הסרטון של ש"ס: ממשלה שמרעיבה ילדים"
(מתוך טוויטר )

הסרטון "ממשלה שמרעיבה ילדים - אין לה זכות קיום" שהפיצה ש"ס במוצאי שבת על רקע עליית המחירים בישראל, התקבל בכעס ובביקורת חריפה בציבור החילוני, אפילו זה המזוהה עם האופוזיציה, אבל בקרב הציבור החרדי התגובות שונות לחלוטין. לא רק התקשורת החרדית, גם ברחוב וברשתות החברתיות משוכנעים שהוא מייצג היטב מציאות עגומה שנגרמה על ידי מי שמהווה מאז הקמת ממשלת בנט-לפיד את האויב מספר 1 שלהם - שר האוצר אביגדור ליברמן.
בסרטון נראים אם ובנה העורכים קניות בסופר ומתקשים לעמוד במחירים הגבוהים של כלים החד-פעמיים ומשקאות קלים, כשמאחוריהם לקוח חילוני שמרוצה מרכישת מספר שקי מזון לחתולים.
יהודה אייזיקוביץ ממרכז המידע חרדי מסביר כי רבים סביבו חשים שהסרטון מהווה שיקוף מדויק של המציאות: "אני רואה את זה בעצמי בסופר. אני רואה אנשים עם עגלה חצי ריקה שלא יכולים לקנות מה שקנו בעבר".
4 צפייה בגלריה
מחאת ש"ס נגד עליית המחירים
מחאת ש"ס נגד עליית המחירים
(מתוך טוויטר)
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן. "כל מה שהוא עושה פוגע בנו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, התחושה הציבור החרדי שההתנהלות של שר האוצר ליברמן נוסעת מנקמנות אישית שמבוססת על העימות שלו – האישי והפוליטי – עם ראשי המפלגות החרדיות. "יש תחושה שמאז שליברמן מונה לשר האוצר הוא מנצל את תפקידו כדי לנגח את הציבור החרדי", הוא אומר. "ראינו את זה גם בנושא סבסוד המעונות, גם בנושא הכלים החד פעמיים, שהם מוצר בסיסי בציבור החרדי, וגם בהקשר של עליית המחירים של המשקאות המתוקים. כל הדברים שליברמן עשה פגעו בציבור החרדי.
יהודה אייזיקוביץ'יהודה אייזיקוביץ'
"הסרטון של ש"ס אמור להצית את המדורה כמו שמחיר הקוטג' הוציא המונים לרחובות במחאת 2011. אני מקווה שהמחאה הגדולה תבוא. דרכי הפעולה לא מגובשות ועדיין לא יודעים מה ניתן לעשות, אבל שתיקה לא תתרום. אסור לעבור לסדר היום על הדבר הזה".
- אנחנו עומדים בפני "מחאת קוטג'" חרדית? "קשה לדעת. אבל יכול להיות שמשהו גדול מתחיל עכשיו".
אתי קצבורג, (40) אמא לחמישה ממודיעין עילית, מלווה עסקית במגזר החרדי, מסכימה שהסרטון מציג כהווייתו את המצב בחברה שסביבה. "אני לא חושבת שיש אמא אחת שלא חווה את הדבר הזה", היא אומרת. "זו המציאות הנוראית היומיומית שלנו. השתייה, החד פעמי, דברים בסיסיים - זה כמעט בגדר בלתי אפשרי לצרוך היום. המגזר החרדי נפגע יותר מכולם כי נגעו לנו בדברים היומיומיים. בפירוש רואים אנשים בסופר שמחשבנים כל הזמן ולא קונים. כשאני עושה קניות חצי עגלה עולה לי 500 שקל. זה מורגש מאוד".
4 צפייה בגלריה
אתי קצבורג
אתי קצבורג
אתי קצבורג. "הוא פוגע לנו בלחם ובחמאה"
- גם את חושבת שמדובר בסגירת חשבון עם החרדים? "זה די ברור. כל הזמן הוא שולף שפנים חדשים מהכובע. אני ממש מזדהה עם הסרטון הזה וזאת לא רק אני. זה הדיבור ברחוב החרדי. אך אחד לא חושב שליברמן דואג למדינת ישראל. הוא תוקף אותנו בנקודות הכי רגישות. הוא פוגע לנו בלחם ובחמאה".
הפרשן ישראל כהן טוען שהסרטון תפס תאוצה ומאז הוא משותף על ידי המונים. "אפשר להגיד שהסרטון הקדים את זמנו, כי הוא פורסם במוצאי שבת, לפני העלייה במחירי הדלק והחשמל", הוא אומר. "זה מיצב את הציבור החרדי והמסורתי כחלק מהמחאה החברתית החדשה. אם כל האוכלוסייה סובלת מההתייקרות, אצל החרדים מרגישים את זה פי כמה. משפחה ממוצעת מרגישה את זה בכיס היטב".
4 צפייה בגלריה
ישראל כהן
ישראל כהן
ישראל כהן. "עכשיו הוא שר גרוע בעיני כולם"
(צילום: שלומי כהן)
לדבריו, "ליברמן התחיל את המהלך הזה של גזירות יוקר המחייה. אפשר לכעוס על 'אסם' וחברת החשמל ועל מחירי הדלק, אבל בסופו של דבר הממשלה היא הכתובת וליברמן נכנס לדמות של האויב האולטימטיבי. הוא התחיל רע אצל החרדים כבר אחרי הקמת הממשלה, והעונש הוא שהוא נהפך לשר אוצר גרוע בעיני כולם".
לדבריו, מטרת הסרטון היא לעורר את הציבור החרדי לקראת מחאה: "רואים אנשים עם חצאי עגלות בסופר. אני באופן אישי מכיר משפחות שמוותרות בגלל ההתייקרות על מצרכים שהן היו קונות עד היום. יכול מאוד להיות שהסרטון יעורר בציבור החרדי קריאת לחרם על חברות והם ישתפו פעולה עם הציבור הכללי. הם יכולים להיות חלק מהמאבק הזה".