3 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
צעדת חומש לזכר תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן שנרצח בפיגוע, אפריל 22
(צילום: יואב דודקביץ')
בית משפט השלום בפתח תקווה דחה הבוקר (חמישי) דיון בעניינם של תלמידי ישיבת חומש, שהואשמו בהפרת חוק ההתנתקות שמונע שהיית ישראלים והקמת יישובים חדשים באזורים שפונו במהלך ההתנתקות, בין היתר בצפון השומרון. זאת בנימוק שהמדינה הודיעה בהליך שמתנהל בבג"ץ כי בכוונה לבטל את חוק ההתנתקות.
שמונה מרבני ותלמידי ישיבת חומש, בהם נשיא הישיבה הרב שמחה שטטנר, התייצבו בבית המשפט כדי לדון בכתבי האישום שהוגשו נגדם בגין הפרת חוק ההתנתקות. בית המשפט דחה לבקשתם את כל הדיונים בארבעה חודשים, לאור הודעת המדינה לבג"ץ בתחילת החודש כי בכוונתה לבטל את חוק ההתנתקות בצפון השומרון ולהסדיר את ההתיישבות במקום.
3 צפייה בגלריה
חוק ההתנתקות יבוטל? חומש
חוק ההתנתקות יבוטל? חומש
חוק ההתנתקות יבוטל? חומש
(צילום: צביקה טישלר, "ידיעות אחרונות")
עו"ד משה פולסקי מארגון חוננו, שמייצג את אנשי חומש, ביקש מבית המשפט דחייה לאור כוונת הממשלה. "בהליך המתנהל בבג"ץ המדינה הודיעה כי בהתאם להסכם הקואליציוני, בכוונתה לבטל את חוק ההתנתקות ואת הסעיפים הרלוונטיים, מסעיף 23 עד 30. הסעיף שבו הנאשם מואשם הוא סעיף 27 לחוק ההתנתקות", אמר עו"ד פולסקי. "בג"ץ ביקש תוך 90 יום לסיים את העניין. בנסיבות אלו אני סבור כי נכון להמתין לתשובה מסודרת".
נציגי התביעה התנגדו לדחייה, אך בית המשפט דחה כאמור את המשך הדיונים בכמה חודשים. הרב שטטנר אמר בסיום הדיון כי "כל אשמתנו היא שעברנו על חוק ההתנתקות, כלומר שאסור לנו להגיע לחומש. כל אשמתנו היא אהבת ארץ ישראל ואדמתה, והרצון ליישב אותה. נמשיך לאהוב את ארצנו ולהתיישב בה. הגיע הזמן לבטל את העוולה הנוראית של חוק ההתנתקות. יהי רצון שנזכה לראות את פריחת ארץ ישראל כולה".
3 צפייה בגלריה
מפגינים וכוחות הביטחון בצומת קדומים
מפגינים וכוחות הביטחון בצומת קדומים
הפגנה נגד המאחז, בחודש מאי
(צילום: יריב כץ)
עו"ד פולסקי מסר: "אנו במצב שבו כבר יותר משנה הצבא מאפשר, גם אם תחת הגבלות שונות, את פעילות הישיבה בחומש. במקביל, המדינה הצהירה בהליך המתנהל בבג"ץ כי בכוונתה לבטל את הסעיפים הרלוונטיים בחוק ההתנתקות האוסרים נוכחות יהודית במקום, סעיפים שלעמדתנו בכלל נחקקו על מנת לאפשר את הגירוש מצפון השומרון לפני שנים רבות. בנסיבות האלו אין מקום לקיים כעת דיון.
"כבוד השופט עודד מורנו מבית המשפט בפתח תקווה קיבל את עמדתנו והורה על דחייה ארוכה יחסית של מועד הדיון, לחודש מאי, ואנו מקווים כי עד אז תתוקן הוראות החוק המפלה האוסרת דווקא נוכחות של אזרחים יהודים במקום".
כתבי האישום אשר הוגשו על ידי תביעות שומרון שלוחת אריאל, נזכיר, מייחסים לתלמידים ולרבנים כניסה ליישוב חומש - דבר שמהווה עבירה על חוק ההתנתקות. בתחילת החודש הודיעה כאמור המדינה לבג"ץ כי בכוונתה להסדיר את ההתיישבות במקום ולבטל את חוק ההתנתקות. מנגד נמצאים בעלי הקרקעות הפלסטינים, שעתרו לבג"ץ בדרישה לפנות את התלמידים מהמקום.
מארגון "יש דין", המנהל את העתירה של תושבי המקום - הכפר בורקה - נמסר בתגובה: "ההחלטה לדחות את הדיון בעניינם של הפולשים לחומש מקוממת. הנאשמים ביצעו עבירה ביודעין, וגם אם יבוטל החוק בעתיד, בעת ביצוע העבירה וגם היום הוא שריר וקיים. מעבר לכך, אין מדובר בעבירה חד פעמית, אלא בפלישה מתמשכת לקרקעות פרטיות בבעלות תושבי הכפר בורקה".