בבוקר השבת השחורה ב-7 באוקטובר, שעות ספורות לאחר שחמאס פתח במתקפת הפתע, שוחח מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אל-תאני. באותה שיחה, כשממדי האסון עדיין לא היו ברורים, העלה בלינקן את סוגיית החטופים. כך פורסם ב"ניו יורק טיימס", מפי שני בכירים במחלקת המדינה. התקווה בקרב דיפלומטים רבים הייתה שקטאר תוכל להיכנס לתפקיד המתווכת, וזה אכן מה שהיא עשתה מאז.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
האמריקנים הודו לקטארים על חלקם בעסקת שחרור החטופות. בלינקן בפגישה עם ראש ממשלת קטאר, לפני כשבועיים
(צילום: KARIM JAAFAR / AF)
3 צפייה בגלריה
יהודית ו נטלי רענן שהשתחררו משבי חמאס ב עזה מדברות בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
יהודית ו נטלי רענן שהשתחררו משבי חמאס ב עזה מדברות בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
יהודית ונטלי רענן בשיחה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הדלפת הידיעה על שחרורן העמידה אותן בסכנה
(טוויטר U.S. Embassy Jerusalem)
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
במהלך השבועיים האחרונים, בלינקן ובכירים אמריקנים אחרים ניהלו שיחות עם עמיתיהם הקטארים ונציגים מטורקיה, מצרים, צרפת ומדינות רבות אחרות, שבהן חשבו כיצד לשחרר את החטופים או לפחות להתחיל בהליך שחרורם. בלינקן אף בילה כמה שעות בקטאר ב-13 באוקטובר, במהלך ביקורו במספר מדינות במזרח התיכון. הוא שוחח עם בני הערובה עם ראש הממשלה הקטארי וגם עם אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-תאני.
בערב שבת האחרון, כשחמאס שחרר את יהודית ונטלי רענן מהשבי, אחד הדברים הראשונים שהאמריקנים עשו היה להודות לקטאר. השתיים, שמחזיקות באזרחות אמריקנית, היו הראשונות לצאת מהשבי, כשלפי דובר צה"ל חמאס עדיין מחזיק בלפחות 212 חטופים במשך יותר משבועיים.
לפי הבכירים במחלקת המדינה, ששוחחו עם ה"טיימס", גורמים רבים היו מעורבים במשא ומתן עם חמאס על שחרורן של השתיים, עד כדי כך שהידיעה על הצעד דלפה בזמן שהן עדיין עשו את דרכן מעזה, מה שלא היה בתכנון. "זה באמת סיכן אותנו והפך את כל התהליך להרבה יותר מסובך ממה שהיה צריך להיות", סיפר פבריציו קרבוני, בכיר בוועד הבינלאומי של הצלב האדום, שקיבל את השתיים משבי החמאס.
בסרטון שפרסם חמאס, השתיים הובאו לנקודת מפגש בתוך עזה, לפני שנכנסו למשאית של הצלב האדום. העובדה שכל הדבר התרחש בלילה, כשהמלחמה משתוללת סביבם, לא הקלה על הדברים. "זה לא כמו לנהוג בז'נבה", אמר קרבוני, "כולנו היינו בהלם מהסיטואציה, אבל בהתחשב במצב הן נראו בסדר".
3 צפייה בגלריה
דיר אל-בלח
דיר אל-בלח
"לא ניתן למאמצים ההומניטריים להשפיע על מטרותינו". ההרס ברצועת עזה
(צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
בתוך כך, גורם ישראלי בכיר אמר הלילה (בין ראשון לשני) ל-CNN כי "לא תהיה הפסקת אש", למרות השיחות והמאמצים לשחרור החטופים שמוחזקים ברצועת עזה. הגורם טען כי הוא "אינו מודע" לקריאות מצד האמריקנים לעכב את הפעולה הקרקעית כדי למצות את המגעים לשחרור השבויים - ואמר: "גם ישראל וגם ארה"ב רוצות שהם ישוחררו כמה שיותר מהר".
עם זאת, הבכיר הבהיר: "לא ניתן לתת למאמצים ההומניטריים להשפיע על המטרה שלנו לפרק את חמאס. הסכמנו לסיוע הומניטרי לרצועה, למרות שזה לא היה פופולרי בישראל".