סיעת תקווה חדשה תקפה הערב (שני) את האופוזיציה שסירבה - בהוראתו של יריב לוין - להתקזז עם חבר הכנסת צבי האוזר שנאלץ להתאשפז בבית החולים. לפי המפלגה, האוזר הורשה להיעדר מכל ההצבעות במליאת הכנסת היום, חוץ מבהצבעה על חוק הדיינים שנפל בשבוע שעבר בגלל יו"ר הכנסת מיקי לוי שהצביע בטעות נגדה.
2 צפייה בגלריה
צבי האוזר
צבי האוזר
ח"כ צבי האוזר
(צילום: משה מזרחי)
בתקווה חדשה טענו כי "שוב האופוזיציה מתנהלת בבריונות וחוסר רגישות. ח"כ האוזר ביקש להתקזז עם ח"כ מאחת הסיעות החרדיות, ולאור הרגישות של הסיעות החרדיות לגבי חוק הדיינים, סוכם כי יקוזז בכל החוקים למעט החוק הזה. ח"כ יריב לוין לא אישר את הסיכום, והורה לבטל את הקיזוז. האופוזיציה ה'לוחמנית' מבקשת להביא אדם שמאושפז בבית החולים להצבעות שיימשכו כל הלילה. זו אופוזיציה לאנושיות, לא לממשלה".
זו הפעם השנייה החודש שח"כ האוזר חש ברע ונשלח לבדיקות. לפני כשבוע וחצי הוא פונה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, ולאחר מכן שוחרר. יום לאחר מכן הוא אמר: "‏אמש במהלך הדיונים בכנסת חשתי ברע, ולאחר שהגעתי לבית החולים התברר שחוויתי אירוע נוירולוגי קל".
בליכוד מסרו בתגובה כי "מרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, נתן לפני כמה שבועות קיזוז למאיר יצחק הלוי, בעת שישב שבעה, הגם שהאופוזיציה הקודמת לא נהגה כך במקרים דומים. סיעת תקווה חדשה ניצלה את הצעד האנושי של האופוזיציה, פעלה ברמייה, ובאקט חסר תקדים ומביש הביאה את ח"כ הלוי להצביע על אף שהיה מקוזז.
"כעת אנשי תקווה חדשה מגדילים לעשות. ביד אחת הם מבקשים קיזוז בטענה שמדובר בח"כ שנמצא בבית חולים, וביד השניה מבהירים שבכל מקרה יביאו אותו לשתי הצבעות על חוק הדיינים וחוק יסוד הממשלה, גם אם יקוזז. מדובר בעוד מניפולציה זולה ולא מכובדת. אם חבר הכנסת האוזר זקוק לקיזוז, כפי שטוענת תקווה חדשה, שהוא וסיעתו יודיעו ויתחייבו באופן ברור שח"כ האוזר לא יופיע לאף הצבעה, וייתנו ערבויות שלא יפרו את הקיזוז כפי שעשו בפעם הקודמת. מובן שאם כך יהיה, נהיה נכונים לקזז אותו".
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"מניפולציה זולה ולא מכובדת". לוין
(צילום: יואב דודקביץ)
מטרת "חוק הדיינים", שנחשף ב-ynet, הייתה לשנות את יחסי הכוחות בוועדה לבחירת דייני בתי הדין הרבניים באופן שימנע את השליטה החרדית שהייתה נהוגה בה במשך שנים ויעניק רוב לנציגי הדתיים והחילונים. באמצעותו ביקשה הממשלה להביא למינויים של כמה שיותר רבנים ציונים ובוגרי צבא המעורבים בחברה הישראלית, בתקווה כי אלה ינהיגו קו הלכתי ליברלי ושוויוני יחסית בסכסוכי גירושין, שבהם הדין הדתי מעניק יתרון מובנה לגברים על פני הנשים.
כיום מכהנים בוועדה אחד עשר חברים: שני שרים (על פי חוק - גבר ואישה), שני חברי כנסת (גבר ואישה, נהוג שאחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה), שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, שני נציגי לשכת עורכי הדין וטוענת רבנית הממונה על ידי השר לשירותי דת.
סערה בכנסת: שוויון בהצבעה על חוק הדיינים
(צילום: ערוץ כנסת )
כאשר ש"ס ויהדות התורה היו חלק מהקואליציה, הן דרשו כי אחד השרים ואחד הח"כים יהיה מטעמן - וקיבלו. כך, יחד עם הרבנים הראשיים והדיינים, הם הבטיחו רוב קבוע של שישה חרדים מול חמישה דתיים וחילונים, והמינויים היו בהתאם.התיקון שהוצע בתחילה ביקש לבטל את החובה לייצוג נשי שוויוני הן לממשלה והן לכנסת, ובמקום זאת לקבוע כי שניים מהארבעה יהיו נשים. הממשלה מיהרה לאייש את המשבצות שלה בגברים (השר לשירותי דת, מתן כהנא, המוגדר בחוק כיו"ר הוועדה, ושר השיכון זאב אלקין), ובכך ניסתה לאלץ את הכנסת לבחור נשים בלבד. מכיוון שבש"ס וביהדות התורה מכהנים רק גברים, המשמעות היא כי שתי המפלגות לא יוכלו להיות מיוצגות בוועדה, העוסקת בנושא שמאוד חשוב להן ומזוהה איתן.
אלא שלנוכח קשיים משפטיים שהתעוררו, ומחשש כי המהלך ייפסל בבג"ץ, שונתה ההצעה, ובגרסתה המעודכנת היא ביקשה להבטיח רוב ליברלי בדרך אחרת: הגוף הבוחר יכלול 13 חברים במקום 11, כאשר השניים הנוספים יהיו שר מהממשלה (שלישי במספר) וטוענת רבנית שתיבחר על ידי השר לשירותי דת. התוצאה היא חיזוק כוחה היחסי של הקואליציה, וביטול הרוב החרדי שהיה נהוג בוועדה, בלי להדיר ממנה את אנשי ש"ס ויהדות התורה.