זמן קצר אחרי שבכנסת אושר ברוב של 62 תומכים מול 55 מתנגדים חוק התקציב המעודכן ל-2024, התחוללה מהומה במליאה כשבאופוזיציה ביקשו להבין מה הובטח לשר החקלאות אבי דיכטר ולחברי כנסת נוספים מהקואליציה בתמורה לתמיכתם בהצבעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב ממקומו: "אין שום סיכומים", וח"כ גלעד קריב (העבודה) צעק לעברו: "אז ראש הממשלה, לא בפעם הראשונה, לא דובר אמת". באופוזיציה הודיעו שישקלו עתירה לבג"ץ.
מהומה לאחר העברת התקציב במליאת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

במהלך הדיונים על התקציב שאושר מחדש בעקבות המלחמה, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על דחיית ההצבעה לאחר שהתברר כי שר החקלאות דיכטר וחברי הכנסת עמית הלוי ודוד ביטן מאיימים שלא לתמוך בהצעת החוק מהיבטים שונים של קיצוצים וחוקים שהם מבקשים לקדם. ראש הממשלה נתניהו זימן ללשכתו אתשר דיכטר, ובסביבתו אמרו במקביל לפגישה כי "המשבר פתיר".
במהלך פגישת נתניהו-דיכטר, הצהיר שר האוצר סמוטריץ' כי אין בכוונתו להתקפל: "נעלה במליאה תקציב מלחמה טוב. אין לי שום כוונה להיכנע לכל מיני לאינטרסנטים סחטנים, לא פותחים את התקציב ברגע האחרון. זו אחריותי התקציבית. אני קורא לראש הממשלה להודיע אף הוא שאין בכוונתו להיכנע לסחטנות פוליטית, ולהביא את התקציב להצבעה".
2 צפייה בגלריה
אבי דיכטר ונתניהו
אבי דיכטר ונתניהו
השר דיכטר וראש הממשלה נתניהו
(צילום: עמית שאבי, REUTERS/Ronen Zvulun)
לפני ההצבעה המכרעת על אישור תקציב המדינה, פרסמה לשכתו של שר החקלאות דיכטר הודעה שבה נאמר: "ראש הממשלה נענה לדרישת שר החקלאות אבי דיכטר, והתחייב לפתור את המשבר בתקציב החקלאות עד חג הפסח תשפ"ד. לפיכך, השר אבי דיכטר יתמוך בתקציב".
בסופו של דבר השר דיכטר וחברי הכנסת הלוי וביטן הצביעו בעד תקציב המדינה המעודכן. מיד לאחר מכן ביקש ח"כ קריב את רשות הדיבור. "בעקבות פרסומים בתקשורת וגם העובדה שההצבעה על התקציב התעכבה, אני מבקש שהקואליציה תניח את כל הסיכומים שהתקבלו בעניין התקציב", אמר קריב. "אנחנו יודעים בוודאות שהיו סיכומים שלטובתם עוכבה ההצבעה".
קריב אמר עוד: "היה את העניין של תקציב משרד החקלאות, השר דיכטר הודיע שהוא לא יצביע בעד התקציב, יחד עם עוד חברי כנסת בליכוד. הושג סיכום, מהו הסיכום? דווח גם על סיכום בין יו"ר הקואליציה ליו"ר ועדת החינוך עמית הלוי בעניין הצעת חוק פרטית שלו. הוא איים לא להצביע בעד התקציב, הושג בעניין הזה סיכום. אנחנו מבקשים לקבל את כל הפרטים של הסיכומים".
ראש הממשלה נתניהו אמר לפרוטוקול: "אין שום סיכומים". ח"כ קריב הגיב: "אז ראש הממשלה, ולא בפעם הראשונה, לא דובר אמת". יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אמר: "לגבי החוק של עמית הלוי זה חוק שאנחנו עובדים ביחד כבר חודש עבודה קשה. לא היה שום איום, ולא בגלל התקציב אנחנו החלטנו להתקדם או לא להתקדם. אין קשר לתקציב".
ח"כ קריב אמר בהמשך במליאה: "אני דורש להבין אם תשובתו של ראש הממשלה - משמעותה שלא תובא לדיון בוועדת הכספים תוספת תקציב למשרד החקלאות בתקופה הקרובה". ראש הממשלה נתניהו השיב: "כן". יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ניסה לקטוע את המהומה במליאה, ולהמשיך בהצבעות על הצעות החוק הנלוות לתקציב.
2 צפייה בגלריה
גלעד קריב
גלעד קריב
ח"כ קריב
(צילום: רפי קוץ)
בתום הדיון אמר קריב: "ראש הממשלה שיקר שוב מבלי למצמץ לחברי הכנסת ולכלל הציבור ביחס לדילים שסגר בשעות האחרונות. מדובר בהפרה של חוק הממשלה ושל אמון הציבור והמשך ישיר לשורת השקרים שמופצים יום יום על ידי אנשי לשכת ראש הממשלה ושליחיהם. נתניהו - ספר עוד היום לציבור מה הבטחת לחבר הכנסת הלוי כדי שיתמוך בתקציב?".
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) צייץ את הודעתו של השר דיכטר על כך שראש הממשלה התחייב לפתור את המשבר בתקציב החקלאות, ואת דבריו של נתניהו במליאה שלפיהם "לא היה שום סיכום". לדברי בליאק, "חבורה של שקרנים. נבחן עתירה לבג"ץ נגד אישור התקציב בניגוד לחוק, תוך הסתרת הסיכומים הקיימים".