משפחות שכולות, משפחות מפונות, וקרובי חטופים הגישו הבוקר (חמישי) עתירה לבג"ץ בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר אסון 7 באוקטובר. העתירה דורשת להקים ועדה שתחקור את הדרג המדיני, את כוחות הביטחון, את השירות הציבורי, ואת כל מי שהייתה להם נגיעה כלשהי לתהליכים ולהחלטות שהובילו למחדל.
הגשת העתירה, הבוקר
(צילום: דוברות בית המשפט העליון)

(צילום: שמוליק דודפור)

5 צפייה בגלריה
גדר שנפרצה ליד קיבוץ ניר עוז
גדר שנפרצה ליד קיבוץ ניר עוז
הגדר שנפרצה ב-7 באוקטובר ליד קיבוץ ניר עוז
(צילום: EPA/MARTIN DIVISEK)
5 צפייה בגלריה
גלעד ברנע
גלעד ברנע
"לתת דין וחשבון אמיתי". עו"ד גלעד ברנע
(צילום: תום ברנע)
הכותרת
מאחורי הקלעים של ועדת חקירה ממלכתית
31:29
כאמור, העותרים הם משפחות שכולות ומפוני דרום הארץ וצפונה, כולם נפגעים ישירים מהמחדל. תנועת דרכנו הצטרפה לעתירה. בין העותרים גם הילה והשר לשעבר יזהר שי, הוריו של ירון אורי שי ז"ל, לוחם סיירת נח"ל שנפל; תא"ל במיל' נציב כבאות והצלה דדי שמחי, אביו של גיא ז"ל, לוחם בסיירת צנחנים שנפל ברעים; ראומה וגדי קדם ששכלו משפחה שלמה - את הבת תמר, את יונתן בעלה, וילדיהם - התאומות ארבל ושחר, ועומר, ואת אימו של יונתן – קרול; אורלי ואמיר שושני שמפונים מביתם במטולה חודשים ארוכים; אורי אפשטיין ששכל את בנו נטע ז"ל בכפר עזה, שקפץ על רימון כדי להציל את אהובתו, ועוד אחרים.
נזכיר, כי זו העתירה השנייה להקמת הוועדה, וגם היועצת המשפטית לממשלה גליד בהרב-מיארה סבורה שיש להקימה באופן מיידי, אולם עד כה הממשלה נמנעה מלהכריז על הקמת ועדת חקירה בנושא.
כך כותבים העותרים, באמצעות עורך דינם גלעד ברנע, בדרישה לצו על תנאי: "אין צורך להכביר מלים על הצורך והחיוניות לחקר מכלול הסיבות והגורמים שהביאו להתרחשות המחדל. אירוע כה חריג לא קרה מעולם בהיסטוריה בת 76 השנים של מדינת ישראל". נכתב כי חשיבות הוועדה ב"בירור וחקר הכשלים והסקת מסקנות לשם נקיטת אמצעים ופעולות למניעת הישנותם; חקר וקביעת האחראים למחדל; קביעת אחריותם והסקת מסקנות מהאחריות שתיקבע; חקר ובירור אשר התרחש בכל אחד ממוקדי האירועים ב-7 באוקטובר - על מנת לתת דין וחשבון אמיתי".
דבריו של יזהר שי בעצרת משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: מטה משפחות החטפים)

