי אדרי-חולתא, מהתנועה לחופש המידע שהובילה את המאבק לפרסום ציוני המיצ״ב, מסרה כי "לצערנו משרד החינוך וראמ"ה עשו הנחה ענקית למערכת החינוך על חשבון הציבור. יש פה ניסיון חריג לשנות את המציאות על-ידי הצגת נתונים לא ברורה ומבלי לתת ציונים קוהרנטיים. חמור מכך - הציונים הברורים שנאספו במשך שנים ונתנו אינדיקציות ברורות ביחס לבתי הספר הושמטו והפכו למלל המקשה על ביצוע השוואות. צר לנו שזמן רב כל כך ולאחר הליך משפטי סבוך ופסק דין ברור - יצאו נתונים חסרים כל כך".