השעה כמעט 22:00, ערב תשעה באב. במרכז כיכר דיזנגוף בתל אביב אמש (רביעי) - בכי וקינות על חורבן בית המקדש, בבתי הקפה ובברים שמסביב - צעירים מבלים, חוגגים עם בירה ואוכל. חלק מהמסעדות בחרו לפתוח בשם חופש העיסוק והדת, כמעין מחאה על חקיקת המהפכה המשפטית. "שכל אחד יחיה את חייו ללא כפייה משום צד", אמרה אחת המבלות, וצעירה אחרת שהגיעה להתפלל, הוסיפה: "באנו להפיץ את אהבת ישראל. יש תקווה שאולי מישהו יעבור פה ויקשיב לקינה".
ייתכן שקינתם של הצמים והצעירים המבלים במסעדות הפתוחות הם סמל למה שעובר על החברה הישראלית בשנה האחרונה - קיטוב בין שני חלקי העם, תומכי המהפכה המשפטית מול מתנגדיה. "אנחנו אבלים על חורבן ירושלים וכואבים את קיטוב העם", אמר יו"ר ראש יהודי הרב ישראל זעירא, ממארגני הקינות בכיכר. הוא הוסיף: "זה כואב שמאחוריי פתוחה מסעדה בתשעה באב, כשיש אבל לאומי כמו ביום השואה. כואב מאוד שאנשים לא מבינים את הצום. עם זאת, אנחנו מבינים שתל אביב היא לא בני ברק, ואוהבים כל אדם באשר הוא. אחים אנחנו".
פקחי עיריית תל אביב טרם הגיעו לחלק דוחות בגין פתיחת בתי העסק. "אני לא נכנס לפוליטיקה", סיפר בעל מסעדה, "בשנה שעברה שילמתי את הדוח. השנה בינתיים לא הגיעו - ונקווה שכך זה יישאר". עדי בלום, צעירה המתגוררת בתל אביב, ישבה בבית קפה עם חברתה תומר עמית, שציינה: "יפה שכל אחד בוחר בדרך שלו, אנחנו כן רוצות לצאת כרגיל".
מעבר לכביש, מתחת למזרקה שבמרכז הכיכר, ישבו עשרות המתפללים על הארץ, קראו את מגילת איכה ודיברו על משמעות הצום ועל חורבן הבית. קולות הקינה התערבבו במוזיקה שבקעה מבתי הקפה והמסעדות. "דווקא במקום שיש חושך, צריך להגיע", אמרה בת אל דלויה, צעירה מרמת גן. "עברנו חורבן, ובכל שנה אנחנו אבלים על כך. תחשבו שבעוד המון שנים יצאו ויבלו ביום השואה, זה לא הגיוני". לדבריה, "המסעדות והקינה מייצגות את מה שהחברה עוברת היום. לא שמחתי כשהחוק עבר".
הרב שמחה כהן, רבה של קהילת אחדות ישראל בדיזנגוף, עבר במקום - וסיכם: "חזרתי עכשיו מבית הכנסת, אמרו שם קינות. אני אוהב את כולם, אין דבר בליבי על מי שפתח את בית העסק שלו. חשוב לציין שעסקים רבים סגרו הערב, יש אהבת ישראל בין כולם".
פורסם לראשונה: 23:56, 26.07.23