3 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
ניידת משטרה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כשבצה"ל חושבים איך לשמור על הטייסים ואנשי המילואים המשתתפים באופן פעיל בהפגנות נגד התקדמות החקיקה, במשטרה הרחיקו לכת והדיחו מתנדב - רק כי היה חבר בקבוצת וואטסאפ התומכת במחאה, וחתם על עצומה הקוראת להפסקת פעילות אם המהפכה המשפטית תעבור.
המתנדב, המשרת באחת מיחידות האופניים במחוז חוף, זומן אתמול בבהילות לשיחה אצל קצינת המתנדבים, שהודיעה לו על הדחתו. "אתמול בבוקר קיבלתי שיחה שבה נאמר לי להגיע למפקדת המתנדבים, ולא הבנתי למה", סיפר המתנדב, "כשהגעתי, נדהמתי לשמוע את הקצינה מודיעה לי שזומנתי עקב 'התבטאויות בפלטפורמות כאלה ואחרות הקשורות להפסקת הפעילות במשטרה אם הרפורמה המשפטית תאושר. קריאה לחתימה על עצומה כזאת היא אסורה כאשר אתה חבר במשטרה'".
3 צפייה בגלריה
צילום מסך של שיחה בקבוצת מחאת מתנדבי משטרת ישראל
צילום מסך של שיחה בקבוצת מחאת מתנדבי משטרת ישראל
צילום מסך של שיחה בקבוצת המחאה
המשטרה בנויה על מערך מתנדבים הכולל עשרות אלפים התורמים מזמנם הפרטי לאחר עבודתם, כולל שבתות וחגים. הם חלק חשוב מהמערך, במיוחד במשטרת התנועה והסיור ברחבי הארץ. ללא מתנדבים, המשטרה לא תצליח להתמודד במשימותיה.
המתנדב, בן 46 שהחל את פעילותו ביחידה לפני כשלוש שנים, קיבל מהמשטרה בעבר תעודת הצטיינות - ונדהם לשמע דברי הקצינה. "היא פשוט קיבלה הוראות מלמעלה ונאלצה להדיח אותי", ציין, "היא ניסתה להגיד לי 'אולי תגיד שטעית, שנפלט לך ושלא תעשה את זה שוב'. הסברתי לה שאני כאזרח במדינה חושב שאסור שהרפורמה תעבור. לא חשבתי שאנחנו עושים משהו אסור בעצם החתימה על העצומה".
לדבריו, "זו עצומה באינטרנט שנפתחה לפני כשלושה חודשים, יש בה בסך הכול 170 חתימות. המשטרה לא יכולה לדעת מי חתם עליה, הכול דיסקרטי. הדגשתי בפני הקצינה שכתבתי בקבוצת וואטסאפ פרטית וסגורה, וכי מעולם לא התבטאתי בעניין הרפורמה בשום פלטפורמה ציבורית". המשטרה אישרה כי מתנדב נוסף הודח לפני כשבועיים בשל "פעילות פוליטית".
3 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
"הקצינה קיבלה הוראות מלמעלה ונאלצה להדיח אותי"
(צילום: shutterstock)
בקבוצת הוואטסאפ הפרטית ששמה "מחאת מתנדבי המשטרה" חברים 25 איש. העצומה, שלא תפסה תאוצה, מופיעה באתר "עצומה" תחת הכותרת "סיום שירות ההתנדבות במשטרת ישראל אם תושלם ההפיכה המשטרית". מארגני העצומה הדגישו כי לא יהיה אפשר לזהות את שמות החותמים "בשביל למנוע הדחה משירות". המתנדב ציין כי הוא התבטא בנוגע לכך "שיש לחשוף את העצומה למתנדבים, ולקרוא לכך שאם החוק יאושר - נפסיק את ההתנדבות, בדומה למחאת הטייסים ולאנשי המילואים. עוד לא הודענו על הפסקת ההתנדבות, ואנחנו ממשיכים לתרום במלוא המרץ והתשוקה".
לדבריו, "למשטרה יש צילומי מסך של ההתכתבות בקבוצת הוואטסאפ, זו בושה שבולשים אחרינו בזמן שאנחנו לא במדים. זה פשוט הזוי שזה מה שמעסיק אותם, אלה מתנדבים טובים שהם חלק בלתי מבוטל מהעשייה המשטרתית. משטרת המחשבות כבר כאן, מענישים אותנו על פעולה שלא ביצענו. זהו, נגמרו הפשעים ברחובות. מישהו שם במשטרה עוקב אחרי המתנדבים, שחלילה לא יהיו אזרחים בעלי דעה עצמאית. בצבא לא הדיחו שום טייס או משרת לאומי רק בגלל ההתבטאויות שלו".
בסיכום השיחה של המתנדב עם הקצינה, נכתב: "הינך מתנדב משקיע ומוערך שאף קיבל תעודת הצטיינות, פועל בצורה סדירה ומסייע למערכי התחנה. כרגע הינך מוקפא בעקבות ההודעה שבגינה אתה מתכוון לממש את תוכן העצומה - ולהפסיק פעילות".
המתנדב, שנלחם בהדחתו ומעוניין להמשיך את פעילותו, אמר: "אני עושה זאת מתוך שליחות וערכים, כדי לסייע למשטרת ישראל להיות חזקה. אנחנו עושים עבודת קודש. אנחנו מחויבים להתנדב פעם בחודש, ואני עושה זאת כמעט כל שבוע. כשאני על מדים במשמרת, זה ברור ומובן שאסור להביע עמדה פוליטית, אבל כשאני פושט אותם - זה הזוי שאסור לי להתבטא בפורומים שונים.
מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי התייחס להדחתו של המתנדב, ואמר כי "מדובר בטעות איומה של המשטרה. להבדיל משוטר, מתנדב הוא קודם כל אזרח בעל דעות עצמאיות ואסור לדרוש ממנו להפסיק לחשוב רק בגלל שהוא מתנדב לובש מדים. יש כ-35,000 מתנדבים שעושים את עבודת השיטור בכל התחומים בעוד שוטרים רבים יושבים במטות ולא תורמים לעבודת המשטרה הקלאסית. כמפכ"ל לא הייתי מצליח לעבור את ההתנתקות בלי המתנדבים. הם חלק משמעותי בעבודת המשטרה. התערבות במה שאדם כותב בקבוצות וואטסאפ פרטיות היא טעות שתפגע במשטרה".
המשטרה מסרה בתגובה: "מדובר במתנדב שחתם עם מתנדבים נוספים על עצומה הקוראת להפסקת פעילות ההתנדבות אם הרפורמה המשפטית תעבור. מתנדבי משטרת ישראל כפופים לנהלי המשטרה, שבהם האיסור להתבטאויות פוליטיות הקשורות לעצם התנדבותם, ועל כן הוחלט להקפיא את פעילות ההתנדבות של המתנדב באופן זמני".