יממה לאחר ההתפרעויות של קומץ משתתפים במצעד הדגלים בירושלים, שבין היתר יידו אבנים וקראו קריאות גזעניות במהלך הצעדה ממרכז הבירה אל עבר הכותל המערבי, קרא אחר הצהריים (שני) שר הביטחון בני גנץ לבחון את הגדרתם של ארגוני הימין הקיצוני להב"ה ולה פמיליה – שפעיליהם היו לכאורה אלו שהתפרעו – כארגוני טרור.
9 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ בישיבת הסיעה של כחול לבן, אחר הצהריים
(צילום: עמית שאבי)
גנץ קורא לבחון את הגדלת להב"ה ולה פמיליה כארגוני טרור
(צילום: אלי מנדלבאום, ערוץ כנסת)

"שמעתי קריאות מחליאות של קומץ מסיתים ומוסתים גם מקרב הציבור היהודי. אנחנו נמשיך לרדוף את המסיתים ומחוללי האלימות בכל מקום", אמר גנץ בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת. "כשר ביטחון אני סבור שהגיעה העת לחזור ולבחון את ההגדרה של ארגונים כמו לה פמיליה ולהב"ה כארגוני טרור. אני יודע שהנושא ניצב לפתחם של ארגוני הביטחון וסומך על ראשי הארגונים שיעשו את הבחינה באופן הנקי והטוב ביותר", הוסיף.
גנץ התייחס בדבריו גם למתפרעים הפלסטינים בירושלים, והזכיר בין היתר את התיעוד שפורסם אתמול בבוקר ובו נראה אחד המתפרעים הללו מטיל את מימיו בגג של אחד המסגדים בהר הבית. "מדינת ישראל שמרה ביום ירושלים על ריבונותה וביטחון אזרחיה, לצד שמירה על הסטטוס קוו וחופש הפולחן. עשינו זאת מול טרוריסטים ופורעים מוסלמים קיצוניים, שחלקם אף ביזו את קדושת הר הבית, זרקו אבנים במסגד ואף עשו בו את צרכיהם. אותם צריך לגנות, לעצור ולהוקיע", אמר שר הביטחון.
גם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב קרא להוציא את לה פמיליה ולהב"ה מחוץ לחוק. "עוד לפני שהייתי שר, פניתי ליועץ המשפטי לממשלה במטרה לבחון את האפשרות של הוצאת 'לה פמיליה' ו'להב"ה' מחוץ לחוק", אמר בישיבת סיעת העבודה. "מדובר בקומץ רעשני וקשה. אני מתכוון לשוב ולפנות ליועצת המשפטית לממשלה כדי להוציא אותם אל מחוץ לחוק. אין ספק שהם פוגעים בביטחון מדינת ישראל, בביטחון הפנים במדינת ישראל, פוגעים במכנה המשותף הרחב שלנו, וצריך להוציא אותם מחוץ לחוק".

המתפרעים קראו: "שיישרף לכם הכפר"

קריאה להוצאתם מחוץ לחוק של לה פמיליה ולהב"ה השמיע אחר הצהריים גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה: "ממשלת השינוי היא שאישרה את מצעד 'מוות לערבים' של להב"ה ולה פמיליה. אם לפיד וגנץ באמת נגד הכהניסטים - שיכריזו על להב"ה ולה-פמיליה ארגוני טרור. פחות גינויים ויותר מעשים".
כתב תאגיד "כאן" איאד חארב שהותקף בשייח ג'ראח
(צילום: חיים גולדיטש, אושר גבאי)

