אלבניה הודיעה בצהריים (יום ד') כי החליטה לנתק את קשריה הדיפלומטיים עם איראן, וכי הצוות הדיפלומטי של טהרן בבירה טירנה נדרש להסתלק מהמדינה בתוך 24 שעות. ראש הממשלה האלבני אדי רמה הסביר כי מדובר בתגובה למתקפת סייבר קשה שחוותה אלבניה ביולי האחרון – מתקפה שלדבריו בוצעה על ידי האקרים שבעבר ביצעו גם מתקפות סייבר בישראל. במתקפה, שאירעה ב-15 ביולי, הושבתו זמנית שורה של אתרי ממשלה באלבניה ושירותים דיגיטליים שסופקו באמצעותם.
3 צפייה בגלריה
דגלי אלבניה ו איראן אילוס אילוסטרציה
דגלי אלבניה ו איראן אילוס אילוסטרציה
דגלי איראן ואלבניה. מתיחות עוד מ-2014, אז קיבלה טירנה 3,000 גולים איראנים
(צילום: shutterstock )
"הממשלה החליטה לנתק באופן מיידי את היחסים הדיפלומטיים עם הרפובליקה האיסלאמית של איראן", אמר רמה בנאום מצולם שפרסם ברשתות החברתיות. "התגובה הקיצונית הזו תואמת לחלוטין לחומרה ולסכנה שבמתקפת הסייבר, שאיימה לשתק את השירותים הציבוריים, למחוק מערכות דיגיטליות ולפרוץ לרשומות ממשלתיות, ליירט התקשרויות אינטרנטיות ממשלתיות ולזרוע כאוס ואי-ביטחון במדינה".
רמה ציין כי ההחלטה התקבלה בתום חקירה נרחבת שנערכה בעקבות מתקפת הסייבר, וסיפקה לדבריו "ראיות בלתי ניתנות לערעור" לכך שאיראן עמדה מאחורי התקפה. הוא ציין כי לשם ביצועה איראן יצרה קשר עם ארבע קבוצות שונות של האקרים, ושחלקן עמדו מאחורי מתקפות סייבר בישראל, סעודיה, ירדן, איחוד האמירויות, כוויית וקפריסין.
3 צפייה בגלריה
אדי רמה ראש ממשלת אלבניה
אדי רמה ראש ממשלת אלבניה
ראש ממשלת אלבניה אדי רמה. "צעד קיצוני, שתואם לחומרת המתקפה"
(צילום: AP)
באיראן טרם התייחסו להחלטת אלבניה על ניתוק הקשרים, שמגיעה על רקע שנים של מתיחות בין שתי המדינות. מקורה של המתיחות הזו ב-2014, אז אלבניה קיבלה לשטחה 3,000 גולים איראנים מארגון האופוזיציה "מוג'אהידין חלק", שהמשטר האיראני מייחס לו שורה של פיגועים והתנקשויות ברפובליקה האיסלאמית. הגולים האיראנים חיים כיום במחנה סמוך לנמל התעופה המרכזי של אלבניה, באזור הבירה טירנה.
אלבניה דיווחה בעבר כי סיכלה כמה מתקפות איראניות נגד אותם פעילים מארגון האופוזיציה "מוג'אהידין חלק", וביולי השנה הם נאלצו לבטל פסגה שתכננו באלבניה בעקבות התרעות על פיגוע טרור. באותה פסגה היו אמורים להשתתף סנאטורים וחברי קונגרס אמריקנים, לצד בכירים לשעבר במדינות מערביות נוספות, ומטרתה הייתה ללחוץ על ארה"ב "לאמץ מדיניות נחרצת נגד המשטר האיראני".
במה שנראה כמהלך מתואם, בארה"ב גינו היום בחריפות את מתקפת הסייבר של איראן נגד אלבניה וציינו את העובדה שמדובר בחברה בברית נאט"ו. בהודעה שפרסם הבית הלבן בצהריים נאמר כי וושינגטון "תנקוט צעדים נוספים" על מנת להבטיח שאיראן תישא באחריות על מתקפת הסייבר.
ההודעה החריפה מגיעה כשברקע צצים קשיים חדשים במגעים בין ארה"ב לאיראן סביב החייאת הסכם הגרעין מ-2015, אחרי שבשבועות האחרונים נראה היה דווקא שהצדדים מתקרבים לחתימה. רק אמש מסר הבית הלבן שיש עדיין סוגיות לא-פתורות במשא ומתן, כשברקע קמפיין אגרסיבי של ישראל בניסיון לסכל את החייאת ההסכם, שבעיניה הינו גרוע ביותר ורק יקרב את איראן לנקודת הפריצה לנשק גרעיני.
בתוך כך, מפקד בכיר במשמרות המהפכה באיראן שיגר היום איום נוסף לעבר ישראל ובעלות בריתה. לדברי הקצין, גולאם עלי רשיד, ישראל היא איום מרכזי על איראן, וכל מדינה שתהיה מעורבת במה שכינה "התוקפנות הישראלית" נגד ארצו – "תשלם את המחיר".