24 שעות בדיוק אחרי ששר הביטחון יואב גלנט שרטט משוואה מאתגרת במיוחד עבור הקואליציה, כזו שייתכן שהיציאה ממנה היא פיזור הכנסת, ניצב ראש הממשלה בנימין נתניהו מול המצלמות - ובמסיבת עיתונאים ניסה לכבות את המדורה הפוליטית שהצית שר הביטחון שלו בחסות צרכי צה״ל והמלחמה.
בנימין נתניהו בהצהרה
(צילום: לע"מ)

החל משעות הערב המאוחרות אתמול, מיד לאחר שגלנט הסביר שחוק שירות הביטחון יקודם רק בהסכמה רחבה - ולמעשה העביר את כובד המשקל לידיו של גנץ ואיזנקוט - ניתחו האופרטורים הפוליטיים את תמונת המצב ופסקו שבחירות כלליות הן אחת הדרכים הריאליות ביותר לצאת מהפלונטר, בממשלה שלא יודעת לגייס חרדים למרות רצונה הטוב. נתניהו כינס את מסיבת העיתונאים כדי לנסות להרגיע את הרוחות, וכמו שקרה יותר מפעם אחת בחודשים האחרונים, הציג את הקו ההפוך מזה של גלנט.
נתניהו יודע לחשב את החישובים. מתוך הנחה שגלנט הוא גם אדם פוליטי, הבין ראש הממשלה שהצהרתו היא חלק מהתשתית שכבר החל להניח, להיפרדות הסופית מנתניהו. בדומה להנפת הדגל במרץ אשתקד בימי המהפכה המשפטית - גלנט יצר שוב אירוע מסובך ונראה שהוא הולך וצובר נקודות בציבור הכללי, בעודו מכרסם במערכת היחסים שלו עם נתניהו.
להצהיר ללא תיאום שהוא לא מגיש את חוק שירות הביטחון, כפי שדורש בג"ץ, תוך שהוא מעביר מסר למפלגות החרדיות וגם הופך את גנץ לבעל אפשרות וטו, מסכימים גורמים פוליטיים - כל זה הופך גלנט לקברניט של אירוע, בפעם השנייה. ונתניהו ניסה למשוך מהר יחסית את בלם היד.
"אי אפשר להשיג הסכמה מוחלטת", אמר, "אתם יודעים איפה יש הסכמה מוחלטת? בצפון קוריאה. בדמוקרטיה יש שלטון של הרוב. מי שמחפש הסכמה מוחלטת לא יקבל שום החלטה". כך ניסה נתניהו להחזיר את גלנט לקרקע המציאות ולהבהיר מי כאן הבוס. על הדרך - גם לייצב את הקואליציה.
נתניהו מבין כמה נפיץ חוק הגיוס. יש לו היסטוריה ארוכה ומפוארת עם החוק. הוא הקים ופירק ממשלות, רק שהיום הסוגיה הרבה יותר נפיצה, שעה שבעזה נלחמים מיטב הבנים מכל המפלגות על הקשת הפוליטית למעט שתיים.
בהשלכה ישירה, נתניהו הסביר גם את התוצאה לתפיסתו: "בחירות זו תבוסה לישראל", אמר, "זה מה שחמאס רוצים". אבל באופן כזה או אחר, הוא התכוון גם לעוד תבוסה בלתי נמנעת: סופה של הקואליציה הנוכחית.