בשעה שהדיון בישראל על שליטה עתידית בשטח הרצועה ממשיך גם בציבור אך גם בחדרי קבלת ההחלטות, בתגובה נוספת לבג"ץ, שדן בעתירה סביב סוגיית הסיוע ההומניטרי לתושבי עזה, כי "ישראל אינה מקיימת שליטה אפקטיבית בשטח הרצועה". לפי לשון התגובה, "גם כיום, לחמאס יש יכולת להפעיל סמכויות שלטוניות ברצועה".
הדברים נאמרו במענה נוסף לעתירה של ארגונים: בניהם "גישה - מרכז לשמירה על הזכות לנוע", "האגודה לזכויות האזרח" ו"רופאים לזכויות אדם" שעתרו נגד המדינה בשל המצב ההומניטרי ברצועה בזמן המלחמה. השופטים קיימו כבר כמה דיונים בחודשים האחרונים בנושא ומתעדכנים מעת לעת על המצב ברצועה, אולם טרם החליטו בגורל העתירה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות הכוחות במרחב מרכז הרצועה
תיעוד פעילות הכוחות במרחב מרכז הרצועה
"אין שליטה אפקטיבית". תיעוד מפעילות כוחות צה"ל במרכז הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
לפי תגובת המדינה המעודכנת "ניתן לומר בתמצית כי בעת הזו הנוכחות של צה"ל מוגבלת, הן באופיה, והן בפריסתה לאזורים מתוחמים בתוך הרצועה, באופן שלא מאפשר שליטה אפקטיבית ובתוכה הפעלת סמכות שלטונית". נמסר כי "לאורך המלחמה, כוחות צה"ל פעלו באזורים שונים ברצועה בהתאם לצורך צבאי קונקרטי לזמן מתוחם ובסמוך לאחר מכן נסוגו מהם. זאת, הן בעת פעילות צה"ל בצפון הרצועה בחודשים הראשונים למלחמה, והן בפעילותו באזור חאן יונס ובאזור רפיח".
"כוחות צה"ל לא שהו לאורך כלל המלחמה באופן ממושך באזורים ברצועה בהם הייתה נוכחות נרחבת של אזרחים, ולא קנו שליטה אפקטיבית על השטחים בהם פעלו". לפי התגובה, גם הנוכחות של צה"ל בנקודות המחלוקת הנוגעות לעסקת חטופים, בהן מסדרון נצרים וציר פילדלפי - הם שטחים שבהם כלל לא מצויה אוכלוסיה עזתית ולכן היא אינה מקנה לישראל שליטה אפקטיבית.
"לכך יש להוסיף, כי במסגרת הפעילות המבצעית כוחות צה"ל נתקלים גם כיום בהתנגדות חמושה של כוחות האויב, בתת הקרקע ועל הקרקע, בהנחת מטעני חבלה, ירי נ"ט וצליפה, בירי רקטות תלול-מסלול ובניסיון למשוך את כוחותינו לבתים ממולכדים ועוד. התנגדות זו מאפיינת את הלחימה בכלל האזורים ברצועה החל מחודש אוקטובר, והקרבות הקשים ברצועה גבו מחיר כבד הכולל את נפילתם של יותר מ-300 חללי צה"ל מאז תחילת המלחמה, ואת פציעתם של אלפי חיילי צה"ל".
2 צפייה בגלריה
יחידת הצללים של ארגון הטרור חמאס
יחידת הצללים של ארגון הטרור חמאס
"חמאס פועל באופן עקבי כדי לנסות לשקם במהירות את תשתיותיו"
בתגובה אכן צוין כי "ישראל פגעה פגיעה קשה בארגון חמאס ויכולותיו הצבאיות, אך יכולות אלו טרם נשללו, וההיתקלויות האלימות ממשיכות". לדבריהם, חמאס שב ופועל באזורים מהם צה"ל נסוג ומנסה לבנות מחדש את כוחו שם. "גם כיום, לחמאס יש יכולת להפעיל סמכויות שלטוניות ברצועה והוא ממשיך לחתור למימוש סמכויותיו תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים. מאמץ זה מתבטא במספר רבדים, כאשר העיקרים שבהם הם: התווית מדיניות, הפעלת מנגנוני הביטחון והקמת גופי ביטחון חדשים לטיפול בסדר הציבורי שייעודם השתלטות על סיוע וייעודו לצרכי התנועה , הזרמת כספים לרצועה, חלוקת משכורות, וחלוקת סיוע".
לפי התגובה, "חמאס חוזר ומנסה להתבסס מחדש גם באזורים בהם צה"ל תמרן, באופן שאף אילץ את צה"ל לשוב ולפעול באותם האזורים. ניכר כי חמאס פועל באופן עקבי כדי לנסות לשקם במהירות את תשתיותיו באזורים שבהם צה"ל תמרן, ולאפשר את חזרתו המהירה לפעילות השלטונית והצבאית לאחר יציאת צה"ל ועם חזרת האוכלוסייה למרחב. אם כן, כפי שניתן לראות, וכפי שהוצג בהרחבה במהלך ההליך ובפרט בדיונים שהתקיימו במעמד צד אחד, בנסיבות הלחימה הנוכחית ברצועת עזה, ישראל אינה מקיימת 'שליטה אפקטיבית' בשטח".