חסן נסראללה מזכ"ל חיזבאללה אינו סתם עוד מנהיג של ארגון טרור, וחיסולו אינו משתווה לאף חיסול של בכיר בזרוע הצבאית של חמאס או חיזבאללה. זו רעידת אדמה עצומה במזרח התיכון ובעולם הטרור כולו שתכה עוד גלים, שקשה כרגע להעריך את עוצמתם.
1 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
( צילום: SOCIAL MEDIA/via REUTERS)
זה אובדן חסר תקדים לחיזבאללה שמאבד את הדמות המשמעותית ביותר בארגון מאז הקמתו. זה אובדן חסר תקדים לאיראן שאיבדה את הסוכן מספר אחת שלה מחוץ לגבולות לאיראן. וזו מכה גדולה לכל ארגוני הטרור שראו בנסראללה כאיש שהצליח להכניע את ישראל ולהפוך אותה ל"קורי עכביש", ולא יותר מכך. עד אתמול.
נסראללה היה הרבה מעבר לסתם מחבל. הוא היה מתווה דרך, בכל הקשור לפוליטיקה, לטרור ולחיבור ביניהם. הוא מונה לתפקיד מזכ"ל הארגון בגיל 32 בלבד, כמחליף יחסית מפתיע לעבאס מוסאווי (שישראל חיסלה ב-1992), והפך מהר מאוד לכוכב עולה בשמי הטרור העולמי אך גם במפה הפוליטית בכל רחבי העולם הערבי והמוסלמי ובוודאי בשמי לבנון. במידה רבה הוא הצליח לשנות את פני האזור, בוודאי את פניה של לבנון. חיזבאללה תחת הנהגתו, הפך ממליציה קטנה ומבודדת לאימפריה צבאית שחלשה על כוחות בסוריה כמו גם בתימן ובעיראק.
ייתכן שהיו אלה הקשרים ההדוקים למנהיג הרוחני של איראן, חמינאי, שסייעו לנסראללה להיבחר ב-1992, אך מהר מאוד הוא הוכיח חושים פוליטיים מפותחים שלא היו מביישים אף פוליטיקאי בעל עשרות שנות ניסיון.
ייתכן שהיו אלה הקשרים ההדוקים למנהיג הרוחני של איראן, חמינאי, שסייעו לנסראללה להיבחר ב-1992, אך מהר מאוד הוא הוכיח חושים פוליטיים מפותחים שלא היו מביישים אף פוליטיקאי בעל עשרות שנות ניסיון.

