תקיפה רוסית נגד מפעלי פלדה במריופול
(מתוך טוויטר)

רוסיה חוזרת בה מעט מאיום הנשק הגרעיני, הצבא האוקראיני מאמין שעקב הכשלים בשרשרת האספקה הרוסית נותרו לכוחות שפלשו לאוקראינה רק שלושה ימים של דלק, מזון ותחמושת לניהול המלחמה - וההפגזות על מריופול הנצורה נמשכות.
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, מקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר אמש (שלישי) בריאיון ל-CNN כי מוסקבה תשתמש בנשק גרעיני רק אם קיומה יהיה בסכנה. דבריו נאמרו כמעט ארבעה שבועות לאחר תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, ועל רקע החשש במערב שהעימות יסלים למלחמה גרעינית. החשש הזה גבר לאחר שפוטין עצמו הורה כמה ימים לאחר פתיחת המלחמה להעלות את רמת הכוננות של הכוחות הגרעיניים.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה בדיון עם שר ההגנה שויגוב והרמטכל ולרי גריסמוב
נשיא רוסיה בדיון עם שר ההגנה שויגוב והרמטכל ולרי גריסמוב
פוטין מורה לשר ההגנה ולרמטכ"ל להעלות את כוננות הכוחות הגרעיניים, בתחילת המלחמה
(צילום: רויטרס )
פגיעת טיל היפרסוני במחסן תחמושת אוקראיני. יכול לשאת גם נשק גרעיני

6 צפייה בגלריה
הרס נזק הריסות הפצצות הפגזות פצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
הרס נזק הריסות הפצצות הפגזות פצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
הרס בחרקוב
(צילום: EPA )
6 צפייה בגלריה
חרקוב מכונית שנהרסה בהפצצות נזק הרס הריסות משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
חרקוב מכונית שנהרסה בהפצצות נזק הרס הריסות משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
(צילום: EPA )
"יש לנו קונספט ביטחון פנים, והוא פומבי", אמר פסקוב. "אפשר לקרוא את כל הסיבות לכך שיהיה שימוש בנשק גרעיני. אם המדינה שלנו תהיה תחת איום קיומי, אז אפשר להשתמש בזה בהתאם לתפיסתנו. אין סיבות נוספות להזכיר זאת בהקשר זה". דברי פסקוב נאמרו לאחר שהכתבת הוותיקה של CNN כריסטיאן אמאנפור לחצה ושאלה אותו אם הוא "משוכנע ובטוח" שפוטין לא ישתמש בנשק גרעיני בעימות עם אוקראינה. פסקוב לא פירט מה לפי פוטין הוא איום קיומי.
בתוך כך, נמשך הכתר על מריופול. בכיר ביטחוני אמריקני אמר כי כמה מכוחותיו של פוטין כבר נמצאים בתוך העיר שעליה הרוסים מטילים מצור כבר ימים ארוכים. גורמים מקומיים אמרו כי בעיר נשמעו אתמול שני "פיצוצים סופר-עזים". הרשויות במריופול דיווחו כי מאז תחילת המלחמה נהרגו בעיר יותר מ-2,500 בני אדם בהפגזות הבלתי פוסקות של צבא רוסיה, וכי לתושבים הנצורים אוזלים המים והמזון. גם זרם החשמל לעיר נותק, ולתושבים אין חימום בלילות, כשהטמפרטורה צונחת אל מתחת לאפס.
מפקדים בצבא האוקראיני טענו שלכוחות הרוסיים נותרו שלושה ימים בלבד של דלק, מזון ותחמושת לניהול המלחמה, עקב הכשלים בשרשרת האספקה. גורמים מערביים אמרו שהטענות הללו "מתקבלות על הדעת", אך אמרו כי הם אינם יכולים לאשר אותן. "זה תואם את העובדה שההתקדמות על הקרקע נתקעה. כשלים בשרשרת הלוגיסטית הם מהסיבות לכך שהרוסים לא היו אפקטיביים כמו שהם רצו", אמר גורם מערבי.
6 צפייה בגלריה
אוקראינה מריופול פיצוצים ב מפעל פלדה מלחמה עם רוסיה
אוקראינה מריופול פיצוצים ב מפעל פלדה מלחמה עם רוסיה
פיצוצים במפעל פלדה במריופול
6 צפייה בגלריה
כוחות רוסים צפונית למריופול
כוחות רוסים צפונית למריופול
כוחות רוסיים צפונית למריופול. הכתר נמשך
(צילום: AFP / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
6 צפייה בגלריה
נגמש צבא אוקראינה ברחובות קייב
נגמש צבא אוקראינה ברחובות קייב
צבא אוקראינה ברחובות קייב. הבירה היא עדיין המטרה המרכזית
(צילום: AFP )
הכוחות הרוסיים באוקראינה עדיין תקועים ברובם, אך הממשלה האוקראינית הבהירה אתמול כי אין לה ספק שהבירה קייב מוסיפה להיות היעד המרכזי של ולדימיר פוטין, וכי כיתורה וכיבושה הם עדיין תרחיש סביר ביותר. אולכסיי ארסטוביץ', יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, הזהיר עם זאת את הרוסים כי כל ניסיון שלהם לכבוש את קייב יהיה "בבחינת התאבדות עבורם".
בסימן נוסף לחשש סביב העיר קרא אתמול ראש העיר בוריספיל, השוכנת בסמוך לנמל התעופה הבינלאומי של קייב, לתושבי עירו למהר ולעזוב אם הם יכולים – משום שקרבות מתחוללים בסמוך והם מתקרבים אליה. "אין סיבה להיות כעת בעיר – קרבות כבר מתנהלים סביבה. אני קורא לתושבים להיות חכמים, ליצור קשר עם המרכזים שלנו – ולעזוב בהקדם האפשרי".
לצד החשש שהרוסים יסתערו על הבירה, ממשיך צבא אוקראינה לדווח כי הוא יוצא למתקפות-נגד. אתמול בבוקר טען הצבא האוקראיני להישג משמעותי בקרבות בפרברי קייב: לדבריו כוחותיו השתלטו מחדש על מקאריב, כ-50 ק"מ ממערב לבירה. "דגל הלאום הונף מחדש מעל העיר", הודיע הצבא בפוסט שפרסם בפייסבוק, וטען כי הכוחות הרוסיים נסוגו ממנה.
ארגון הפליטים של האו"ם הודיע אתמול בצהריים כי מספר הפליטים האוקראינים שברחו אל מחוץ לארצם הגיע כבר ליותר מ-3.5 מיליון. יותר משני מיליון מהם הגיעו לפולין. מעבר לזה עוד מיליוני אוקראינים שברחו מבתיהם הפכו לפליטים בתוך ארצם. לפי הערכות, בסך הכול הגיע מספר האוקראינים שנאלצו להימלט מבתיהם ליותר מ-10 מיליון, כרבע מאוכלוסיית המדינה ערב המלחמה.
פורסם לראשונה: 00:05, 23.03.22