שבעה חודשים לאחר שעשרות אלפי תושבים נעקרו מבתיהם ויישוביהם הפכו ל"רצועת ביטחון" שמופגזת בקביעות על ידי חיזבאללה, פתחו במחאה הבוקר (יום ג') תושבי וראשי יישובי קו העימות בגבול לבנון בדרישה להכרעה ולחזרתם בביטחון.
ראשי היישובים שמובילים את המחאה, שהתפרסה על צמתים מרכזיים ברחבי הגליל העליון והמערבי, נאבקים נגד היעדר הביטחון, התקציב והתוכנית לצפון, יחד עם קריסת בעלי העסקים והחקלאים, לנוכח המלחמה. "אנחנו דורשים מהממשלה להציג תוכנית פעולה ולהסביר לתושבי הצפון מתי הם חוזרים הביתה", אמר משה דוידוביץ, יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר.
נזק שנגרם בצפון מירי נ"ט
(צילום: הרשתות החברתיות. סעיף 27א' )

4 צפייה בגלריה
הפגנה של תושבי הצפון יחד עם תושבי מוא"ז מבואות חרמון בצומת כוח
הפגנה של תושבי הצפון יחד עם תושבי מוא"ז מבואות חרמון בצומת כוח
מחאת התושבים וראשי הרשויות בצפון, הבוקר בצומת כח. "קוראים לממשלה - תתעוררו עכשיו"
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
הפגנה של תושבי הצפון יחד עם תושבי מוא"ז מבואות חרמון בצומת כוח
הפגנה של תושבי הצפון יחד עם תושבי מוא"ז מבואות חרמון בצומת כוח
"לא מסכימים שנסראללה יכתיב לנו את סדר היום". ההפגנה בצומת כח
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
הפגנת פורום קו העימות בצומת כברי
הפגנת פורום קו העימות בצומת כברי
המחאה בצומת כברי. "אנחנו לא מוותרים על הבית"
(צילום: אמיר ירחי)
הוא הגיע הבוקר להפגנה בצומת כברי ותקף את הממשלה על התנהלותה זה שבעה חודשים. "לאנשים אין ודאות ואין תקווה – יש רק ייאוש", אמר. לדבריו, "אנחנו לא מתייאשים ולא מוותרים, אנחנו נגיד לממשלה ולראש הממשלה המנותק, אנחנו פה נחיה ונגדל את ילדינו. מגיעה לנו זכות השיבה לביתנו. אנחנו רוצים להיות בבית בביטחון, אנחנו לא רוצים שיירו לנו על הבתים ולא מסכימים שנסראללה יכתיב לנו את סדר היום ושהממשלה המנותקת תתעלם מאתנו. נרים את הדגלים מעלה מעלה ונגיד לא עוד, אנחנו לא מוותרים על הבית. נהיה כאן לפני ואחרי הממשלה הכושלת הזאת".
בצומת כח שבכניסה לקריית שמונה הפגינו מאות תושבים ובהם גם ראשי היישובים מטולה, יסוד המעלה והמועצה האזורית מבואות חרמון. "ביום העצמאות ה-76 למדינת ישראל, אני יוצא בקריאה לממשלת ישראל - תתעוררו עכשיו. המדינה מאבדת את הצפון", אמר בני בן מובחר, ראש מועצת מבואות החרמון. הוא הסביר כי "הגליל והגולן נמצאים בקריסה מוחלטת, וזה לא עוצר ביישובים בקו של עד 9 קילומטרים. אף תייר לא מגיע לצימרים בראש פינה או לעיר העתיקה בצפת. מדברים על אוניברסיטה בקרית שמונה, אבל בקצב הזה לא יהיה מי שילמד בה. רוצים להביא רכבת לצפון - לא יהיה מי שייסע בה".
דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה שרבים מבתיה נחרבו מירי החיזבאללה מאז פרוץ המלחמה, הוסיף כי "הפקרה של יישובי הגבול הינה הפרת האמון שיש בין ההנהגה לבין תושביה. מעולם לא הגענו לסיטואציה הבלתי מתקבלת על הדעת שבה הממשלה פשוט קיבלה החלטה לא להחליט וויתרה על חבל ארץ שיש בו חקלאות, תיירות ותושבים, ושמה במקומם עשרות אלפי חיילי צה"ל כחלופה להתיישבות בגליל". הוא סיפר כי רק אתמול בלילה, נורו עוד שני טילי נ"ט ליישוב, שגרמו לפגיעה בבתים ולפציעת אזרח. "זה לא אמיתי מה שקורה פה. ממשלת ישראל אחראית על מחדל נוראי".
אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, מסר כי "מה שקורה היום זו רק יריית הפתיחה למה שצפוי לקרות בהמשך. אם בצפון החיים לא יחזרו למסלולם והתושבים שלנו לא יחזרו הביתה, נדאג שגם החיים במרכז לא יימשכו כרגיל. מפסיקים לשתוק ודורשים תשובות ברורות".
בצומת עמיעד שבגליל העליון הפגינו גם כן תושבים רבים. עם דגלי ישראל ושלטי מחאה, יחד איתם עמד בצומת גם ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ. "למלחמה הזו יש שתי תמונות ניצחון ושתי אלו בלבד", אמר זלץ. "הראשונה, חזרת כל החטופים והחטופות הביתה. השנייה, חזרת תושבי הצפון והדרום לביתם. כל יום, כל שבוע שעובר ללא התמונות האלו, הוא ניצחון לחמאס ולחיזבאללה, ותבוסה למדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
הפגנה של תושבי הצפון יחד עם תושבי מוא"ז מבואות חרמון בצומת כוח
הפגנה של תושבי הצפון יחד עם תושבי מוא"ז מבואות חרמון בצומת כוח
"ניקח את הכאב, העצב ומשבר האמון ונהפוך אותם לכוח המניע לשקם ולתקן"
(צילום: אפי שריר)
הוא התחייב בשם התושבים: "אנחנו, תושבי הצפון, נחזור הביתה. אנחנו יחד, ניקח את הכאב, העצב, משבר האמון ונהפוך אותם לכוח המניע לשקם, לתקן, לאחות, להחזיר לילדים ולנכדים שלנו את התקווה".
בצומת שלומי שבגליל המערבי הפגינו התושבים יחד עם ראשי המועצות באזור. גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, הודיע כי "מועצה מקומית שלומי מצטרפת למחאה ומודיעה על התנתקותה מהמדינה דווקא ביום העצמאות ועד שינוי משמעותי ומיידי במדיניות ההתעלמות של הממשלה מהמלחמה המתחוללת כבר שבעה חודשים בגבול עם לבנון".
לדבריו, "שתקנו כבר די והותר, לא אדם אחד ולא שניים - אלא 80 אלף תושבים מפונים, ללא ודאות לעתיד, ללא ביטחון, ללא עתיד לילדיהם. אנו אוהבים את מדינת ישראל ומודאגים מאוד מהמצב אליו הגיעה. העברת התקציב שהובטח על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לחיזוק ושיקום הצפון היא איננה 'טובה' שהממשלה עושה לתושבים, אלא חלק ממחויבות המדינה וערבותה לביטחון כלל תושביה, לרבות בצפון כמו בדרום".
נעמן הוסיף כי "דווקא ביום העצמאות החלטנו להביע את מחאתנו מול הממשלה ולקרוא לה ולראש הממשלה לחשוב על הצפון ולייצר פה תהליך של הכרעה בגבול הצפון להחזיר אותנו הביתה. אין מקום למשוך את זה לשנה הבאה ולא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה פה בשלומי".
לצידו של נעמן התייצב שמעון גואטה, ראש המועצה האזורית מעלה יוסף ששיתף מתחושותיו בחודשים האחרונים: "ההתיישבות בקו הגבול הצפוני ובצפון המדינה חווה תקופה קשה ומורכבת, כזאת שלא הייתה כדוגמתה מאז קום המדינה. יש לנו למרבה הצער נפגעים חיילים ואזרחים, יש פגיעה ברכוש, יישובים מפונים, פגיעות קשות בתשתיות ובמבנים ופתרון עדיין לא נראה באופק. אני קורא לממשלה לעשות את הדבר הנכון ולהבטיח את ביטחון התושבים".