חדירתו של חיזבאללה למערכת הפוליטית הלבנונית

ראשית, הוא סילק רבים מאלה שנחשבו לשמרנים וקנאים במיוחד בשורות הארגון, בדלנים, (כן, היו כאלה שנחשבו לקיצונים הרבה יותר) ובכך סלל את חדירתו של חיזבאללה למערכת הפוליטית הלבנונית. בבחירות לפרלמנט באוגוסט 1992 השתתפו לראשונה אי פעם נציגים של הארגון השיעי וזכו בכל שמונת המושבים שבהם התמודדו. לראשונה מאז הקמתו ב-1982, חיזבאללה הפך לארגון פוליטי לגיטימי בתוך לבנון, על אף שהמשיך להחזיק בנשק בניגוד לשאר הארגונים.
הצעד הזה הפך את חיזבאללה לארגון החשוב ביותר בקרב השיעים (שהיו הקבוצה הדתית הכי גדולה בלבנון) וגבר על אמל שעד אז היה לארגון מספר אחת. נסראללה גם זכה להילה מיוחדת של מנהיג צנוע שבניגוד לפוליטיקאים אחרים, גם מוכן לאבד את היקרים לו ביותר במסגרת הג'יהאד מול ישראל. בנו מהדי נהרג בהתקלות עם כוח צה"ל, ב-1997. חיזבאללה צבר כל כך הרבה עוצמה בלבנון ולמעשה בשנים האחרונות לא יכול היה להתמנות נשיא או ראש ממשלה ללא ברכת חיזבאללה. גם לא רמטכ"ל (על אף שהוא אמור להיות נוצרי) ואפילו לא מפקדים אזוריים בצבא לבנון.
הנסיגה של ישראל מלבנון במאי 2000 ולאחר מכן מלחמת לבנון השנייה, הפכו את חסן נסראללה לדמות נערצת בכל רחבי העולם המוסלמי, כולל הסוני. הנה קם לו האדם שהצליח "להכניע" את ישראל שוב ושוב, הנה האיש שהצליח להביא את ה"נאסר מן אללה" (נצחון מהאל). הוא נחשב למומחה בענייני ישראל, הוא הפך למנהיג הבלתי מעורער בארגון ומחוצה לו אל מול האיראנים. מועצת השורא שאמורה להוביל את חיזבאללה הפכה לחבורה של מעריצים, רובם בני משפחה וחברים קרובים ונסראללה נהנה ממעמד שלא ניתן כלל לערער.
האחיזה בהנהגת חיזבאללה במשך 32 שנים, הובילה אותו לבצע טעויות ועוד טעויות והאחרונה המשמעותית ביותר, הייתה "ההזדהות" עם חמאס והחלטתו לתקוף את ישראל ב-8 באוקטובר 2023
הוא הקים גופי תקשורת שכולם משרתים את חיזבאללה ואותו, תחילה אל מנאר ולאחר מכן את אל-מיאדין, בהבינו את החשיבות של תקשורת ההמונים בכיבוש הלבבות. נסראללה ניסה תמיד להצטייר כפטריוט לבנוני, אך יותר מכל היה קשור בחבל הטבור לאיראן. הוא העלים אויבים כשהיה צורך בכך (אנשי חיזבאללה סייעו לסורים בחיסולו של רפיק אל-חרירי) ואף ידע לשלוח כוחות כאשר כוח פוליטי מתחרה ניסה להרים את ראשו נגדו בלבנון (2008). נסראללה היה זה שאפשר את האיראניזציה של לבנון, ואת תהליך השתלטותה על המדינה באמצעות הארגון שלו שאינו סתם מפלגה לבנונית. חיזבאללה מחויב אידיאולוגית קודם כל לאיראן ורק אחר כך לשיעה של לבנון.

הצלת בשאר אל אסד

מלחמת האזרחים בסוריה הובילה את נסראללה לקבל החלטה דרמטית- לשלוח כוחות להצלת בשאר אל אסד. אנשיו נלחמו בכל החזיתות נגד דאעש ונגד האופוזציה הסורית המתונה יותר. אנשיו החלו לפעול בתימן, בעיראק, בבחריין ובכל רחבי העולם. חיזבאללה של נסראללה הפך לאחת האימפריות הגדולות בעולם להברחת סמים והוא זה שמיסד את הענף שנקרא נרקו-טרוריזם. כלומר, סחר בסמים שנועד לממן פיגועי טרור. הוא זה שהנחיל בלבבות של מוסלמים רבים בכל העולם, את התפיסה שישראל חלשה כקורי עכביש. אך היוהרה של נסראללה הייתה גם בעוכריו. האחיזה בהנהגת חיזבאללה במשך 32 שנים, הובילה אותו לבצע טעויות ועוד טעויות והאחרונה המשמעותית ביותר, הייתה "ההזדהות" עם חמאס והחלטתו לתקוף את ישראל ב-8 באוקטובר 2023. נסראללה היה בטוח שישראל חלשה מדי, מפוצלת מדי מכדי להעז ולתקוף את חיזבאללה באופן עצים. והוא משלם כעת את חטא היוהרה.
 צילום: יובל חן
היורש שסומן להכנס לנעליו הגדולות מאוד של נסראללה הוא האשם ספי א-דין, בן דודו של נסראללה מצד אמו. בשלב זה לא ידוע אם האשם ספי א-דין היה לצדו בזמן ההפצצה הישראלית אתמול. ישנם גם שמות אחרים כמו מוחמד יזבכ ואחרים. איראן תדע בסופו של דבר למנות מחליף לחסן נסראללה. אך בניגוד לאירוע של מוסאווי ב-1992, החיסול של דמות משמעותית כל כך, ריכוזית וכריזמתית, יותיר חלל גדול בארגון, בלבנון ובמפת הטרור העולמי.