9 צפייה בגלריה
עימותים והרס בשכונת שייח ג'ראח ברקע מצעד הדגלים
עימותים והרס בשכונת שייח ג'ראח ברקע מצעד הדגלים
ההרס בשייח ג'ראח לאחר העימותים שם אמש, במקביל למצעד הדגלים
(צילום: אריק מרמור)
9 צפייה בגלריה
עימותים והרס בשכונת שייח ג'ראח ברקע מצעד הדגלים
עימותים והרס בשכונת שייח ג'ראח ברקע מצעד הדגלים
(צילום: אריק מרמור)
9 צפייה בגלריה
עימותים והרס בשכונת שייח ג'ראח ברקע מצעד הדגלים
עימותים והרס בשכונת שייח ג'ראח ברקע מצעד הדגלים
(צילום: אריק מרמור)
במצעד אתמול השתתפו יותר מ-70 אלף בני אדם ורובם הגדול חגג כאמור את יום ירושלים בדרכי נועם, עם הנפה של דגלי ישראל וריקודים. אלא שקומץ משתתפים התפרעו שם, ובין היתר באזור שער שכם הניפו את דגלי להב"ה וקראו קריאות נאצה כמו "שיישרף לכם הכפר" ו"אחמד טיבי בן זונה". חלקם הכו על הדלתות של דוכנים בבעלות מוסלמית ברחוב הגיא.
כמה ממשתתפי מצעד הדגלים, ובהם פעילי ארגון "לה פמיליה", קראו קריאות נאצה כגון "מוות לערבים" ו"שיישרף לכם הכפר". באזור השער החדש תקפו אותם פעילים קיצונים מכונית של תושבים ערבים. הם התעמתו עם השוטרים והשליכו חפצים, אבנים ובקבוקי זכוכית לעבר השער. עוד לפני תחילת המצעד, פרצו עימותים ביו יהודים לערבים בעיר העתיקה וכמה נפצעו.
מוקד העימותים המרכזי אמש היה מחוץ למסלול הצעדה, בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים. תושבים ערבים סיפרו כי יהודים שהגיעו למקום ניפצו את שמשות המכוניות שלהם ובתיעוד נראו יהודים משליכים אבנים. מנגד, תועדה השלכת גדר על רכב של יהודים בנסיעה. ארגוני שמאל טענו כי יותר מ-20 מקומיים נפצעו בעימותים, ומלבדם נפצע גם כתב תאגיד "כאן" איאד חארב. הוא הותקף על ידי כמה יהודים רעולי פנים, והיום נעצרו שני תושבי המרכז בחשד שהכו אותו במוט ובאגרופים. במקביל, בעיסאוויה מתפרעים ערבים רגמו אמש באבנים שני אוטובוסים ממוגנים, ואחד מהם הוצת.
מוקדם יותר היום הבטיח גם ראש הממשלה נפתלי בנט "למצות את הדין" עם המתפרעים, בברכה ששלח לשוטרים שאבטחו את המצעד אתמול. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בנט שוחח עם המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, והודה להם על "ניהול מוצלח ויעיל" של המצעד.
9 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים התשפ"ב
מצעד הדגלים בירושלים התשפ"ב
מצעד הדגלים בירושלים, אתמול. יותר מ-70 אלף השתתפו בו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים התשפ"ב
מצעד הדגלים בירושלים התשפ"ב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
(צילום: גלעד כהן)
"אני רוצה להודות לכם ודרככם לכל השוטרים והשוטרות, הלוחמים והלוחמות. האירוע היה מאוד משמעותי כי אם לא היינו עושים את זה בנתיב הרגיל, למעשה כבר לא היינו חוזרים אליו אף פעם", ציין בנט, בהתייחסות להחלטתו שהמצעד יעבור דרך שער שכם, כפי שנעשה במשך שנים ארוכות, חרף איומי ארגוני הטרור הפלסטיניים והפצרות של גורמים מדיניים בעולם.
לדברי בנט, "זו הייתה עלולה להיות נסיגה בריבונות. בזכות הנחישות השקטה של כולנו, חיזקנו את הריבונות ואת המשילות וקבענו עובדות שבמדינת ישראל נפעל על בסיס מה שנכון לנו ולא על בסיס איומים. למעט קבוצה קיצונית, שנמצה עמה את הדין, כל מי שחגג אתמול עשה זאת בצורה מאוד מיוחדת, מרוממת את הנפש".
גם שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד גינה את המתפרעים היהודים אתמול במצעד הדגלים. הוא הדגיש כי מצעד הדגלים הסתיים בשלום וכי הממשלה "לא נבהלה" מהאיומים של ארגוני הטרור, אך הוסיף כי "קיצונים הכתימו" את הצעדה: "לא כך צריך להיראות מצעד הדגלים ביום ירושלים. לא הקללות והאלימות של 'לה פמיליה', לא הגזענות הבוטה והמכוערת של ארגון להב"ה".
9 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט. מבטיח "למצות את הדין" עם המתפרעים
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
שר החוץ יאיר לפיד. "בריונים עלובים שמבזים את הרעיון הציוני"
(צילום: עמית שאבי)
(צילום: אלי מנדלבאום, אסף חן)

לפיד הוסיף: "במקום יום של שמחה, הם מנסים להפוך את זה ליום של שנאה. לירושלים מגיע יותר. לחברה הישראלית מגיע יותר. דגל ישראל לא שלהם. לא ניתן להם לגזול מאתנו את הציונות ואהבת הארץ. האנשים האלה הם לא פטריוטים. הם בריונים עלובים שמבזים את הרעיון הציוני. לא לזה חיכינו שלושת אלפים שנה. לא את זה חגגנו לפני 55 שנה כשהעיר חוברה לה יחדיו.
"לא ייתכן שאלה התמונות שנשארות בסוף יום ירושלים. הרוב הישראלי צריך להחזיר לידיו את מצעד הדגלים, ואת ירושלים, ואת מדינת ישראל. אנחנו הרוב, הם המיעוט הקיצוני, הגיע הזמן להעמיד אותם במקום. זה בידיים שלנו. הישראלים אוהבים את ירושלים. יום ירושלים עבורם הוא תמונת הצנחנים בכותל המערבי, והאוניברסיטה העברית, ועיר דוד וחיים משותפים וטוב משותף. אנחנו הרוב, רק ביחד ננצח".