נאום הניצחון של עמית בכר
(צילום: נדב אבס)

הניצחון הסוחף של עמית בכר בבחירות ללשכת עורכי הדין, שכלל גם ניצחון בבחירות למועצת הלשכה, אמנם העניק למתנגדי המהפכה המשפטית רוב מובהק בוועדה לבחירת שופטים - אבל ככל הנראה יהיה קשה להם לנצל את הרוב הזה הלכה למעשה.
שר המשפטים יריב לוין לא מתכוון לכנס את הוועדה, שמתוך תשעת החברים בה שישה צפויים להתנגד למשנתו - נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטי עליון, חברת האופוזיציה קארין אלהרר ושני נציגי הלשכה שטרם נבחרו. מלבדם חברים בוועדה השר לוין עצמו, וכן שר נוסף וחבר קואליציה שעדיין לא נבחרו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר לוין. רואה בוועדה בהרכבה הנוכחי כלא-לגיטימית
(צילום: AP)
כמו יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, גם לוין רואה בוועדה הנוכחית כוועדה לא-לגיטימית שאינה משקפת את רצון הבוחרים. הקרבות האמיתיים צפויים להתחיל אחרי הפגרה, במושב החורף של הכנסת. עד אז לא צפויות התפתחויות דרמטיות בגזרת הוועדה לבחירת שופטים.
בעוד כמה שבועות הקואליציה צפויה למשוך את הצעת החוק של הוועדה שממתינה לקריאה שנייה ושלישית במליאה, ולהתחיל לעבוד על נוסח חדש. עם זאת, כבר עתה עשוי לוין לקבל שורת החלטות, כדי להמשיך את השינוי המשפטי שהוא מוביל.
שר המשפטים ותומכי המהפכה המשפטית קיוו שאם אפי נוה ייבחר, שני נציגיו בלשכת עורכי הדין יחברו לכוחות הקואליציה בוועדה ויעניקו ללוין רוב, לפחות בכל הקשור לבחירת נשיא חדש לבית המשפט העליון שלא על פי שיטת הסניוריטי.
2 צפייה בגלריה
ח"כ חנוך מילביצקי בוועדת הכנסת
ח"כ חנוך מילביצקי בוועדת הכנסת
מציע לבטל את השתתפות נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים. ח"כ מילביצקי
(צילום: אתר הכנסת)
אבל מהלך זה נכשל, ולמעשה הבחירה הסוחפת בבכר נתפסת כתמיכה במחאה נגד תוכנית לוין. בעקבות זאת, נשלפה הצעת החוק של ח"כ חנוך מילביצקי (ליכוד), אשר תעלה ביום ראשון לוועדת השרים לחקיקה. לפי ההצעה, תבוטל השתתפות נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים.
הצעת החוק ל"כיבוש" הלשכה מבקשת להקים "מועצת עורכי דין" שתעסוק רק בהיבטים מקצועיים ואתיים של חבריה. לפי ההצעה, שר המשפטים ימנה לתפקיד יו"ר המועצה אדם הכשיר לכהונה בבית משפט מחוזי.
בדברי ההסבר להצעה נאמר "לשכת עורכי הדין היא איגוד מקצועי, אשר מבנהו משקף שאיפה לקדם את עניינם של עורכי הדין. השפיטה והדיינות בישראל נועדו לשרת את כלל אזרחי ישראל, ואין כל תכלית למעורבותו של איגוד מקצועי בהליך הבחירה של שופטים. משכך מוצע לבטל את נציגות לשכת עורכי הדין בוועדות השונות".
בנוסף, על שולחן מליאת הכנסת מונחת כאמור כבר עתה הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. בשל המחאה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי בינתיים ההצעה לא תעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. אבל ההערכה היא שלוין ינסה לחוקק חלק ממנה. בעבר אמר לוין כי תבוטל השתתפות נציגי לשכת עורכי הדין ובמקומם ייבחרו שני נציגי ציבור, למשל בכירים בפקולטות למשפטים.
גם אחרי שייבחר נציג הקואליציה לוועדה - לאחר הפתעת הבחירה באלהרר מיש עתיד בהצבעה החשאית - לוין לא ימהר כאמור לכנס את הוועדה. למעשה, לוין לא צפוי לכנס את הוועדה כל עוד הוא לא ירגיש שיש לו שליטה בבחירת נשיא העליון הבא.
במקרה כזה, עם פרישתן של נשיאת העליון אסתר חיות והשופטת העליונה ענת ברון באוקטובר הקרוב, יתפקד העליון כשחסרים לו שני שופטים ולתפקיד הנשיא בפועל ימונה המשנה לנשיאה כיום עוזי פוגלמן.