עוד נכתב בעתירה, כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה, ככל שיהיו כאלה ויפורסמו, לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה הכוללת שבה מצויה המדינה שצפויה עוד להימשך חודשים ארוכים". עוד נאמר ש"ממשלות ישראל מינו ועדות חקירה ממלכתיות גם במצבי לחימה ואף במלחמה. עצם הסירוב המתמשך של הממשלה לקיים דיון בעניין, וממילא להקים ועדת חקירה ממלכתית, רק מעצים ומחמיר את הפגיעה המתמשכת בציבור כתוצאה מטראומת 7 באוקטובר ואת תחושת הבגידה והנטישה". לפי העותרים, מדובר בסמכות רשות של הממשלה שהפכה חובה - ויש באי-הקמת הוועדה אי סבירות קיצוני.
השר לשעבר יזהר שי מסר: "על קברו של בני הגיבור ירון נשבעתי שאעשה כל דבר כדי להגיע לחקר האמת. היום אנחנו, קבוצה מייצגת של נפגעי האסון הגדול בתולדות המדינה, מתחילים לקיים את ההבטחה. איננו מחפשים נקמה, אנחנו רוצים להגיע לאמת ולייצר תיקון אמיתי בכל מקום שבו צריך על מנת שההיסטוריה לא תחזור על עצמה".
הוא הוסיף: "הגשנו הבוקר עתירה לבית המשפט העליון בבקשה שיורה לממשלת ישראל להקים ועדת חקירה ממלכתית באופן מיידי. ועדת חקירה שתחקור את הדרג המדיני, את כל זרועות הביטחון ואת השירות הציבורי, כל מי שאי פעם הייתה להם נגיעה כלשהי בתהליכים שהובילו למחדל הגדול שגרם לאסון הנורא בתולדות המדינה. אנחנו כאן בשביל חקר האמת. האמת הזאת, כשתצא לאור, תעזור לתקן את מדינת ישראל וליצור אותה במובן החדש של מדינה בטוחה שטוב ואפשר לחיות בה באושר".
אינפו שאלון שרים ועדת חקירה ממלכתית 7 באוקטובר
אייל אשל, אביה של רוני אשל ז"ל, ציין: "אנחנו בעליון הבוקר מתוך הבנה מאוד ברורה שמשהו חייב להשתנות פה. באנו לא מתוך כוונה לחפש נקמה, אנחנו מחפשים את האמת - להוציא אותה החוצה. ועדת החקירה הממלכתית זה הכלי הנכון ביותר היום, בהיותנו מדינה דמוקרטית, כדי ששאר המדינה תדע בסופו של דבר מה באמת היה פה ב-7 באוקטובר. צריך לחקור את כולם. כל הדרג המדיני, הצבאי, השירות הציבורי, אנשים שהיו שייכים לכל אותו קו מנחה שהוביל את כולנו לאסון הזה".
לדבריו, "אנחנו לא מונעים מאיזשהו פן פוליטי. אין פה ימין ובטח לא שמאל ושום צד כזה או אחר. זה מגזר שלם, זה משפחות רבות מאוד, משפחות השכול, חטופים מהדרום, מהצפון, נפצעים, הרבה מאוד מעגלים בתוך משפחות שנהרסו. אנחנו כאן כדי לנסות ולתקן, כי עם ישראל רוצה לחיות בשקט ובשלווה. מסקנות הביניים גם צריכות להיאמר כבר בשלב הזה, גם אם אנחנו עדיין בשלב של לחימה".
5 צפייה בגלריה
אייל אשל
אייל אשל
אייל אשל, אביה של רוני אשל ז"ל
5 צפייה בגלריה
אייל אשל בהגשת העתירה להקמת ועדת חקירה ממלכתית על טבח השבעה באוקטובר
אייל אשל בהגשת העתירה להקמת ועדת חקירה ממלכתית על טבח השבעה באוקטובר
הגשת העתירה
(צילום: דוברות בית המשפט העליון)
5 צפייה בגלריה
אייל אשל בהגשת העתירה להקמת ועדת חקירה ממלכתית על טבח השבעה באוקטובר
אייל אשל בהגשת העתירה להקמת ועדת חקירה ממלכתית על טבח השבעה באוקטובר
(צילום: דוברות בית המשפט העליון)
תא"ל במיל' דדי שמחי מסר: "אני חושב שהגיע הזמן אחרי שמונה חודשי לחימה להתחיל את התהליך להקמתה של הוועדה. מקווה שמסקנות הביניים שתוציא, יסייעו לנו לשפר את מצבנו לקראת המהלכים הבאים, הלחימה ממשיכה. הצורך בהסקת מסקנות ולקחים הוא קריטי. אני מקווה שהוועדה תוקם עם אנשים ראויים, שמקובלים על כולם, בעלי שיעור קומה ואנשי מקצוע, ושלא ינסו לשחק משחקים פוליטיים לצד כזה או אחר - ועדה עם שיניים וסמכויות שתיגע לחקר האמת".
הוא הוסיף: "אנחנו רואים שיש סיכוי גם שתהיה זירה בצפון. כדאי מאוד שיהיו לנו לקחים לפני, אתה גם לא יודע לאן המלחמה הזאת תתפתח. אני חושב שאם ממנים ראש אמ"ן ומחליפים מפקדי חטיבות ומפקדי אוגדות, אז כנראה שוועדת חקירה היא לא זו שתייצר בעיה כזו או אחרת לדרג הצבאי וגם לדרג המדיני. אני מאוד מקווה, וזו גם בקשתנו, שהממשלה, דבר ראשון, תיתן לוועדה הזאת מנדט רחב מאוד כדי להגיע לחקר האמת ולבחון את כל הגורמים הרלוונטיים. מצד שני, אני מבקש ומצפה מממלא מקום נשיא בית המשפט העליון למנות אנשים מהמעלה הראשונה, אנשים שאין להם הטיה פוליטית, מקצוענים, שיהיה קונצנזוס לגביהם, כדי שהוועדה הזאת באמת תהיה ממלכתית ולא תיישם אג'נדות כאלה ואחרות".
הוא סיכם: "אני קורא מכאן לכל השחקנים בזירה הפוליטית, לא להפוך את הוועדה הזאת לכלי לניגוח, אלא באמת לחקר האמת. זה מה שלהבנתי העם רוצה, זה בטוח מה שאני רוצה".
מנכ"ל דרכנו, נמרוד דוויק, אמר כי "מדברים הרבה על ניצחון, אבל עד שלא נחקור מה קרה כאן ואיך הגענו למלחמה המורכבת בתולדות ישראל - לא נוכל לנצח. לאזרחי ישראל מגיעה האמת. זה מעשה של צדק לקורבנות, לנופלים ולציבור כולו. עד כה היינו עדים למחול האשמות וזריקת אחריות. אלו הם עדות עצובה לשפל שאנו נמצאים בו. הדרך לתקן עוברת בבדיקה, בחקירה, ללא משוא פנים, עצמאית, ממלכתית. כפי שראוי".