בדוחא, בירת קטאר, החל היום (שישי) טקס ההלוויה והקבורה של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, שחוסל בטהרן לפני יומיים. בתיעודים שפורסמו בדוחא, נראו אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני ואביו משתתפים בתפילה במסגרת הטקס.
משלחות מגיעות להלוויתו של איסמעיל הנייה בקטאר

גופתו של הנייה הגיעה היום לדוחא והוא ייקבר בבית קברות בלוסייל. טקס ההלוויה החל במסגד המרכזי של דוחא, תחת אבטחה כבדה, ורבים מהמתפללים הגיעו עטופים בדגלי פלסטין.
בטקס השתתפו גם סגן נשיא איראן מוחמד רזא עארף ושר החוץ הטורקי הקאן פידאן, לצד בכירים בחמאס ובהם חאלד משעל וחליל אל-חיה. פידאן ניצל את השתתפותו בטקס על מנת להיפגש עם משעל. בבירה הקטארית הקימו אוהל מנחמים גדול להנייה למשך שלושה ימים.
5 צפייה בגלריה
לוויה איסמעיל הנייה
לוויה איסמעיל הנייה
(REUTERS/Khaled Abdullah)
5 צפייה בגלריה
לוויה איסמעיל הנייה
לוויה איסמעיל הנייה
( REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
5 צפייה בגלריה
לוויה איסמעיל הנייה
לוויה איסמעיל הנייה
( (Photo by KARIM JAAFAR / AFP)
5 צפייה בגלריה
לוויה איסמעיל הנייה
לוויה איסמעיל הנייה
( REUTERS THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY)
במסגד אל-אקצא נשמע היום שייח עכרמה סברי, הדרשן במקום, מספיד את הנייה. "מספידים את השהיד איסמעיל הנייה ונבקש בשבילו רחמים וגן עדן", אמר סברי. בארגון "בידינו", שפועל למען עליית יהודים להר הבית, אמרו כי "מדובר בהסתה שקרוב לוודאי תביא לפגיעה ביהודים בטווח המיידי. משטרת ישראל חייבת לזרוק אותו באופן מיידי למעצר מנהלי ולעצור את ההסתה בהר".
מהמשטרה נמסר: "בעקבות דברים שהשמיע דרשן היום במהלך תפילת הצהריים בהר הבית, המשטרה החלה בבדיקה באם עולה מהם חשד להסתה מול הגורמים הרלוונטיים, ותפעל בהתאם לתוצאותיה. נציין כי משטרת ישראל פועלת כל העת נגד מסיתים והסתה מכל סוג שהיא, בכל מקום. כמו כן בשעה האחרונה עוכב על ידי המשטרה בהר הבית חשוד שהשמיע במקום קריאות הסתה במהלך התפילה".
העיתונאי רונן ברגמן חשף הבוקר ב-ynet פרטים חדשים על החיסול של הנייה. על פי הפרסום, בלילה שבין שלישי לרביעי, בשעה 01:14 שעון ישראל, שהיא 01:44 שעון טהרן - ניתן האות. שניות ספורות לאחר מכן התפוצץ מטען חבלה בחדרו של איסמעיל הנייה במעון האירוח הרשמי והמוגן היטב של משמרות המהפכה, מתקן נשאט.
החדר הזה, השמור לאורחים חשובים ומיוחסים במיוחד, במתקן כולו, ששמור לאורחים חשובים, התחבב על הנייה ושימש אותו בכל הביקורים שלו במדינה, וגם בזה - אליו הגיע ביום שני לטובת טקס ההשבעה של נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן למחרת. במהלך הטקס ולאחריו, בשלישי עד הערב, צולם הנייה מאות פעמים. למעשה, כנראה שהוא היה אחד מאלה שצולמו הכי הרבה בהיסטוריה באירוע מסוג זה, בשל העיתוי והכיסוי הבינלאומי של 86 משלחות שהגיעו בשעות לפני ההתנקשות בחייו.
ברגע שידעו המחסלים לקבוע את מקומו במרחב ובזמן, ואל מול מטען הנפץ שהופעל עליו - לא היה לו שום סיכוי לצאת מהאירוע פצוע קשה. בחמש ורבע בבוקר פרסם הבן פוסט שכבר היה תפילה ברורה לנשמת אביו, וחמש דקות מאוחר יותר משמרות המהפכה הודיעו על מותו.
5 צפייה בגלריה
=תפילות בהלוויתו של איסמעיל הנייה
=תפילות בהלוויתו של איסמעיל הנייה
בכירי קטאר בעצרת התפילה
ההתנקשות בהנייה לא הייתה קשורה או נלווית להתנקשות בבכיר חיזבאללה פואד שוכר מספר שעות מוקדם יותר. הפגיעה בשוכר הייתה בתגובה לטבח ב-12 הילדים והנערים במג'דל שמס, ואילו הפגיעה בהנייה תוכננה מאז 7 באוקטובר ודרשה הכנות מיוחדות. בתוך התכנון הזה נקרה בפני הגורם המבצע הזדמנות לדעת מראש על התאריך שבו יגיע הנייה לטהרן.
גורמים ישראלים אמרו כי למרות ששתי ההתקפות בוצעו בנפרד, הרי שבהחלט ייתכן כי ההשפעה המצרפית שלהן תביא להסלמה בעימות בין ישראל למדינות וארגוני ציר ההתנגדות. בישראל מעריכים כי הדבר עשוי להסתכם בכמה ימים עד שבוע של לוחמה רצופה. עם זאת, ההערכה היא כי האינטרסים של כל הגורמים המעורבים, זולת החמאס, נותרו זהים - הם אינם מעוניינים בהידרדרות למצב לוחמה כולל במזרח התיכון.
ד"ר המאיון שמח, שהוא ראש הקהילה ונציג היהודים במג'לס כתב מכתב גינוי על חיסול הנייה: "ההתנקשות בחיי אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של תנועת החמאס בטהראן היא פשע טרוריסטי והפרה בוטה של החוק הבינלאומי. השהיד הזה, שהיה אחד מנושאי הדגת של המאבק לשחרור ירושלים הנאצלת, הגיע פעמים רבות לסף מעמד שהיד (כמעט חוסל כמה פעמים), ולא חדל להיאבק ולהגן על אנשי עזה המדוכאים גם כאשר איבד את בני משפחתו, והציונים לבסוף הביאו אותו למעמד שהיד במתקפה בוגדנית במקום הבטוח שלו בטהראן.
"קהילת יהודי איראן מביעה את תנחומיה לאומה הגיבורה של פלסטין וללוחמי חזית המאבק ולמנהיג העליון על ההתנקשות בחיי אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של תנועת החמאס, ותצפה בחוסר סבלנות לתשובה מוחצת והולמת על התנקשות בוגדנית זו".