גנץ למפקדי צה"ל: "עימדו על עקרונותיכם ושימרו על צה"ל וערכיו"
(צילום: דובר צה"ל )

שר הביטחון היוצא בני גנץ מודאג מהממשלה הנכנסת, שלדבריו "צריכה להרתיע את איראן, ולא את הרמטכ"ל הנכנס או המכהן, ולא את המפכ"ל". בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio אמר הבוקר (ד') יו"ר המחנה הממלכתי כי "סמוטריץ' ובן גביר מושכים את הממשלה הנכנסת לכיוונים מאוד קיצוניים, והחרדים שמשתפים איתם פעולה ישלמו את המחיר הזה בעצמם".
בהמשך, בנאום במסדר כנפיים לרגל סיום קורס טיס, פנה גנץ למפקדי צה"ל ואמר להם: "אתם ואתן שאוחזים בסטיק, מחזיקים בידיכם אחריות לביטחון המדינה, ואחראים גם על הניווט. כדי שתצליחו בו – אתם וכל מפקדי צה"ל נדרשים לעמוד על עקרונותיכם, להגיד את האמת המקצועית והפיקודית, ולשמור על צה"ל וערכיו מכל משמר".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בכנס חירום מערכת החינוך
בני גנץ בכנס חירום מערכת החינוך
"צריך להסתכל על החוסן שלנו כחברה". גנץ
(צילום: יואב דודקביץ' )
גם הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי נאם בטקס בבסיס חיל האוויר בחצרים, ולא התייחס ישירות למתקפה כלפיו מצד סמוטריץ': "טייסים וטייסות צעירים, אתם מסיימים פרק משמעותי בחייכם וגם אני. ואני שקט. בזכות האנשים, חיילים ומפקדים כאחד, בזכות האיכות האנושית, המסירות, הנכונות, הם ממשיכים צעד להשלמת המשימה. אני שקט בזכות השכל, פיתוח ההמצאה, אני שקט בגלל הרוח שיש בצה"ל, רוח של אחדות וממלכתיות המציבה את טובת המדינה כראשונה. אני שקט כי אנחנו מכבדים כל אדם ונותנים לו מקום. אני שקט כי אנחנו מהווים מודל של שותפות ואחדות".
בטקס דיבר גם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, ואמר: "אויבינו צריכים לדעת שאנחנו לא נעמוד בחיבוק ידיים מול איומים שאנחנו רואים כקיומיים. שוחחתי על כך עם ראש הממשלה הנכנס נתניהו, וזהו אחד הנושאים המעטים שבהם יש בציבוריות הישראלית קונצנזוס מקיר לקיר. אף ממשלה ישראלית לא תסכים לכך שאיראן תהיה גרעינית. אם יהיה צורך לפעול – נפעל".
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
כוכבי. "אני שקט"
(צילום: מוטי קמחי)
הנשיא יצחק הרצוג סיפק מסר דומה בדבריו בטקס. לדבריו חיל האוויר הישראלי "יכול להגיע לכול מקום שנבחר, קרוב או רחוק, בכול זמן ודרך שנבחר. וגם האויבים שלנו מבינים את זה. כן, גם באיראן. כולם יודעים – חיל האוויר יעשה כל שיידרש, צה"ל יעשה כל שיידרש, ומדינת ישראל תעשה כל שיידרש – כדי להגן על אזרחיה ועל העם היהודי. לעד נעדיף את דרכי השלום, אבל בה בעת לא נבחל בהכרעה ובמיגור מלחמתי של מי שקמים עלינו לכלותנו".
בריאיון הבוקר ב-ynet radio הוסיף גנץ כי "אנחנו מבקשים להניף את הדגלים האדומים מבחינה תפקודית ממשלתית, פירוק משרדים, ביטחון וחינוך ובפרט מבחינה חברתית. הסלמות ביטחוניות עלולות להתרחש כתוצאה מדברים מהסוג הזה, נזקים הבינלאומיים. אנחנו רוצים לבוא ולומר שאנחנו מאמינים בהתנהלות ממלכתית. אנחנו לא מאמינים באנשי חושך ואנשי אור, כולנו אזרחים טובים ורוצים את הדברים הטובים למדינת ישראל".
יאיר לפיד לא עושה את זה? "אני מוביל את הקו של המחנה הממלכתי, היא לא יכולה להמשיך לריב בין הגושים. זה לא באמת דבר שעובד. אני כמובן לא מסכים עם מה שנתניהו אומר, אני לא מסכים עם הכיוונים שהממשלה המסתמנת הולכת אליהם. אנחנו כבר במשך שבועות חוזרים ומתריעים על מה שקורה במערכת המשפטית, אנחנו עושים את זה בצורה מתואמת בין כל גורמי האופוזיציה, ביחד עם ראש הממשלה יאיר לפיד ולא נגדו".
גנץ התייחס להתקפה של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' על הרמטכ"ל אביב כוכבי אתמול, ולעימותים בין השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר, והמפכ"ל קובי שבתאי. "ברשותכם אני רוצה להשתמש בפלטפורמה ולהזהיר את ממשלת ישראל שהיא צריכה להרתיע את איראן ולא את הרמטכ"ל הנכנס או המכהן, ולא את המפכ"ל. כל התקיפות שעושים נגד הדרג הצבאי או המשטרתי יעלו לנו בחוסן של המערכות הארגוניות האלה".
