לשכתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חזרה בצהריים (יום ה') על האיום שהשמיע אמש לחמש את יריבי המערב בנשק לטווח ארוך כך שיוכלו לתקוף אותו, בתגובה לשימוש אוקראיני בנשק מערבי לתקיפת מטרות בתוך שטח רוסיה. במסיבת עיתונאים בקרמלין אמר דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב כי מדינות מערביות המספקות לקייב נשק כזה ללא ספק "יישאו בהשלכות", אך הוא נמנע מלנקוב בשמותיהן.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם התקשורת הזרה סנט פטרסבורג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם התקשורת הזרה סנט פטרסבורג
פוטין אתמול. מזהיר מ"צעדים סימטריים"
(צילום: Vladimir ASTAPKOVICH / POOL / AFP)
דברי פסקוב באו אחרי שאמש, במסיבת עיתונאים עם בכירים בתקשורת הבינלאומית בכינוס כלכלי בסנט פטרסבורג, החריף פוטין את האיומים על ארה"ב ואירופה ואמר כי ארצו עשויה לספק נשק לגורמים שונים שיתקפו מטרות שלהן. פוטין אמר את הדברים בעקבות החשיפה שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר בחשאי לצבא אוקראינה להשתמש בנשק אמריקני לתקוף מטרות בתוך שטח רוסיה, אם כי רק באזור חרקוב שבו מתנהלת כעת לחימה עצימה, ואחרי שגם גרמניה נתנה לקייב אישור שכזה. עד כה דרש המערב כולו מאוקראינה שלא לתקוף בתוך רוסיה באמצעות הנשק שהוא מספק לה, כדי לא להגדיל את הסיכוי לעימות ישיר בינו לבין מוסקבה.
במסיבת העיתונאים אמש אמר פוטין: "אם הם חושבים שהם יכולים לשלוח כלי נשק כאלה לאזורי לחימה כדי לתקוף בשטח שלנו וליצור לנו בעיות, למה שלא תהיה לנו הזכות לספק נשק מאותו הסוג לאזורים מסוימים בעולם שבהם אפשר להשתמש בהם לתקיפת מתקנים רגישים של המדינות שעושות את זה לרוסיה?". הוא אמר כי שימוש בנשק כזה על-ידי אוקראינה לתקיפה בתוך שטח רוסיה יבהיר את מעורבותן של מדינות במערב במלחמה נגדה, "ואנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול באותה הדרך". הוא תיאר את הצעדים שעשויה רוסיה לנקוט כ"צעדים סימטריים", קרי הספקה של נשק ארוך טווח: "נחשוב על זה".
הכותרת
היורש המיועד של פוטין
24:00
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם התקשורת הזרה סנט פטרסבורג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם התקשורת הזרה סנט פטרסבורג
בפגישה עם בכירים מהתקשורת הבינלאומית, אתמול בסנט פטרסבורג
(צילום: Sputnik/Valentina Pevtsova/Pool via REUTERS)
בדבריו אמש סיפק פוטין הצהרה מדאיגה נוספת, כשהבהיר ששימוש בנשק גרעיני אינו דבר שרוסיה פוסלת לחלוטין. אחרי שהדגיש כי לא הוא מעלה את רעיון השימוש בגרעין, אלא המערב עושה זאת שוב ושוב, אמר: "מסיבה כלשהי המערב חושב שרוסיה לעולם לא תשתמש בנשק גרעיני. יש לנו דוקטרינת גרעין, ותראו מה היא אומרת: אם פעולותיו של מישהו מאיימות על ריבונותנו ועל השלמות הטריטוריאלית שלנו, מבחינתנו אנחנו יכולים להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו. אי אפשר להתייחס לזה בקלות ראש, באופן שטחי".

משפט טראמפ "פוליטי", ישראל עושה "השמדה"

בתוך כך, הרשויות בצרפת פתחו בחקירת טרור אחרי שגבר בעל אזרחות רוסית ואוקראינית פוצץ בטעות חומרי חבלה בחדר מלון שבו התאכסן בצפון פריז. כוחות הביטחון שהגיעו למקום מצאו אמצעים נוספים לייצור חומרי נפץ, והאיש קיבל טיפול אחרי שספג כוויות קשות. בהמשך יועבר לחקירה. הצעיר בן ה-26 בא מחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, שנכבש בחלקו הגדול על ידי רוסיה מאז 2014. סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה מפי מקור כי נראה שיש לו עמדות "פרו-רוסיות", וכי נלחם במשך שנתיים במסגרת הצבא הרוסי או לצדו.
במהלך מסיבת העיתונאים אמש התייחס פוטין לנושאים בינלאומיים נוספים שעל הפרק, בין השאר להרשעתו ההיסטורית של דונלד טראמפ במשפט שבו הואשם בתשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. פוטין, שרבים סבורים כי הוא ממתין שטראמפ יעלה לשלטון ויעצור את הזרמת הנשק לאוקראינה, כך שמוסקבה תוכל לנצח, אמר שעל-ידי משפט כמו זה ארה"ב "שורפת את עצמה מבפנים": "לכל העולם ברור שההעמדה לדין של טראמפ, במיוחד באשמת מעשים שנעשו לפני שנים, בלי שום ראיה ישירה, היא פשוט ניצול של מערכת המשפט במסגרת מאבק פוליטי פנימי", אמר. לצד זה הצהיר כי להערכתו יהיה המנצח בבחירות בנובמבר אשר יהיה – לא צפוי שינוי ביחסים בין רוסיה לארה"ב, שנמצאים בשפל.
3 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה יורה לעבר כוחות רוסיים במזרח. "יש לנו דוקטרינת גרעין, אי אפשר להתייחס לזה בקלות ראש"
(צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
בדבריו על המתרחש בעזה שיגר פוטין האשמות קשות נגד ישראל: "מה שקורה כרגע בעזה בתגובה למתקפת הטרור על ישראל לא מזכיר מלחמה בכלל. זו מעין השמדה מוחלטת של אוכלוסייה אזרחית. אנחנו מנסים להשפיע ככל האפשר, כולל בהיבט ההומניטרי". הוא טען כי העימות בין ישראל לחמאס הוא תוצאה של מדיניות ארה"ב, "אשר לקחה לה מונופול על הסדר הישראלי-פלסטיני ודחקה הצידה את כל הכלים שגובשו בעבר במסגרת ניסיון קולקטיבי לפתור את הבעיות הסבוכות הללו". הוא הוסיף כי יש כעת תקווה להקמת מדינה פלסטינית, וכי רוסיה יכולה לתרום למאמצים להשגת שלום במזרח התיכון.