החשיפה אתמול (ג') ב-ynet של מסמך ה"הבהרות" המלא מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מסמך שלפי גורם ביטחוני בכיר נועד בפועל לסכל עסקת חטופים והפסקת אש מול חמאס, מעוררת תגובות נזעמות מצד קרובי חטופים – ובמטה המשפחות האשימו שנתניהו לא יכול לטעון כעת שאינו פועל לטרפד עסקה. במסמך נחשפה גם רשימה של 40 חטופים שישראל ביקשה את שחרורם, אם הם בחיים, במסגרת השלב הראשון במתווה העסקה – שכולל שחרור חטופים מקטגוריות "הומניטריות" כגון נשים, חולים ומבוגרים.
10 צפייה בגלריה
   רשימת חטופים בעזה
   רשימת חטופים בעזה
40 שמות חטופים, ברשימה שצורפה למסמך ההבהרות של נתניהו
במסמך העלה נתניהו דרישות שתוקעות כעת התקדמות במגעים לעסקה, כגון הדרישה להישאר בציר פילדלפי (אחרי שישראל כבר הסכימה לסגת ממנו בהצעה המקורית ממאי), וגם צירוף רשימת השמות החזיר למעשה לדיונים סוגיה שעיכבה את המו"מ במשך חודשים ארוכים בעבר. גורם ביטחוני האשים בין היתר שבהכללת הרשימה במסמך, נתניהו יצר פתח לוויכוח נוסף מול חמאס על מי יוגדר כ"חולה", והוא טען שמדובר בעוד "טריק" מצד ראש הממשלה.
ברשימה מוזכרים שמותיהם של ארבעה מתוך ששת החטופים שנרצחו בשבוע שעבר ברפיח. על לפחות שלושה מהם, הנשים כרמל גת ועדן ירושלמי, והרש גולדברג-פולין שכף ידו נקטעה, לא יכול היה להיות ויכוח. הם היו משתחררים לו העסקה הייתה יוצאת לפועל. הרביעי הוא אלמוג סרוסי. "שם 'החטוף שלך' צורב את הלב, אך כל שם צורב. חיים היו יכולים לצאת מהגיהינום של עזה", אמר הערב שניר דן, דודה של כרמל גת שנרצחה. בהתייחסות להתעקשות נתניהו על הישארות בציר פילדלפי, אמר כי מדובר ב"עוד סימפטום": "נתניהו הוא המחלה. לפני היה רפיח, לפני היה כמות מחבלים, לפני היה רשימות החטופים. תמיד יהיה משהו".

"גם באו"ם נתניהו צייר פצצה – והיום איראן מדינה סף גרעינית"

גם שמו של איציק אלגרט בן ה-68 מופיע ברשימה, תחת קטגוריית החטופים המבוגרים (מעל גיל 50). אחיו דני אמר כי תחושתו היא שנתניהו מפקיר אותו ומסכן את חייו: "ביבי חתום על תעודת הפטירה של כל החטופים שהופקרו בשבי. מסיבת העיתונאים שלו ממחישה עד כמה הוא מזלזל בתושבי מדינת ישראל עם המפות שחסרים בהן יישובים. קיבוץ ניר עוז לפי המפה של ביבי כבר לא קיים", אמר אלגרט על רקע העובדה שמפת הרצועה שהציג נתניהו במסיבת העיתונאים אמש כללה שמות של כמה קיבוצים אך לא את ניר עוז.
10 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
ששת החטופים שנרצחו בשבוע שעבר בשבי חמאס. מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות המשפחה )
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

"גם באו"ם הוא צייר פצצה – והיום איראן מדינה סף גרעינית", הוסיף דני אלגרט, והביע תמיהה על כך ש"היום ציר פילדלפי הוא האיום, ולא הגרעין האיראני". לדבריו, "זה רק ממחיש לאן דרדר אותנו נתניהו. ציר פילדלפי צריך להיקרא על שמו של ביבי. הוא מימן אותו, הוא התעלם ממנו, כל שלטונו הוא התעלם ממנו, דרכו הוברחה תחמושת שהרגה חיילים. דרכו נמלטו אלפי מחבלים למצרים. הוא יקיר ציר פילדלפי – ועכשיו הוא מוכר לנו שהוא איום. האיום היחיד על מדינת ישראל זה נתניהו עצמו".
עודד מוזס-אורבך, בנו של החטוף גדי מוזס שנכלל גם הוא ברשימה תחת קטגוריית המבוגרים, אמר: "כפי שנוכחנו לגלות בשבועות האחרונים, להיות ברשימה הזו לא נותן ערובה לשום דבר. בכאב וזעם רב אנו רואים שהרשימה הזו הולכת ומתקצרת. מסמך ההבהרות מבהיר דבר אחד – נתניהו שותף לפשע הירצחם של אזרחי ישראל בשבי.
