אלפי בני אדם הגיעו היום למצעד הגאווה השנתי בבודפשט, שנערך השנה בצל סערת "חוק ההומואים" – שאוסר להציג "תכנים הומוסקסואליים" בבתי הספר וכורך את הלהט"בים בפדופיליה.
ברחבי אירופה נשמעו גינויים חריפים לחוק שהובילה הממשלה הלאומנית של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן. הנציבות האירופית פתחה בהליך משפטי נגד הממשלה ההונגרית בעקבות החוק, שנכנס לתוקף החודש, ומסרה שמדובר באפליה שסותרת את ערכי הסובלנות וחופש הפרט ביבשת.
המצעד בבודפשט
11 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בודפשט הונגריה
מצעד הגאווה בודפשט הונגריה
מחאה נגד ויקטור אורבן במצעד הגאווה בבודפשט
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בבודפשט הונגריה
מצעד הגאווה בבודפשט הונגריה
(צילום: רויטרס)
האלפים שצעדו היום ברחובות בודפשט ניצלו את ההזדמנות למחות נגד ממשלת הונגריה. המפגינים במרכז העיר אמרו שהחוק גורם לפילוג בהונגריה, שבתקופת המלחמה הקרה הייתה חלק מהגוש המזרחי וכיום חברה באיחוד האירופי. "החוק הזה הוא שערורייה", אמר אישטוון, צעיר בן 27 שהגיע למצעד עם בן זוגו. "אנחנו חיים במאה ה-21, דברים כאלה לא צריכים לקרות. אנחנו כבר לא בעידן הקומוניסטי, זה האיחוד האירופי וכל אחד צריך להיות מסוגל לחיות בחופשיות".
לטענת הממשלה של אורבן היא זו שצריכה להחליט על זכויות להט"ב ונושאים חברתיים אחרים. לדבריה החוק החדש נועד להגן על הילדים ולאפשר להורים להחליט על החינוך המיני שיקבלו – ולא לפגוע בהומואים. מארגני המצעד אמרו שהמשתתפים באירוע יביעו התנגדות ל"פוליטיקאים תאבי-כוח", ולניסיונות ההפחדה של קהילת הלהט"ב. "במקום להגן על מיעוטים, הממשלה משתמשת בחוקים כדי להפוך את אנשי הקהילה הלהט"בית למנודים במולדתם", אמרו המארגנים.
מבקרי החוק מדגישים כי הוא ימנע מבני נוער המתוודעים לנטייתם המינית את האפשרות לזכות בתמיכה ובהבנה, ויותיר אותם לבדם. יתרה מכך – המבקרים מדגישים כי העלמת הנושא מהתוכניות לחינוך מיני בבתי הספר, והעובדה שהחוק החדש נכרך על-ידי הממשלה בחוק האוסר פדופיליה, יגבירו את הדעות הקדומות נגד להט"בים ויחריפו את סכנת האלימות הנשקפת להם. מבקרי החוק ההונגרי השוו אותו ל"חוק התעמולה ההומוסקסואלית" הידוע לשמצה שחוקקה בעשור שעבר רוסיה של ולדימיר פוטין. החוק ההוא נועד להשתיק את הקהילה הגאה באמצעות עונשים כבדים.
11 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בבודפשט הונגריה
מצעד הגאווה בבודפשט הונגריה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בבודפשט הונגריה
מצעד הגאווה בבודפשט הונגריה
(צילום: רויטרס)
יותר מ-40 שגרירויות ומוסדות תרבות זרים בהונגריה פרסמו הצהרת תמיכה במצעד הגאווה בבודפשט. "אנחנו מעודדים צעדים שננקטים בכל מדינה כדי להבטיח שוויון וכבוד לכל בני האדם, ללא קשר לנטייתם המינית או לזהותם המגדרית", נמסר בהצהרה שעליה חתומות בין השאר השגרירויות של ארה"ב, בריטניה וגרמניה בהונגריה.
בוגלרקה, בת 25 שהשתתפה במצעד, מאמינה שהחוק הוא כלי תעמולה של אורבן לקראת הבחירות בשנה הבאה. "לא מדובר ביותר מהסחת דעת שנועדה לפלג את המדינה. זו פרובוקציה לקראת הבחירות". בלינט, בן 29 שצעד גם הוא בבודפשט, אמר שהחוק יוצר מתחים מלאכותיים בחברה ההונגרית. סקר שנערך בחודש שעבר הראה ש-46% מההונגרים תומכים בנישואים חד מיניים.