בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי הושגו אתמול (יום רביעי) הסכמות שיכללו את ימי המילואים של המשרתות בחישוב דמי הלידה - גם באופן רטרואקטיבי. "אין מקום לפגוע בזכויות נשים, ועל אחת כמה וכמה באלה שמתגייסות למילואים ויודעות שזה עלול לעלות להן בבריאות", אמרה בפתח הדיון יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו (המחנה הממלכתי). ההסכמות על פתירת הלקונה הקיימת בחוק קיום מגיעות לאחר פרסום של ynet ו"ידיעות אחרונות" בנושא.
1 צפייה בגלריה
דיון בוועדה לקידום מעמד האישה
דיון בוועדה לקידום מעמד האישה
דיון בוועדה לקידום מעמד האישה. ארכיון
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
למעשה, במצב כיום, בגלל לקונה בחוק ישנן נשים שגויסו למילואים במהלך המלחמה כשהן בהיריון, אך הן לא זכאיות לדמי לידה. "כל אישה עובדת שמשלמת ביטוח לאומי זכאית לקבל דמי לידה במהלך חופשת הלידה, בהתאם למספר חודשי העבודה ולמשכורת", מסבירים בשדולת הנשים. "כיום, שירות מילואים אינו מוגדר בחוק כיום קובע לתחילת קבלת דמי הלידה. לכן, אם החיילת לא עובדת, ימי המילואים לא נצברים כחודשי עבודה לפי הביטוח הלאומי. מפרוץ המלחמה עוד ועוד נשים הוקפצו למילואים בתפקידי מפתח, נתנו מעצמן מעל ומעבר תוך כדי היריון, ורק כשהן ילדו הן נחשפו לעובדה שחסרים להן כמה חודשים לזכאות. הלקונה הובאה לידיעת אנשי המקצוע יותר מפעם אחת בוועדות הכנסת, אך טרם תוקנה".
י', קצינת מילואים ביחידה מסווגת, שירתה במילואים בזמן ההיריון שלה, אך היא אינה זכאית לדמי לידה. "הוקפצתי למילואים ב-7 באוקטובר וכמה ימים לאחר מכן פתחתי את תוצאות הבדיקה וגיליתי שאני בהיריון", שיתפה בדיון. "שירתתי במילואים 247 ימים, והשתחררתי שבוע לפני הלידה. רגע לפני 7 באוקטובר סיימתי את התואר ולכן לא עבדתי לפני המלחמה, אז נפלתי בין הכיסאות בגלל רצף של נסיבות. הבנתי שאני לא היחידה ושזה נושא שצריך להציף".
ח"כ תמנו שטה קידמה תיקון חקיקה שמטרתו לתקן את הלקונה, והוא עבר בקריאה טרומית לפני שיצאה הכנסת לפגרה, אך ככל הנראה הוא יעבור רק במושב הכנסת הבא. "אנחנו לא נעכב את החוק הזה ונעשה הכל שיעבור", אמרה בדיון. "זה אבסורד שצועק לשמיים שפותחים את המליאה על חוקים שלא מסייעים למלחמה ואמש לא דנו בחוק החשוב הזה".
על מנת לתת מענה לאותן נשים עד שהחקיקה תעבור, הושגו ההסכמות עם ביטוח לאומי, משרד הביטחון ומשרד האוצר שיכללו את ימי המילואים של המשרתות בחישוב דמי הלידה גם באופן רטרואקטיבי. "אנחנו בישורת האחרונה וקיבלנו אישור ממשרד הביטחון", אמרה בדיון שרית דמרי מהביטוח הלאומי. "נביא את זה לאישור ועדת העבודה והרווחה". "אנחנו מתואמים באופן מלא עם ביטוח לאומי", הוסיפה סא"ל שיר אבינועם, ראש תחום הפרט בצה"ל. "אנו מברכים על ההסכם הזה ומודות לנשים ההרות שמבצעות שירות כה משמעותי".