"ציר פילדלפי הוא צינור ארוך שמצדו האחד מזרים חמצן לרה"מ ולממשלתו – ומצדו השני גוזל את מעט החמצן שנותר לחטופים וממית אותם. זו האמת על ציר פילדלפי. לפי כל גורמי הביטחון מההווה ומהעבר, ציר פילדלפי חשוב אך רה"מ משקר לאזרחים כאשר הוא מציג תמונה מעוותת אודות השלכות הציר על ביטחון המדינה. שרי הממשלה שנותנים יד להמשך הטרפודים של רה"מ, הם שותפים לפשע. אזרחי ישראל לא מוכנים להיות שותפים לפשע וימשיכו לצאת לרחובות לדרוש עסקה מיידית. אם הממשלה ויתרה על החטופים, העם יחזיר".
אלפים בהפגנה בתל אביב: "תחזירו את החטופים, ואת השפיות"
(צילום: עידו ארז, מטה משפחות החטופים)

10 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
מפגינה בתל אביב עם שלט "עסקה עכשיו"
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
10 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הפקרת החטופים בשער בגין, הקריה שבתל אביב
הפגנה נגד הפקרת החטופים בשער בגין, הקריה שבתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ברשימה מופיע גם שמו של אלי שרעבי, שאחיו יוסי ז"ל נחטף אף הוא לעזה ונהרג בשבי. אחיהם, שרון, אמר: "אזרחי ישראל זועקים כבר 11 חודשים כדי להשיב חטופים משבי החמאס. כבר 11 חודשים שעדיין לא הבשילו התנאים בין הצדדים כדי לסכם מתווה להצלת חיים. המרתון עדיין בעיצומו מבלי היכולת לדעת ולראות את קו הסיום. החשיבות של ממשלת ישראל יחד עם גורמי ביטחון לאחיזה בציר פילדלפי היא אכן חשובה, אך אינה עומדת באיזון אל מול מבחן המוסר בנטישת 101 חטופים שנמקים עדיין בשבי החמאס. עד מתי? עד שנשיבם אלינו בארונות קבורה?
"ציר הזמן דחוף ודחוק יותר מציר פילדלפי, וזה המבחן המוסרי של ממשלת ישראל, ביחס למבחן ההיערכות הביטחונית של ישראל למול אויביה בגבולות ידועים מראש. לאן דרכנו כאומה מקדשת חיי אדם? שאלה שהחברה הישראלית תהיה חייבת להכריע כעת, אל מול היאחזות בציר שהזנחנו אותו כ-20 שנה. האם זה באמת לא שווה את השבת החטופים החיים והחללים שעוד נותרו שם? איך החשיבות של ציר ביטחון כזה או אחר מגיע לקדמת השיח הציבורי בהפרש של חודשיים אל מול הצלת חיים?", הוסיף האח שרון.
10 צפייה בגלריה
פרוייקט חטופים: משפחת שרעבי האח ששני אחיו חטופים
פרוייקט חטופים: משפחת שרעבי האח ששני אחיו חטופים
שרון שרעבי עם תמונות אחיו החטופים אלי ויוסי
(צילום: אביגיל עוזי )
10 צפייה בגלריה
הפגנה בירושלים מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו
הפגנה בירושלים מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו
עינב צנגאוקר. "המסמך המטלטל – כתב אישום של נתניהו ברצח החטופים"
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
לדבריו, "רשימת ה-40 חייבת להפוך בין לילה לרשימת ה-101 ללא פשרות. אני פונה לרה"מ מר בנימין נתניהו: הצל את ילדינו מדירות העינויים והאונס וממנהרות הטרור והמוות, הצל את המשפחות ואזרחי ישראל שנפשנו כלואה יחד איתם, הצל את ישראל שלך ושלנו משבר שלעולם לא יאוחה. מדם לבי אני פונה אליך, היה מנהיג למען היסטוריה שתהדהד לדורות. שמור על עם ישראל ערכי למען הצלת חיים. זה הניצחון המוחלט שלנו!".
