המשפחה עמדה בתחנת האוטובוס, הילד הקטן נרצח, אחיו הגדול ממנו בשנתיים נפצע אנושות - וגם האב ואח נוסף נדרסו: יעקב ישראל פלאי הוא הילד בן ה-6 שנרצח בפיגוע הדריסה הקשה בצומת רמות בירושלים. לצידו נרצח גם האברך אלתר שלמה לדרמן בן ה-20, שרעייתו הייתה עימו וניצלה. פלאי הובא אחר הצהריים (יום ו') למנוחת עולמים, רגע לפני כניסת השבת. בהלוויה בהר המנוחות בבירה לא השתתפו אביו ושניים מאחיו שנפצעו גם הם בפיגוע ופונו לבתי החולים.
ההלווייה בירושלים: "הוא גדל בבית שכולו טהור"
(צילום: אלכס גמבורג)

9 צפייה בגלריה
הלוויתו של בן ה-6 שנהרג בפיגוע בירושלים
הלוויתו של בן ה-6 שנהרג בפיגוע בירושלים
קבר ליד בן 6. הלווייתו של יעקב ישראל פלאי בהר המנוחות בירושלים, לפני כניסת השבת
(צילום: לירן תמרי, אלכס גמבורג)
9 צפייה בגלריה
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
אלתר שלמה לדרמן
תיעוד: כך נוטרל המחבל הדורס

האח בן ה-8 נפצע אנושות ונאבק על חייו בבית החולים שערי צדק. האב בן ה-42 שנפצע בינוני מטופל בבית החולים הדסה הר הצופים, והאח בן ה-10 שמצבו מוגדר קל פונה לבית החולים הדסה עין כרם. מכר של המשפחה סיפר על הילד שנרצח: "הוא גדל בבית שכולו טהור, בית מפואר. והוא זה שנפגע, הוא נבחר על ידי השם".
כאמור, בפיגוע נרצח גם האברך אלתר שלמה לדרמן, שאשתו - עמה התחתן רק לפני כארבעה חודשים - עמדה לידו וניצלה. השניים היו בדרכם לבית הוריו של לדרמן באלעד, שם תכננו להעביר את השבת. עוד שני בני אדם נפצעו בפיגוע, צעירים בשנות ה-20 לחייהם, ומצבם מוגדר בינוני. הם מאושפזים בשערי צדק.
כשעתיים וחצי לאחר הפיגוע הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמוקדם יותר גם הגיע לזירה, כי קיים הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן (אותו הזמין רק אמש ל"שיחת בירור" בעקבות ההפגנות בבירה). בן גביר מסר כי הורה להם "להיערך ולהכין תוכניות למבצע חומת מגן 2 במזרח ירושלים החל מיום ראשון הקרוב, לטיפול בקיני הטרור במזרח ירושלים". בלשכת בן גביר מסרו כי "מטרת המבצע היא להילחם ולעקור את הטרור מהשורש, להגיע למחבלים הביתה ולעצור את הטרור לפני שהוא מגיע להוציא לפועל פיגועים".
כלל לא ברור אם ההנחיה הזו תואמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף לאחר מכן את בן גביר וצייץ בטוויטר: "שר הטיקטוק והפיתות 'הנחה' על יציאה למבצע חומת מגן 2. אין קבינט, אין הערכת מצב, אין תיאום בין כוחות הבטחון. אם זה לא היה מסוכן זה היה מגוחך. כמוהו".
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בצומת רמות
(צילום: AFP)
גם שר הביטחון יואב גלנט הודיע כי קיים הערכת מצב מיוחדת בעקבות הפיגוע, בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירים נוספים. מלשכתו נמסר כי בתום הדיון הוא הורה להטיל סנקציות כלכליות על 87 מחבלים ובני משפחותיהם תושבי מזרח ירושלים, וחתם על צווי תפיסה בסכום מצטבר של מליוני שקלים. מדובר, כך נמסר, בכספים של אסירים ביטחוניים ישראלים ממזרח ירושלים, שמקבלים תשלום מהרשות הפלסטינית כתגמול על מעורבותם בטרור.
פיגוע הדריסה התרחש בשעה 13:27, והמחבל שרצח שני בני אדם ופצע עוד חמישה שהמתינו בתחנת האוטובוס זוהה כחוסיין קראקע, בן 31 מעיסאוויה שבמזרח ירושלים. בעבר עבד קראקע במפעל "סודהסטרים" במישור אדומים, והוא בעל עבר פלילי. במשטרה מסרו כי המחבל נסע במהירות גבוהה אל עבר צומת היציאה משכונת רמות, לכיוון גבעת זאב, ודרס כאמור את האנשים בתחנה. בלש שלא היה בתפקיד וחלף באזור במקרה ירה למוות במחבל יחד עם שוטר נוסף שחבר אליו.
בן גביר בזירת הפיגוע
(צילום: אלי מנדלבאום)

ראש הממשלה נתניהו הודיע כי החליט לפעול מיד לאיטום בית המחבל והריסתו, אולם בהמשך התברר כי הבית הינו שכור - ונבדק אם הדבר אפשרי מבחינה חוקית. נתניהו הנחה גם לתגבר כוחות בגזרה ולבצע מיד חקירות ומעצרים על סביבתו של המחבל - וכשעתיים לאחר הפיגוע פשטו כוחות על הבית בעיסאוויה וכן על בתים בשכונת א-טור במזרח הבירה. בפשיטות נעצרו עשרה מקרובי משפחתו של המחבל, בהם אשתו, אחיו והוריו. הפרות סדר פרצו באזור. ארגוני הטרור מיהרו לברך על הפיגוע, וקשרו בינו לבין המבצע במחנה הפליטים עקבת ג'בר שביריחו, אז חוסלו חמישה מחבלים - בהם אלו שביצעו את ניסיון הפיגוע במסעדה בצומת אלמוג.
הפיגוע הרצחני מגיע שבועיים בדיוק לאחר פיגוע הירי בשכונת נווה יעקב בירושלים, שבו נרצחו שבעה בני אדם, גם כן על ידי מחבל ממזרח העיר. המחבל בן ה-21, חיירי עלקם, יצא למסע רצח בליל אותה שבת, וירה עם אקדח בעוברי אורח ליד בית הכנסת בשכונה – כשחלקם נרצחו אחרי שיצאו לסייע לנפגעים. היה זה הפיגוע הקטלני ביותר שידעה ישראל מאז 2011. שעות לאחר מכן, בבוקר שלמחרת, מחבל בן 13 ביצע גם הוא פיגוע ירי בירושלים, שבו קצין בצה"ל נפצע קשה ואביו נפצע בינוני.
9 צפייה בגלריה
פשיטה על בית המחבל בעיסאוויה
פשיטה על בית המחבל בעיסאוויה
כוחות הביטחון בעיסאוויה, במהלך הפשיטה על בית המחבל
סוכת אבלים שהוקמה במחנה פליטים דהיישה למחבל שחוסל

באזור צומת רמות בירושלים, יצוין, אירע גם אחד משני הפיצוצים בפיגוע המטענים הכפול בירושלים בנובמבר אשתקד, פיגוע שבו נרצחו שני בני אדם. הפיגועים האחרונים מגיעים על רקע מתיחות ביטחונית גדולה, שמתבטאת בין היתר במבצעים החוזרים ונשנים לסיכול פיגועים בשטחי יהודה ושומרון – כמו זה שבו חוסלו חמישה מחבלים ביריחו בתחילת השבוע.