מנכ"לית משרד החינוך: "הסכם פורץ דרך, לא נפתרו כל הלקונות"
(צילום: סטס קופולו)

הסכם "פורץ דרך" או "מאכזב"? תלוי את מי שואלים. מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר התייחסה להסכם שהושג בין האוצר למורים "פורץ דרך", עם זאת היא הבהירה כי "המשבר במערכת החינוך הוא מאוד גדול, בטוח שלא נפתרו כל הלקונות". בריאיון לאולפן ynet הבוקר (רביעי), רגע אחרי שהסדירו ביניהם הצדדים את המחלוקות, היא טענה: "ההסכם הזה מביא בשורה ענקית".
לדבריה, "בהסכם יש שיפור שכר, שיפור מעמד, גם קידום גמישות למנהל ושיפור שכרו באופן משמעותי, גם קידום מצוינות וגם אפשרות יותר נוחה לפיטורים מאדם שפחות מתאים למערכת". אך כאמור, היא ציננה את האווירה והסבירה כי ישנם פגמים במערכת שעוד דרושים תיקון: "צריך לפתור את בעיית הסייעות, זה נמצא על השולחן. צריך שיעברו הכשרה מתאימה ואז יישארו במערכת. האם הכול ייפתר ביום אחד? ברור שלא".
6 צפייה בגלריה
דלית שטאובר
דלית שטאובר
"בשורה ענקית". מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
שטאובר הוסיפה: "אל תשכחו שבמשך שלוש שנים לא היה הסכם שכר. זה יביא שקט לטווח ארוך באופן חסר תקדים. מלאכת החינוך לעולם אינה מסתיימת. אבל זה יום חגיגי אז מותר לרגע אחד לשמוח על ההסכם הזה. צריך להודות לשרים ששמו את כל יהבם שזה יצליח".
היא נתנה קרדיט גם לראש הממשלה יאיר לפיד: "הוא תומך מאוד בחינוך והיה לו מאוד חשוב שזה יצליח. המעורבות הפוליטית הייתה מחוץ לחדר. כל הדיונים היו מקצועיים, סביב הדברים שהיו מאוד חשובים לאוצר להסתדרות המורים וקיבלו מענה".
עדנה דוד, סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים, התייחסה אף היא להסכם ואמרה כי היא "מברכת את המזכ"לית שלנו על עמידה נחושה, איתנה, על ניהול משא ומתן ארוך ומתיש. היא הצליחה להביא הישגים רבים עבור אנשי מערכת החינוך אבל לא רק עבורם, אלא גם עבור החינוך במדינת ישראל בראייה עתידית". לדבריה, "אנחנו באמת מקווים שההסכם הזה יהיה ההתחלה של שיקום המערכת שבאמת יש הרבה מה לעשות עבורה".
היא ציינה כי מחר הילדים יגיעו ל"מערכת חינוך שיש לה עתיד טוב יותר". "זו מערכת שנמצאת במדרון חלקלק כבר הרבה מאוד זמן. גם מחר יהיו חסרים גננות ומורים, אבל זו מערכת שההסכם הזה מפיח בה תקווה להסתכל קדימה, למשוך אנשים טובים לתוך המערכת, לחזק את מי שנמצא שם ולאפשר לה לעבוד בחדוות יצירה".
סגניתה של בן דויד: "הצליחה להביא הישגים רבים"
(צילום: סטס קופולו)
6 צפייה בגלריה
מירום שיף
מירום שיף
"הסכם שלא יביא לשינוי". מירום שיף
מי שנשמע הרבה פחות מרוצה מההסכם שהושג הבוקר הוא יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף, שהתראיין אף הוא לאולפן ynet וטען: "זה הסכם מאכזב, הוא לא מביא שום בשורה למערכת החינוך". על אף שבמסגרת ההודעה שיצאה מטעם משרדי האוצר והחינוך וכן הסתדרות המורים נכתב כי יהיה ייעול בהליך הפיטורים של מורה שאינו מתאים למערכת טען שיף כי "מורה שלא מתאים למנהל אי אפשר לפטר אותו. אין פה שום בשורה, משרד החינוך לא השכיל להבין שצריך לתת את הכוח למנהלים".
לדבריו, "ההסכם הזה לא ישנה את מערכת החינוך, הוא חשוב בהיבט של הכסף והשכר, אבל מעבר לדבר הזה , סלחו לי - אין פה דרמה, אין באמת שינוי. על ההסכם הזה היה אפשר לחתום הרבה קודם וחבל שהגענו יום לפני תחילת הלימודים, המורים היו יכולים לפגוש אותנו הרבה לפני תחילת הלימודים". הוא ציין כמה נקודות אור בהסכם, אך סיכם: "זה לא ההסכם שפיללנו אליו, הוא לא יביא לשינוי. הסכם השכר הוא לא להיום בבוקר, הוא הלאה. מערכת שלא שואפת למצוינות היא מערכת שאינה טובה לילדים שלנו".
הממונה על השכר באוצר: "שיפרנו את מערכת החינוך"
(צילום: סטס קופולו)

הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "קיבלנו את הביקורת על שכר של מורים ותיקים וגם שם שיפרנו אותו. קיבלנו גם הערות על היקף משרה נמוך למורים בתחילת הדרך, גם בזה אנחנו מטפלים. אנחנו מרוצים מהתוצאה בסך הכל, שיפרנו את מערכת החינוך. כמו בכל משא ומתן לא כל אחד מקבל את מה שהוא רוצה". הוא התייחס לעובדה שההסכם הושג ברגע האחרון וטען: "זה לא היה מתוכנן. ניסינו ניסינו וקיווינו להגיע להסכמות, כל אחד משך לכיוונו".

עיקרי ההסכמות

משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים הודיעו מוקדם יותר כי הושג הסכם בין הצדדים בתום משא ומתן ממושך, שנמשך גם הלילה. "הצדדים סיכמו את עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה", נמסר. "לאור ההסכמות, איום השביתה הוסר, סכסוך העבודה יבוטל וצווי המניעה יימשכו מבית הדין לעבודה. הסכם מפורט יסוכם בימים הקרובים". עוד הוסכם על "שקט ומיצוי על 31 בדצמבר 2026". עם זאת, הכריז יו"ר ארגון המורים רן ארז על סכסוך עבודה, ומאיים שלא לפתוח את שנת הלימודים בתיכונים כסדרה.
6 צפייה בגלריה
שליש שלישיה יפעת שאשא ביטון, ליברמן, יפה בן דויד
שליש שלישיה יפעת שאשא ביטון, ליברמן, יפה בן דויד
יכולים לחייך. שאשא ביטון, ליברמן ובן דויד
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
יקלקל את החגיגה? רן ארז, הכריז על סכסוך עבודה
(צילום: מוטי קמחי)
בין עיקר ההסכמות - שכר לעובד ההוראה המתחיל יעלה ל-9,000 שקלים ותינתן תוספת של 1,100 שקלים לכל הפחות לכל עובד הוראה. כמו כן, יינתן מענק התמדה בסך 10,000 שקלים לאחר שלוש שנים במערכת. שכר המנהלים המתחילים הועלה ל-19 אלף שקלים. בנוסף, יינתן סל גמולי תפקיד גמיש למנהל, כך שמורים מצטיינים יוכלו לקבל תגמול בשווי של 400 עד 1,000 שקלים בגין ביצוע יוזמה ולקיחת תפקידים. כמו כן, תינתן למנהלים אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת.
בנוסף, תהיה אפשרות לשיפור שכר בגין תפקידים נוספים: גמול חינוך לא יפחת מאלף שקלים או גמול אחוזי - הגבוה מבין השניים. גמול ריכוז שכבה וסגן מנהל שני לא יפחת מ-1,100 שקלים או גמול אחוזי - הגבוה מבין השניים. גמול ניהול גן לא יפחת מ-1,500 שקלים או גמול אחוזי - הגבוה מבין השניים. גמול הייעוץ יעלה בשישה אחוזים - מ-12% ל-18%. הוסכם גם על הוספת גמול למחנכות ומנהלות גן המשלבות בכיתתם ילדים עם צרכים מיוחדים. עוד סיכמו הצדדים על העלאת שיעור המשרה המינימלי לעובד הוראה עד ל-100% בהדרגה וכן על ייעול בהליך הפיטורים.
בין הצדדים נרשמה הסכמה גם בנושא צמצום החופשות - במסגרתה ירדו למורים שלושה ימי חופש של אסרו חג, יתקיימו לימודים גם בל"ג בעומר ובתענית אסתר. ימי האסרו חג יומרו לגשר בין יום כיפור לסוכות. בנוסף, המורים יוכלו לבחור שני ימי חופשה בהתאם לצרכיהם. עם זאת, מועד עדכון לוח החופשות לא סוכם. במשרד האוצר טוענים שהוא יחול מהשנה - אך משרד החינוך מתעקש שרק מ-1 בספטמבר 2023. לצד זאת, משרד האוצר הודיע על כוונתו להאריך את "בית הספר של הקיץ" עד ל-31 ביולי והרחבתו עד לכיתות ד'.