4 צפייה בגלריה
עומס תנועה באיילון בערב חג ראש השנה
עומס תנועה באיילון בערב חג ראש השנה
עומס ישראלי טיפוסי
(צילום: נדב אבס)
ישראל - המדינה השלישית הכי איטית בעולם: זה לא רק נדמה לכם, מה שהיה ידוע לכמעט כל ישראלי שיושב מאחורי ההגה, כעת ידוע בכל העולם - התחבורה בישראל משתרכת, למעשה השלישית בעולם באיטיותה לפי מחקר חדש שהתפרסם באתר הכלכלה התחבורתית הבריטי Moneybarn.
מומחי האתר בדקו 49 מדינות ברחבי העולם לפי מספר נתונים כגון גודל הגודש בכבישים, מספר הימים בממוצע של פקקים בחודש, מהירות הנסיעה הממוצעת ופרמטרים נוספים. לישראל ניתן ציון כולל של 7.35 מתוך 10 בדירוג המדינות הכי פקוקות. שתי המדינות שהקדימו את ישראל הן פרו ורומניה.
"ישראל משלימה את שלישיית המדינות הכי איטיות בעולם", נכתב באתר הבריטי. "אחת הסיבות לדירוגה היא מצב של 17 ימים בשנה של פקקים קשים ו-40% של גודשי תנועה בינוניים ביתר הימים". החוקרים העניקו לכבישי ישראל ציון של 4.9 מתוך 10, וציינו כי "נסיעה לרוחבה ולאורכה של המדינה אינה מומלצת בשל העובדה שבחלקה יש עדיין שדות מוקשים שלא פוצצו".
4 צפייה בגלריה
עומס תנועה באיילון בערב חג ראש השנה
עומס תנועה באיילון בערב חג ראש השנה
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
 מירי רגב
 מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: עמית שאבי)
מבט מעמיק יותר על הנתונים מגלה כי ישראל מדורגת במקום נמוך בעיקר בגלל הפרמטר של הגודש בכבישים, שמביא אותה למקום החמישי מהסוף אחרי פרו, רומניה, הודו והפיליפינים. מספר הימים עם צפיפות תחבורתית גבוהה, שעומד כאמור על 17, מדרג את ישראל במקום השמיני כשלפניה בין היתר איטליה ובלגיה. מספר הימים עם תנועה בינונית בישראל עומד על 31.
את המקום האחרון ברשימה, כלומר המדינה שבה התנועה היא הכי מהירה, תופסת ארה"ב. לפי עורכי המחקר, "התושבים של ניו יורק ולוס אנג'לס אולי לא יסכימו איתנו, אך במבט כולל ארה"ב היא מדינה עם מערכת כבישים נוחה ושירותי תחבורה ציבורית טובים".
4 צפייה בגלריה
בעקבות חוק המטרו - יצאנו לדבר עם אנשים התקועים בפקקי ענק
בעקבות חוק המטרו - יצאנו לדבר עם אנשים התקועים בפקקי ענק
(צילום: יריב כץ)
איחוד האמירויות מדורגת במקום השני בקרב המדינות המהירות. החוקרים מגדירים אותה כ"גן עדן לחובבי דלק". הם ציינו כי "מחירי הדלק מאוד נמוכים במדינה בשה יש מספר רב של עשירים, שמחזיקים במכוניות יוקרה מהירות". באמירויות ניתן לנהוג במהירות של 100 מייל (160 קמ"ש) בשעה - נתון שני רק לגרמניה. השלישית בקרב המדינות המהירות היא מלזיה, שגם קיבלה את ציון איכות הכביש הגבוה ביותר.
רק כדי להבין עד כמה האיטיות בכבישים בישראל גדולה, צריך לראות ברשימה מדינות נחשלות עם מספר תושבים גבוה יותר שדורגו במצב טוב יותר. כך למשל ניתן למצוא שם את הודו שניצבת במקום העשירי מהסוף, אינדונזיה שמדורגת 15 מקומות מתחתיה והפיליפינים שהגיעה למקום ה-19 מהסוף.