ריאיון עם שגריר אוקראינה בישראל
(צילום: נויל האריס)

שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק קרא היום (חמישי) לישראל לשלוח נשק הגנתי לאוקראינה. "אנחנו צריכים את תמיכתכם על מנת להציל חיים של אנשינו ולהילחם נגד מל"טים איראניים, שזה איום משותף לאוקראינה ולישראל", אמר קורניצ'וק בריאיון מיוחד לאולפן ynet.
"אנחנו שורדים זמנים קשים מאוד בבית ולכן אנחנו מנסים להגדיל בעזרת התקשורת הישראלית את ההכרה של האוכלוסייה בישראל בסיטואציה בשטח הלחימה ומצב התשתית האזרחית באוקראינה, לגבי הסבל והכאב של העם האוקראיני", אמר השגריר. "אוכלוסיות יהודיות גדולות שם מתקשות יחד עם אוקראינים אחרים בגלל ההתקפות הרוסית. בימים האחרונים היו מספר שיחות חשובות בין המנהיגים שלנו כולל השיחה בין שר החוץ קולבה ללפיד וגם הייתה שיחה בין שרי הביטחון ביום שני".
3 צפייה בגלריה
 יבגן קורניצ'וק
 יבגן קורניצ'וק
"שורדים זמנים קשים בבית". יבגן קורניצ'וק
(צילום: שגרירות אוקראינה בישראל)
-היום היית אומר שהישראלים יותר מוכנים לעזור עם נשקים? "לא, אני לא אומר זאת. אנחנו מקווים שאחרי הבחירות אם חברי הכנסת החדשים יצליחו ליצור ממשלה יציבה, הסיטואציה אולי תשתנה. אבל אני שמח שראש הממשלה הבהיר בבירור שהם לא ניטרליים ושישראל תומכת באוקראינה מהיום הראשון, שזה נכון מאספקט אחדים, כולל באו"ם וכולל הרבה דברים אחרים, אבל עם יוצא מן הכלל הקשור לשיתוף הטכני-צבאי. אני מדבר על שינויים כאלה במדיניות".
מה בדיוק אוקראינה רוצה שישראל תשלח? מה בדיוק מה אתם צריכים? "אנחנו מדברים על ציוד הגנתי, אני אפילו לא אקרא לזה נשק, אבל זה יאפשר לנו לשמור על החיים של אנשינו, בעיקר אזרחים וילדים שסובלים מהמל"טים האיראניים והטילים הרוסים. אנחנו מדברים על טכנולוגיה נגד טילים וטכנולוגיה נגד כטב"מים שיש לישראל".
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
"מאוכזב מישראל". נשיא אוקראינה זלנסקי
(צילום: AFP )
-אתה מבין את הסירוב הישראלי למשלוח המערכות שאתם מבקשים? "אנחנו מבינים שלישראל יש צרכי ביטחון משלה וחלקם השתנו מאז תחילת המלחמה, לדוגמה לפי המידע שלנו והרשויות בישראל מאשרות, רוב כוחות האוויר והמערכות נגד טילים של רוסיה עברו מסוריה, בגלל המלחמה באוקראינה הם העבירו הכל לאוקראינה. אז עכשיו הטענה שרוסיה שכנה שלכם לא מאוד משמעותית. אבל עדיין אנחנו צריכים עוד תמיכה ואנחנו לא באמת מבינים למה התמיכה הזאת לא יכולה להינתן. יש לנו את שיתוף הפעולה האסטרטגי עם ארצות הברית, והאמריקנים תומכים בנו בכל דרך ותומכים ברעיון שישראל תיתן יותר תמיכה טכנית לאוקראינה, ובגלל זה אני אופטימי".
"הנשיא זלנסקי מאוכזב מישראל", אמר השגריר. "אנחנו מאוד מודים לכם על העזרה בסוגיות ההומניטריות והרפואיות, אבל אנחנו לחלוטין צריכים את תמיכתכם באוויר, על מנת להציל חיים של אנשינו ולהילחם נגד מל"טים איראניים, שזה איום משותף לאוקראינה ולישראל".
3 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט איראני בשמי קייב
(צילום: EPA)
-המערכות הישראליות מאוד ייחודיות וכוללות טכנולוגיות סודיות שישראל לא תרצה לחשוף. איך אתה יכול להבטיח שמערכות ישראליות שיגיעו לאוקראינה יהיו בטוחות, במקום שרוסים יכולים להגיע אליהן? "אני שומע את הטיעונים אלה מראש ממשלה לשעבר שלכם נתניהו, ואתה יודע, אתם יכולים להמציא איזה טיעונים שאתם רוצים, אתם גם יכולים להגיד שהאוקראינים יהרגו עצמם עם נשקים ישראלים, שזה מגוחך. שיתפנו פעולה עם האמריקנים, לדוגמא מערכת הטילים שאנחנו משתמשים בה נשלטת בצורה משותפת על ידי האוקראינים והממשל האמריקני. כך שהם יודעים בדיוק האם זה בטוח או לא".
קורניצ'וק סיפר על ההתפתחויות במלחמה באוקראינה. "הסיטואציה בשליטת הממשלה, משרד הנשיא כל המשרדים והרשויות המקומיות עובדות באופן מלא. עם זאת רוסיה בשבועיים האחרונים התמקדה בהפצצת אזרחים במקום מטרות צבאיות, אז בזמן שיש לנו הצלחה עם הצבא הם כובשים טריטוריה אוקראינית גם בחבל חרסון וגם בחבל חרקיב. הרוסים מנסים ליצור כאוס בין התושבים בהפצצות תשתיות אזרחיות, אבל יותר מ-85% מהאוכלוסייה באוקראינה לא מוכנים לכל הסכמה או שלום עם הממשלה הרוסית כרגע, כי אף אחד לא מאמין להם".
השגריר התייחס לתמיכה שהביע ראש הממשלה לשעבר נתניהו באוקראינה, ורמז שהדבר קשור לבחירות. "אנחנו מרגישים שהוא פוליטיקאי בכיר מאוד והוא כמובן משתמש לפני הבחירות בקלף האוקראיני הזה. נראה מה יהיה אם יהפוך לראש ממשלה, אני מאוד מקווה שיתמוך באוקראינה ובשאר העולם הדמוקרטי, אבל הוא ידוע כחבר קרוב של מר פוטין, אז יש לנו ספקות. אני מקווה שאני טועה ונראה את התמיכה המשמעותית שלו במדינה שלנו בזמן הקריטי הזה בהיסטוריה שלנו".
"אנחנו מקווים שכל המפלגות יבהירו את עמדתם כלפי אוקראינה לפני הבחירות, כי זו תהיה סוגיה משמעותית ומסר חשוב לאלקטורט", הוסיף קורניצ'וק. "אנחנו יודעים שרוב מוחלט של הישראלים - לא משנה אם דוברי רוסית או נולדו בישראל - תומכים באוקראינה במלחמה הזאת ולכן אני לא מאשים אף אחד, אבל אשמח אם כל הפוליטיקאים יוכיחו את תמיכתם במדינה שלנו לפני הבחירות, כך שיהיה ברור לעם בישראל למי הם מצביעים".