למסמך שפרסם רונן ברגמן הגיבה גם עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה. "המסמך המטלטל שהתפרסם יהווה כתב אישום של נתניהו ברצח החטופים. לא פילדלפי מעניין אותו אלא שלמות הממשלה, הבן שלי הוא קורבן של פוליטיקאים זולים, שהולכים כשפוטים של נתניהו. לא מספיק שאנחנו, משפחות החטופים, חווינו הסתה מצד הממשלה, עכשיו אנחנו מקבלים עדות להחלטה להקריב את המשפחות שלנו בשם הכיסא ושלמות הקואליציה – שישה חטופים היו יכולים להיות פה איתנו חיים אלמלא נתניהו היה מסכל את העסקה, ארבעה מתוכם היו בפעימה ההומניטרית. כל שנשאר לנו הוא לזעוק את זעקתם של החטופים החיים ולהמשיך לצאת ולהפגין כנגד ממשלת הדמים".
בעקבות החשיפה החליט חלק גדול ממשפחות החטופים להחריף את המאבק למען השחרור. כך למשל משפחת אנגרסט, שבנה, לוחם השריון מתן נפצע קשה ונחטף ב-7 באוקטובר. "למען האמת אנחנו משפחה שהצביעה כולה לביבי, גם מתן", אמר אתמול אביו, חגי. "באמת האמנו בהתחלה שראש הממשלה יביא אותו, ולמען האמת הייתי מאוד שמח להגיד שראש הממשלה עושה הכול כדי לשחרר את החטופים, אבל זה לא המצב. ההפך. אנחנו רואים שהוא עושה הכול כדי להכשיל את המשא ומתן - ואנחנו מפסידים במלחמה הזאת".
גם אופיר, אחיו של מתן, אמר בכאב: "בהתחלה תמכנו, חשבנו שעובדים על זה. אבל השישה שנרצחו השבוע, הוצאו להורג, זאת הייתה תעודת העניות הסופית. זה גרם לנו להבין שאנחנו חייבים לצאת לרחובות, כי אם לא, אנחנו נחזיר את מתן בשקית".
גם נופר בוכשטב, שגופתו של אחיה, יגב (35) ז"ל, חולצה לפני כשבועיים מעזה לצד חמש גופות נוספות, אחרי שנרצחו במנהרות חמאס, לא הפסיקה את מאבקה לשחרור החטופים. "כשאני חושבת על שש הגופות הקודמות קשה לי מאוד", אמרה אתמול. "עולות לי שאלות, למה לא התעוררנו כך כשהן חולצו? והנה עוד שישה, וזה כבר 27 חטופים שנחטפו בחיים ונרצחו בשבי. זה כל כך הרבה. אנחנו זועקים כבר חודשים שהלחץ הצבאי הורג אותם, והם באמת הוצאו להורג. הממשלה שלנו לא רוצה להחזיר אותם הביתה. חבל שהיו צריכים להירצח עוד שישה אנשים כדי לגרום לנו להבין את זה".
10 צפייה בגלריה
מפת פריסה של כוחות צה"ל
מפת פריסה של כוחות צה"ל
השליטה בציר נצרים - והנסיגה ההדרגתית, לפי המסמך מ-27 ביולי
המסמך שנחשף ב-ynet נשלם ב-27 ביולי, כולל שבעה עמודים – בכתב, נספחים ומפות – וכאמור רשימת שמות של 40 חטופים. מסמך ה"הבהרות" שראש המוסד דדי ברנע העביר למתווכות בשליחותו של נתניהו כלל שינויים ותוספות דרמטיים ביחס למתווה 27 במאי, שהוגש מטעם ישראל וקיבל הסכמה לרוב התנאים מצד חמאס בתשובה שהגיש בתחילת יולי. ראש הממשלה עשה "אחורה פנה" במסמך ההבהרות שגיבש, במה שהיה ל"מסמך דמים", כלשון גורם ביטחוני בכיר – שלדבריו "מוכתם בדם ששת החטופים שנרצחו במנהרה ברפיח".
המסמך, שכותרתו "הבהרות ליישום שלב 1 של טיוטת הסכם 27 במאי", למעשה עורך שינויים בחלק הראשון בהצעה שישראל הגישה – ואף זכתה לכינוי "מתווה נתניהו". בין שלל השינויים במסמך, הוא כולל מפות שמבהירות שישראל תמשיך לשלוט בציר פילדלפי – אף שההצעה המקורית ממאי לא כללה דרישה כזו (ישראל כבר שלטה אז ברוב הציר). המסמך כולל גם דרישה להגעה להסכמה על האופן שבו לא יחזרו חמושים לצפון הרצועה, דרך ציר נצרים שישראל אמורה לפנות במסגרת העסקה, מוקש מרכזי נוסף בדרך לעסקה – וכשברקע הערכות מערכת הביטחון שניתן לסגת זמנית מציר פילדלפי וגם לוותר על בידוק כדי למנוע חזרת חמושים.
פורסם לראשונה: 23:39, 03.09.24