חיסולו הדרמטי בטהרן של מנהיג הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, מעורר תהיות באשר להשלכות שיהיו לו על המגעים לעסקת חטופים מול ארגון הטרור. הנייה נחשב לאחד הגורמים המרכזיים שלקחו חלק במשא ומתן, וחיסולו עלול - לפחות בטווח הזמן המיידי - להביא לעצירת המגעים.
1 צפייה בגלריה
 טקס לציון עשור לצוק איתן הר הרצל ירושלים
 טקס לציון עשור לצוק איתן הר הרצל ירושלים
(צילום: משרד הביטחון)
עם זאת, גורם בכיר בישראל טוען שפעולות מסוג זה - ישראל לא לקחה אחריות רשמית על חיסול הנייה - רק תחזק את הלחץ על חמאס ותקדם בכל זאת את הסיכוי לשחרר את החטופים שמוחזקים בשבי כבר 299 ימים. "בניגוד למה שחושבים, דווקא החיסולים האלה ישחררו את המגעים לעסקה", טען אותו גורם בכיר.
"אם אני בכיר בחמאס אני חושב איך אני עוצר את מסכת החיסולים. יש עוד אחד בתור ועוד אחר בתור. אם אתה שני ושלישי בתור, אתה בעד עסקה או נגד? זה מזרח תיכון. כל החיסולים האלה הם האבא של הקטליזטור. ככל שיכו בראשים - תהיה עסקה יותר מהר", הוא הוסיף וסיכם כי "ימים יגידו" אם הערכתו נכונה.
מוקדם יותר אמר גורם המעורה בפרטי השיחות ל-CBS כי חיסולו של הנייה עלול לסבך את מאמצי התיווך, מכיוון שראש הלשכה המדינית של חמאס היה "מקבל החלטות מרכזי" במו"מ. ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני הביע גם הוא תסכול רב מהחיסול, ואמר כי השיחות לא יכולות להצליח כאשר "צד אחד במשא ומתן מתנקש בצד השני". אאל-ת'אני שוחח בהמשך עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, ומסר כי דן עמו בהמשך המאמצים להגיע להסכם הפסקת אש ברצועה.
גלנט בביקור היום בסוללת חץ
(צילום: שחר יורמן, תקשורת שר הביטחון )

לא רק ארה"ב מעורבת במאמצים הללו, הממשלה בלונדון הודיעה אחר הצהריים כי שרי החוץ וההגנה שלה, דייוויד לאמי וג'ון הילי, עושים את דרכם לקטאר בניסיון להביא לעסקה וגם למנוע הסלמה נרחבת באזור אחרי החיסול של הנייה, וכן חיסולו אמש של בכיר חיזבאללה פואד שוכר בביירות. "הכרחי שנפעל בצמידות עם שותפותינו, כמו קטאר שמשחקת תפקיד מפתח במגעים לסיום הסכסוך בעזה, על מנת להביא לסיום המלחמה ההרסנית הזו", מסר שר החוץ הבריטי לאמי.
לסוגיה התייחס גם שר הביטחון יואב גלנט, בשיחה שערך היום עם מזכיר ההגנה האמריקני הגנרל לויד אוסטין. בשיחה, כך נמסר מלשכת גלנט, "הוא הדגיש כי במיוחד בשעות אלה, ישראל פועלת להשגת מתווה שיאפשר את השבת החטופים".
וכשברקע החשש מתגובת איראן - שמאיימת לנקום על החיסול שאירע בשטחה - וכן החשש מתגובת חיזבאללה על החיסול אמש של בכיר ארגון הטרור שוכר, הוסיף שר הביטחון בשיחה כי "היחסים הביטחוניים בין ישראל לארה"ב הם מרכיב מרכזי במעמדה האזורי של ישראל ובהרתעת איראן ושלוחיה".
"גלנט הודה לאוסטין על עמידתו האיתנה לצד ישראל ועל הגיבוי הפומבי שהעניק לזכות של ישראל להגן על עצמה מפני אויביה", נמסר עוד. גלנט הדגיש כי חיסולו של שוכר, המכונה סיד מוחסין, הוא תגובה ישירה לרצח 12 הילדים במג'דל שמס, והדגיש כי ישראל לא מתכוונת להסלים את המצב - אך משמרת כוננות גבוהה בכל המערכים וערוכה להגיב לכל ניסיון פגיעה מצד חיזבאללה.
החיסול הדרמטי של הנייה, נזכיר, מגיע כשברקע ממילא נרשם משבר במגעים לעסקה בעקבות דרישת ישראל למנוע חזרת חמושים לצפון הרצועה במסגרת הפסקת האש וכן להמשיך לשלוט בציר פילדלפי שבגבול בין הרצועה למצרים. חמאס דחה את הדרישות הללו, וגם גורמים בארץ הביעו תהיה על מה שנתפס כהכנסת "עיזים" חדשות למשא ומתן באופן שעלול לפגוע בו.
בכיר חמאס חליל אל-חיה טען הערב במסיבת עיתונאים בטהרן, שבה התייחס בעיקר לחיסול אך גם למגעים לעסקה, כי "המו״מ כבר היה כמעט סגור, ופתאום נתניהו בא עם דרישות ותנאים חדשים. אנחנו חזקים ולא נוותר בנושא הזה. על נתניהו לדעת שהמכשולים שהוא מציב ייכשלו".