דיברת על איראן. ראש המועצה לביטחון לאומי הנכנס צחי הנגבי אמר שנתניהו יפעל להשמיד את מתקני הגרעין של איראן והוא ישנה את המדיניות. אתה חושב שזה הכיוון של הממשלה הבאה? "אני משוכנע שההתמודדות עם איראן היא נושא אסטרטגי ראשון במעלה שמדינת ישראל צריכה לעסוק בו. הדבר הזה נכון הן לתחרות הטכנולוגית בין איראן לישראל, הן לפעילות האזורית שאיראן עושה, הן לתמיכה שלה במערכות הטרור, הן לתמיכה שלה בלחימה העולמית, אספקת הנשק לרוסים. יש לנו יכולות, צריך לחזק אותן ולתחזק אותן".
4 צפייה בגלריה
"נתניהו צריך לרסן אותם". סמוטריץ', יו"ר הליכוד ובן גביר
"נתניהו צריך לרסן אותם". סמוטריץ', יו"ר הליכוד ובן גביר
"נתניהו צריך לרסן אותם". סמוטריץ', יו"ר הליכוד ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
אתה סומך על שיקול דעתו של נתניהו לקבל החלטות מושכלות בעניין האיראני? "עבדנו בצורה משותפת בנושא הביטחון בצורה אחראית. אני חושב שהוא צריך להישאר כמו שהוא היה בעבר קשוב לדרג הצבאי. מנגד, נתניהו צריך לרסן את סמוטריץ' ובן גביר. ההתנהגות הבריונית - הציבורית והפוליטית שלהם - כלפי גורמים ציבוריים שנושאים בתפקידים ממלכתיים עלולה לעלות למדינת ישראל בחוסן הארגוני הפיקודי של הגופים האלה, לכן האחראיות של נתניהו היא לוודא שהם מפסיקים את התקיפות האלה".
לפי הערכות, אם ישראל תתקוף באיראן, אלפי ישראלים ימותו. "אני לא בהכרח מתחבר למשפט הזה. אם תהיה התרחשות מול איראן, צריך למדוד את ההישג הישיר והמערכתי, וההשלכות האסטרטגיות ארוכות הטווח לעניין הזה. זה דיון מאוד רציני, מדיני ואסטרטגי מהמעלה הראשונה".
נקודת המוצא היה שתהיה מלחמה בעקבות הדבר הזה? "בוודאות. דבר כזה לא עובר מבלי התרחשות אזורית, אבל בסופו של דבר מדינת ישראל היא החזקה ביותר במזרח התיכון, והיא תדע להתמודד עם ההשלכות בצורה הטובה ביותר".
אז אתה אומר שתקיפה ישראלית באיראן בהכרח תוביל למלחמה אזורית? "אני חושב שאיראן בונה מערכות במרחב של המזרח התיכון. בכל מקום - תימן, לבנון, סוריה, עיראק - על מנת שהיא תוכל להשתמש בהן ביום מן הימים. זה לא מפחיד אותי, יש לנו תשובות ואנחנו נדע להתמודד עם העניין הזה".
4 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי באיראן
תרגיל צבאי באיראן
"מדינת ישראל היא החזקה במזרח התיכון, נדע להתמודד עם זה". תרגיל צבאי באיראן, בשנה שעברה
(צילום: AFP/SEPAH NEWS)
לפני חצי שנה הכרזת על קיומה של ברית אזורית להגנה מפני טילים, וטענת שבה יהיו שותפות מדינות ערביות, אבל בינתיים אף אחת מהן לא אישרה את זה. תהיה ברית כזאת? "מאז הסכמי אברהם יש אינטרקציות ביטחוניות רחבות מאוד בין מדינת ישראל לבין המדינות השכנות. לא הכול נחשף ולא הכול צריך להיחשף. מדינת ישראל היא חלק מהמזרח התיכון, ומקיימת קשרים עם מדינות האזור בצורות כאלה ואחרות".
אילו מדינות? סעודיה? "סעודיה לא חלק מהעניין הזה. צריך להמשיך לקדם את ההסכמים האלה, שקשורים גם בהסדרת יחסינו עם הפלסטינים, שגם זו זירה שבה צריך לחפש לא רק איך מתעמתים, אלא כיצד פותרים ומקדמים את העניין הזה.
"צריך להסתכל פנימה לא רק על החוסן הביטחוני שלנו כלפי חוץ, שבו אני בטוח מאוד, אלא גם על החוסן הביטחוני שלנו כחברה, כמה אנחנו יודעים לחיות אחד עם השני, כמה אנחנו יודעים להגן על מערכת המשפט שמסדירה את היחסים שלנו, או כמה אנחנו רוצים לפרק אותה. אלה דברים שמטרידים אותנו מאוד. ההקצנה שהולכת וקורעת את החברה הישראלית מבפנים מאיימת על מוסדות השלטון, המשפט והאיזונים הנדרשים בתוך חברה יהודית ודמוקרטית. הדבר הזה הוא האתגר הגדול ביותר של מדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 12:58, 28.12.22