דרום קוריאה נאלצה הבוקר (יום ב') להשעות לזמן קצר את הטיסות בנמל התעופה הבינלאומי אינצ'ון שליד סיאול ולהזניק מטוסי קרב ומסוקי תקיפה, אחרי שכלי טיס צפון קוריאניים בלתי מאוישים חדרו למרחב האווירי שלה. לפי דיווחים לפחות אחד מכלי הטיס של פיונגיאנג הגיע עד למרחב האווירי של הבירה הדרום קוריאנית, ומטוסיה של סיאול ביצעו ירי הרתעה נגד הכלים החודרים.
6 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און רזה השיל קילוגרמים משקל יוני 2021
קים ג'ונג און רזה השיל קילוגרמים משקל יוני 2021
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און. רוצה לסחוט ויתורים מהעולם
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
דרום קוריאה מטוס תקיפה קל של צבא סיאול שהתרסק בדרך להתעמת עם מל"טים שחדרו מ צפון קוריאה
דרום קוריאה מטוס תקיפה קל של צבא סיאול שהתרסק בדרך להתעמת עם מל"טים שחדרו מ צפון קוריאה
המטוס הדרום קוריאני שהתרסק במהלך ההזנקה הבוקר. הטייסים הספיקו להימלט
(צילום: EPA )
צבא דרום קוריאה מסר כי כלי הטיס ששיגרה ארצו של קים ג'ונג און זוהו בשמי העיר הדרום קוריאנית גימפו בסביבות השעה 10:25 בבוקר לפי השעון המקומי. הצבא ציין כי ניסה להפיל את הכטב"מים, אך לא הצליח. הוא לא הבהיר אם הם היו חמושים. סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית News1 דיווחה כי לפחות אחד המל"טים טס בשמי הבירה סיאול, ומשרד התחבורה מסר כי בנמל התעופה אינצ'ון הושעו הטיסות היוצאות למשך כשעה בהוראת הצבא, ובנמל התעופה גימפו הן הושעו לכ-50 דקות.
ככל הידוע זו הפעם הראשונה מאז ימי המתיחות של 2017 שבה מל"טים צפון קוריאניים חוצים את הגבול עם הדרום. אז, לפני חמש שנים, היה מדובר במל"ט ריגול שנשלח כנראה לצלם מערכת הגנה אווירית אמריקנית המוצבת בדרום, והוא התרסק בהר ליד הגבול. במקרה קודם, ב-2014, התגלה כטב"ם צפון קוריאני באי השייך לדרום, גם כן בקרבת הגבול.
בדרכם של כלי הטיס הדרום קוריאניים לעימות עם הכטב"מים של פיונגיאנג הבוקר התרסק אחד ממטוסיה של סיאול, מטוס תקיפה קל מסוג KA-1, אך שני הטייסים שהיו בו הספיקו לברוח לפני ההתרסקות, והועברו לבית החולים. בתום האירוע מסר צבא דרום קוריאה כי חדירת כלי הטיס מהצפון היא מעשה ברור של פרובוקציה.
6 צפייה בגלריה
דרום קוריאה תרגיל צבאי עם ארה"ב ירי טילים מצד צפון קוריאה
דרום קוריאה תרגיל צבאי עם ארה"ב ירי טילים מצד צפון קוריאה
תרגיל משותף של צבאות ארה"ב ודרום קוריאה. הערכה: ירי הטילים של פיונגיאנג הוא תגובה גם על זה
(צילום: רויטרס)
העימות האווירי היום בחצי האי קוריאה בא כשברקע המתיחות הביטחונית ההולכת וגוברת באזור. צפון קוריאה ביצעה בחודשים האחרונים עשרות שיגורים ניסיוניים של טילים, במה שנתפס כקריאת תיגר על הקהילה הבינלאומית וכניסיון לאותת לעולם שהיא משפרת את הנשק שברשותה כדי לסחוט ממנו ויתורים. רק לפני ימים אחדים שיגרה פיונגיאנג שני טילים בליסטיים, בצעד שהתפרש גם כמחאה על התמרונים הצבאיים המשותפים שערכו לאחרונה צבאות דרום קוריאה וארה"ב, תמרונים שנתפסו על-ידי פיונגיאנג כהכנה לפלישה אפשרית לצפון קוריאה.

סין שלחה מטוסים "לדמות תקיפה נגד ספינות אמריקניות"

חצי האי הקוריאני איננו הזירה היחידה באסיה שבה נראה כי הסטטוס קוו מתערער. ממשלת טייוואן הודיעה היום כי 71 כלי טיס של חיל האוויר הסיני, בהם מטוסי קרב וכטב"מים, חדרו ב-24 השעות האחרונות ל"מרחב הזיהוי ההגנתי" שלה – החדירה האווירית הנרחבת ביותר עד כה מצד סין לאזורים שטייוואן תופסת ככאלה שלמטוסים סיניים אסור לשהות בהם. לדברי טייוואן, 43 מכלי הטיס גם עברו את הקו החציוני של מצר טייוואן, אזור החיץ הלא רשמי בין טייוואן לסין, ששוכן בתוך אותו "מרחב זיהוי".
6 צפייה בגלריה
שיא סין שי ג'ינפינג תרגיל טייוואן
שיא סין שי ג'ינפינג תרגיל טייוואן
נשיא סין שי ג'ינפינג והתרגיל סביב טייוואן בקיץ האחרון. מסר על החוק האמריקני
(צילום: AP, AFP)
סין, נזכיר, רואה בטייוואן שטח ששייך לה ושאמור להימצא תחת ריבונותה, ובשנים האחרונות, עם התעצמותה הבינלאומית של בייג'ינג, היא מגבירה עוד ועוד את הפעילות הצבאית שלה באזור האי, תוך שהיא מאיימת להשתלט עליו בכוח. השנה הגיעה המתיחות סביב טייוואן לשיא, כשביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי באי הוביל לתרגיל צבאי סיני גדול ומאיים סביב שטחו.
אף שהאירוע הבוקר היה החדירה הגדולה ביותר עד כה של חיל האוויר הסיני, בטייוואן לא הורגשה היום בהלה מיוחדת. גורם טייוואני רשמי בכיר אמר לרויטרס כי טייוואן מעריכה שסין ביצעה את החדירה כדי לבטא זעם על חוק אמריקני חדש שיאפשר להגביר את הסיוע הצבאי של ארה"ב לממשלת האי. לדברי הבכיר, במהלך התמרון הבוקר שלח חיל האוויר הסיני מטוסי קרב מכמה נקודות מוצא ברחבי המדינה ודימה תקיפות נגד ספינות אמריקניות וטייוואניות.