2 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
"אם נירה בתוך המלון, הרעש יהיה חזק?". כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
(צילום: AFP)
כלי תקשורת בטורקיה מפרסמים פרטים נוספים על חוליית הטרור האיראנית שניסתה לרצוח תיירים ובכירים ישראלים באיסטנבול. בין היתר, דווח כי שלושה מהעצורים הודו בחקירותיהם שאת פקודת ההתנקשות הוציא ארגון הביון האיראני, ושחברי החוליה הוכוונו על-ידי "מאפיה איראנית". אחד העצורים גם ציין שבין היתר, צוות המתנקשים סימן כיעד לחיסול גם שלוש נשים ישראליות.
לפי הדיווחים בטורקיה, אחד הסוכנים האיראנים - שנכנס למלון שבו שהו הישראליות ב-17 ביוני בשעה 11:40 - צילם את החדר שבו שהו השלוש. בעקבותיו, עצרה המשטרה הטורקית שני סוכנים איראנים בשעה 17:50 במלון באותו היום. בפשיטה המשטרתית התגלו והוחרמו שני רובי ברטה, שני משתיקי קול ושני לייזרים שניתן לחבר לאקדחים.
שלושה סוכנים איראנים נוספים, לפי הדיווחים, נעצרו ב-19 ביוני במלון דירות. ב-28 ביוני, ארגון הביטחון הטורקי והמשטרה עצרו סוכן נוסף במחוז אבצילר שבאיסטנבול.
2 צפייה בגלריה
 רוני גולדברג ויוסי לוי ספרי
 רוני גולדברג ויוסי לוי ספרי
לא היו היעד היחיד. לוי ספרי ובן זוגו
על אף שכמה מהעצורים הודו שארגון הביון האיראני הוציא את פקודת ההתנקשות, מהחקירה הטורקית עלה שלא היה להם קשר ישיר עם המודיעין של איראן - והם הונהגו על-ידי "מאפיה איראנית", שמנהיגה חי באיראן ותקשר עם הסוכנים באמצעות וואטסאפ. ככל הנראה, ההתנקשות תוכננה להתבצע ב-18 או ב-19 ביוני.
בחקירה הטורקית עלה שאחד מחברי החוליה האיראנית נסע לאיראן ארבע פעמים תוך חודשיים, ובביקורו האחרון נפגש עם אותו "מנהיג מאפיה" - ארבעה ימים לפני מעצרו. בשיחת הטלפון האחרונה של השניים, שאל חבר החוליה - שהיה אמור לבצע את ההתנקשות: "אם נירה בתוך המלון, הרעש יהיה חזק?". כמו כן, נשמעו שאלות כמו "האם האקדח לא מספיק טוב כדי לעשות את העבודה?".
מנהיג המאפיה, מצידו, השיב כי הירי באקדח משמיע רעש "קטן מאוד, שנשמע כמו בלון שמתפוצץ". בהמשך אמר לו גם כי "זה עושה אפילו פחות רעש מזה. אל תדאג, לא תהיה בעיה".
המעצרים בטורקיה

בשבוע שעבר אישרו כלי התקשורת בטורקיה את בדיקת ynet, שלפיה אחד היעדים של המתנקשים האיראנים היה יוסי לוי-ספרי - שכיהן בעבר כקונסול הכללי של ישראל באיסטנבול. לפי הדיווחים, המתנקשים האיראנים שהו באותו מלון שבו שהה לוי-ספרי עם בן זוגו רוני גולדברג במסגרת חופשה פרטית של השניים באיסטנבול. "הקונסול הישראלי לשעבר, שלא ידע על שהותם של האיראנים במלון, חולץ ממנו במבצע מהסרטים - ונשלח חזרה לישראל", נכתב בדיווחים הטורקיים.
לפי כלי התקשורת בטורקיה, שבעה מתוך שמונה מבין חברי החוליה האיראנית שנעצרו הובאו להארכת מעצר בבית משפט באיסטנבול. היעד הבא שלהם אחרי לוי-ספרי, לפי הדיווחים, היו תיירים ישראלים באיסטנבול. התקשורת הטורקית מציינת שחברי החוליה האיראנית היו במעקב של ארגון הביון הלאומי של טורקיה (MIT) מאז שנכנסו למדינה, ובסופו של דבר נתפסו "על חם, ברגע האחרון" כשברשותם גם כלי נשק.
בשבוע שעבר, ולאחר גל המעצרים שביצע ארגון הביון הטורקי (ה-MIT), המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) הורידה את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול מהרמה הגבוהה ביותר, 4, לרמת איום בינונית, 3. זו חזרה למעשה למצב שהיה עד לפני 30 במאי. האזהרה ברמה 3, שלפיה יש לדחות נסיעות שאינן חיוניות – חלה כעת על כל חלקי טורקיה, ללא אזהרה חריפה בנוגע לאיסטנבול.