ועדת החינוך, הבוקר
(צילום: ערוץ כנסת)

ועדת החינוך של הכנסת התכנסה הבוקר (שני) לדיון חירום שיזמה יו"ר הוועדה, חברת הכנסת שרן השכל, בעקבות המשבר במערכת החינוך בעקבות גל האומיקרון. השכל צפויה לדרוש משר הבריאות ניצן הורוביץ לקצר את הבידוד לחמישה ימים כדי להקל על המחסור בצוותי חינוך, בגננות, בסייעות ובמורים. "עלינו לעשות את ההתאמות הנדרשות לזן הקורונה הנוכחי ולשקול ברצינות יחד עם גורמי הבריאות את האפשרות לקצר את הבידוד", אמרה השכל.
2 צפייה בגלריה
אורט רמת יוסף
אורט רמת יוסף
קרוב ל-200 אלף תלמידים ואנשי חינוך בבידוד
(צילום: קובי קואנקס)
ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות במשרד הבריאות, השתתפה בדיון דרך הזום מאחר שגם בתה נמצאת בבידוד, והודתה שמתווה הכיתה הירוקה כשל מאחר שההורים לא דיווחו על תוצאות הבדיקות הביתיות לתלמידים. אפללו הוסיפה כי "אנחנו חוששים מעלייה בתחלואה הקשה, נבחן את מצב החולים הקשים ונקבל החלטה".
שיעור ההדבקה הגבוה בתקופה האחרונה ערער את תפקוד המערכת. נכון להבוקר, 200 אלף תלמידים ואנשי חינוך נמצאים בבידוד לאחר שחלו או נחשפו למאומתים. עשרות אלפים עברו ללמידה מרחוק בזום, מאות גני ילדים נסגרים לסירוגין מדי יום, ועשרות אלפי תלמידי יסודי וילדי גן שנשארים בבית מחייבים את הוריהם למצוא להם פתרונות ובכך מקשים עליהם לצאת לעבודה. לפי נתוני משרד הבריאות, 75,993 תלמידים מאומתים נכון להיום, ויחד איתם עוד 13,364 אנשי חינוך. לפי הנתונים, ב-40% מהכיתות יש לפחות חולה אחד.
ח"כ השכל אמרה בפתח הדיון כי "בשבועות האחרונים, ככל שהתחלואה עולה אנחנו רואים שיותר ויותר גני ילדים נכנסים לבידוד. כבר בדיונים הקודמים על אותן התקנות ביקשנו לקצר את ימי הבידוד, ואני שמחה ששר הבריאות קיבל את הההחלטה. ככל שהדבר נכון מבחינה בריאותית, אין שום סיבה שההורים והילדים יישארו ימים נוספים בבית".
יו"ר הוועדה הוסיפה כי "אנחנו רואים שלא מוצאים מחליפים לצוותים בגני הילדים, והגנים נסגרים כי אין צוות שיפעיל אותם. גם לכך נצטרך למצוא תשובות, והזמנו את משרדי הבריאות והחינוך, ארגונים, גננות והורים שחווים את המשבר מקרוב". כמו כן, השכל הלינה על כך שבמקומות רבים נקלטו גננות וסייעות ללא סינון מתאים, ובמקרה שהגיע אליה דווח על שרברב ששימש כמחליף בגן ילדים.
2 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
שרן השכל
(צילום: הדר יואביאן)
השכל אמרה שתתמקד בסוגיית הבידודים בקרב פעוטות, שממילא אינם מורשים להתחסן: "הדבר מוביל לסגירת כיתות גנים. פעוטות נכנסים לבידוד וההורים נאלצים להישאר בבית. לגננות וסייעות שנמצאות מאומתות אין חלופה בגן, מה שיוצר קושי רב על המערכת", ודרשה ממשרד הבריאות לאפשר מתווה מקל יותר לגני הילדים. "יש לנו רשויות ש-60% מהגנים שבתחומן סגורים, זה בלתי מתקבל על הדעת", אמרה השכל ואמרה שתקיים בשבוע הבא דיון מעקב.