הקמתה של מפלגת "תקווה חדשה" בדצמבר 2020, לקראת הבחירות לכנסת ה־24, פגעה ביכולת של בנימין נתניהו להקים ממשלה. אלו היו הימים שלאחר הפרת ההבטחה של נתניהו לבני גנץ לקיים את הסכם הרוטציה ביניהם, ובבחירות קיבלה אמנם "תקווה חדשה" 6 מושבים בכנסת בלבד - אך חלק ניכר ממצביעיה היו מצביעי ליכוד שלא רצו לשוב ולהצביע לנתניהו. בכך, מילאה "תקווה חדשה" תפקיד היסטורי, וקיומה הוכח כחשוב ביותר: היא קטעה את המשך שלטונו ארוך השנים של נתניהו, והביאה להקמת ממשלת השינוי.
אלא שאז ממשלת השינוי נפלה. סער חשש מריצה נפרדת של מפלגתו ומהסקרים שניבאו שלא יעבור את אחוז החסימה, וכך העדיף לחבור למחנה הממלכתי של בני גנץ וגדי איזנקוט, תוך שהוא מקבל נתח שריונים נכבד ברשימה.
ללא האיחוד, סער היה ממשיך ללוות את בנו דוד, הפעם לתיכון, ואילו על גנץ פוזרה אבקת ימין ממלכתי שסייעה להדוף את הטענות נגד מפלגתו על כך שהיא "שמאלנית"
המהלך הזה השתלם לשני הצדדים. ללא האיחוד, סער היה ממשיך ללוות את בנו דוד, הפעם לתיכון, ואילו על גנץ פוזרה אבקת ימין ממלכתי שסייעה להדוף את הטענות נגד מפלגתו על כך שהיא "שמאלנית".
מה קרה איפוא, שסער החל לפזול לכיוון נתניהו, ומה מקורן של השמועות - שהוא חזר והכחיש, גם הערב בשיחות סגורות - על חזרתו לליכוד? הפגישות שקיים, השיחות שערך, הריכוך הניכר ביחסו לנתניהו - כולל אמירתו רק לאחרונה על כך שצריך להפסיק להחרים את נתניהו - וגם הביקורים התכופים אצל פעילי הליכוד מעוררים את התחושה שיש דברים בעלמא.
1 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גדעון סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ואולי הסיבה לכך פשוטה בהרבה: ייתכן שנמאס לו לצפות בעיניים כלות בחבריו להנהגת המחנה הממלכתי מקבלים את ההחלטות החשובות במסגרת קבינט המלחמה, בעוד שהוא עצמו יושב בקבינט הלא־כל־כך חשוב, ביחד עם איתמר בן גביר, מירי רגב ויפעת שאשא־ביטון?
ישנה, כמובן, גם האפשרות שיש אמת בדבריו: אכן, נתגלעו הבדלים אידאולוגיים תהומיים בינו לבין גנץ ואיזנקוט, והם אלו שהביאו אותו להאמין שהוא מסוגל לעבור את אחוז החסימה בעצמו, או שבזכותם החליט שאפשר להכשיר את נתניהו.
על כל אלה תגיע, מן הסתם, תשובה בעתיד. בינתיים, ספק אם מספר המנדטים הרב של גנץ בסקרים ייפגע בעקבות עזיבתו של סער, וספק אם ההערכה ליכולתו לתפקד כראש ממשלה בהשוואה לנתניהו תספוג אף היא מכה.
ואנחנו, נותרנו עם מפלגה שמתיימרת להיות ימין ממלכתי. מפלגה כזו נחוצה מאוד לקראת הבחירות הבאות, אבל מכיוון שנראה שתהיה יותר מאחת כזו - אזי גדעון סער, שבהקמת "תקווה חדשה" הביא לסיום רצף כהונותיו של נתניהו, עלול להיות אחד הגורמים שיאפשרו לאותו נתניהו לשמור על שלטונו.
פורסם לראשונה: 21:49, 12.03.24