הלימודים יחודשו אחרי שבוע ימים: ארגון המורים הודיע אמש (יום ראשון) על השהיית השביתה בתיכונים, "למרות חוסר האחריות של משרד האוצר ופיצוץ במו"מ". מאחורי הקלעים, ל-ynet נודע כי נרשמה התקדמות משמעותית אתמול אחר הצהריים במשא ומתן בין ארגון המורים העל-יסודיים לבין משרדי האוצר והחינוך והשלטון המקומי. מנגד, מועצת התלמידים והנוער הארצית והנהגת ההורים הארצית מתחו ביקורת חריפה על הכרזת ארגון המורים: "לעשות צחוק מתלמידי ישראל ולהודיע ב-23:30 שמחר יש לימודים? אנו קוראים להם לא להגיע וקוראים להורים לא לשלוח את ילדיהם. התלמידים הם לא כלי משחק בידי אף אחד מהצדדים".
3 צפייה בגלריה
התקדמות משמעותית במו"מ. סמוטריץ', ארז וקיש
התקדמות משמעותית במו"מ. סמוטריץ', ארז וקיש
התקדמות משמעותית במו"מ. סמוטריץ', ארז וקיש
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, שלו שלום)
יו"ר הארגון רן ארז מסר כי ההחלטה התקבלה "מתוך אחריות למדינה, למורים ולתלמידים". מנגד, הוא הבהיר כי "העיצומים ממשיכים. אנחנו לא ניתן את הציונים, ולא נצא לשום פעילות מחוץ לכותלי בית הספר חוץ מהכנה לנסיעות לפולין. אנחנו קוראים בהזדמנות זאת למנהלים שלא להתקשר עם מפעילי טיולים ותיאטראות וכדומה כי לא יינתנו אישורים לחריגה והכסף שישולם ילך לאבדון". בנוסף אמר ארז כי "ארגון המורים מודיע כי יינתנו מענקים על ימי השביתה שהתקיימה למורים הזכאים לכך, ומאפשר לקבל הלוואות שבהן המורה מחזיר את הקרן בלבד וארגון המורים ישלם את הריבית".
גורמים במשא ומתן ציינו כי אתמול, בישיבה שנמשכה שעות ארוכות, נרשמה לראשונה זמן רב אווירה "שונה" עם בסיס מסוים לאופטימיות סביב ההצעות הקודמות בסוגיית החוזים האישיים, המהווה סלע מחלוקת מרכזי בין הצדדים המעורבים. כעת, מנסחים הצדדים הבנות לגבי החוזים האישיים. בנוסף, ידוע כי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב במגעים ככל הנראה, במטרה לשים סוף לשביתה.
עם זאת, לפחות באופן פומבי, ארז הקפיד לשדר פסימיות ואמר אתמול כי "מתנהל כעת משא ומתן, רחוקים מאוד מהסכמות. יש מחלוקות רבות והמאבק נמשך. אין להתייחס כעת לכל הודעה בתקשורת על פריצת דרך במשא ומתן. הודעות יצאו מאיתנו בהמשך".
בימי השביתה המורים לא מקבלים שכר, ובשל כך התחיל לחץ מהשטח מצד מורים מודאגים - במיוחד לקראת החגים. מאחר ששביתה של תלמידים בוגרים ועצמאיים אינה מטרידה כמו השבתת גנים או בתי ספר יסודיים, משרדי האוצר והחינוך נערכו להשבתה ארוכה באמצעות מענה חלופי לתלמידים, ובארגון המורים הבינו שכל יום נוסף של שביתה יעמיק את הפגיעה הכלכלית במורים.
מעבר לעיצומים במקום לשביתה ישיג יותר לארגון המורים, שכן העיצומים מסיבים נזק גדול יותר מאלה שהסבה השביתה. העיצומים יפגעו קשות בשגרת הלימודים ויוסיפו ללחץ מצד התלמידים והמורים, שיקבלו אומנם שכר במהלכם. בנוסף, שביתה בתקופת החגים היא בזבוז משום שברובה ממילא המורים לא מלמדים. לאחר שהפערים הצטמצמו בסוגיה הקשה ביותר של חוזים אישיים, ייתכן שיגיעו להסכם תוך ימים אחדים. בינתיים, המורים יוכלו לחזור ללמד וכאמור לקבל על כך שכר.
3 צפייה בגלריה
כרזה שפרסמה מועצת התלמידים הארצית בקריאה לשביתה
כרזה שפרסמה מועצת התלמידים הארצית בקריאה לשביתה
כרזה שפרסמה מועצת התלמידים הארצית בקריאה לשביתה
כאמור, בהנהגת ההורים הארצית ובמועצת התלמידים והנוער הארצית מתחו ביקורת חריפה על התנהלות ארגון המורים, שהודיע על השהיית השביתה רק לקראת חצות. בשני הארגונים זעמו גם על החזרה למתכונת העיצומים, קראו לתלמידים שלא להגיע ללימודים הבוקר ולהורים שלא לשלוח את ילדיהם. "לא ניתן לעשות צחוק מתלמידי ישראל ולהודיע ב 23:30 בלילה שמחר יום לימודים רגיל בתיכון, כשהעיצומים ממשיכים", מסרה הנהגת ההורים. במקביל, גם מורים כעסו על החלטת הארגון שבו הם חברים.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר כי "טוב שארגון המורים עצר את השביתה, שלא הייתה מוצדקת מלכתחילה. בוודאי לא בזמן מלחמה". הוא הוסיף ברשת X כי "אפשר להמשיך לנהל מו"מ מבלי לפגוע בתלמידים, במורים ובהורים". שר החינוך יואב קיש הוסיף מנגד כי "במלחמה לא פוגעים במורים ובתלמידים - לא בשביתות ולא בעיצומים".
ההתקדמות במשא ומתן בין הצדדים מגיעה לאחר ששביתת ארגון המורים העל-יסודיים נכנסה אתמול ליומה השביעי, על רקע התנגדות ארגון המורים לחוזים האישיים. בינתיים, גם תלמידי החינוך המיוחד נפגעו.
במשרדי החינוך והאוצר ובשלטון המקומי אף נערכו לשביתה ארוכה באמצעות מסגרות חלופיות. לצורך כך אושר תקציב ראשוני של 7.6 מיליון שקלים, ונקבע כי היומיים הראשונים של השבוע הנוכחי ישמשו להיערכות, והחל מיום שלישי הייתה אמורה להתקיים פעילות מלאה - שככל הנראה תבוטל.
פורסם לראשונה: 23:22, 08.09.24