תיעוד: אלימות מצד השוטרים
(צילום: חדשות הערב כאן 11, קרדיט לxלימות, נטע סידי)

תמונות, טענות לשיימינג - ועדויות: יממה לאחר שנצפו במחאה נגד המהפכה המשפטית בקפלן תמונות של חמישה שוטרים שתועדו מתנהגים באלימות כלפי מפגינים בהפגנות קודמות, הדגימו היום (ראשון) במיזם Xלימות כמה קל להשיג עדויות על כל אחד מהשוטרים. לצד זאת, במיזם מבהירים כי אין להם קשר לפרסום השלטים בהפגנה - או לפרסום שמותיהם של השוטרים.
לפי המיזם שמנטר את אירועי האלימות כלפי המפגינים, מחודש מרץ הגיעו יותר מ-1,200 דיווחים ועדויות לממשק הדיווח של המיזם, כמה מהם מתייחסים גם למחמשת השוטרים שתמונותיהם הוצגו על שלטים אמש. לפי הארגון, בשבועות האחרונים נרשם זינוק במספר הדיווחים של אזרחים למערכת, בדגש על אלימות שוטרים. מניתוח המקרים במערכת אף עולה כי ישנם שוטרים שהיו מעורבים במספר מקרי אלימות שונים נגד מפגינים.
6 צפייה בגלריה
הסטודנטים בתל אביב הכינו שלטים ועליהם תמונות של שוטרים שתועדו פועלים באלימות כלפי מוחים, לצד שמם
הסטודנטים בתל אביב הכינו שלטים ועליהם תמונות של שוטרים שתועדו פועלים באלימות כלפי מוחים, לצד שמם
תמונות השוטרים
לצד זאת, ניתן למצוא עדויות בקלות גם ברשת, באמצעות חיפוש שמם של אותם שוטרים, ש"מוכרים לציבור". אלה כמה מהעדויות:
על השוטר אלמוג יוסיפוב כתבה מפגינה לממשק הדיווח של המיזם כי "במהלך ניסיון חסימה של איילון הגיעו השוטרים ופינו אותנו. רצנו לשולי הכביש בניסיון לעלות חזרה ושוטר (אלמוג יוסיפוב) הרביץ לאנשים בלי הרף". היא הוסיפה כי "אותי הוא תפס מאחור, מהצוואר, והשליך אותי על הרצפה. ישנה חבלה במרפק ובגב. יש תיעודים".
בעדויות שהגיעו לXלימות נכתב על השוטרת חן שלום כי היא "דרכה על יד של מפגינה, וקראה לעברה: 'יא שמנה'. לאחר מכן צחקה מולה והמשיכה ללכת". בעדות אחרת נמסר: "השוטרת חן שלום דחפה אותי, שרטה אותי בצוואר וחנקה אותי. כל זה אחרי שניסתה לדרוס אותי עם ניידת בפינוי של עצור במהלך החסימה בבגין בירושלים".
6 צפייה בגלריה
אלימות שוטרים כלפי מפגינים בהפגנות
אלימות שוטרים כלפי מפגינים בהפגנות
"דרכה על יד של מפגינה". השוטרת שלום
לצד זאת, שלוש תלונות כבר הוגשו במח"ש על מקרים שבהם השתמש מפקד יס"מ תל אביב, סגן-ניצב יאיר חנונה, בכוח רב. אחת מהן היא תלונתו של אמיתי עבודי, הנער בן ה-18 וחצי שתועד חוטף אגרוף מחנונה בעת שהובל למעצר ביום שני שעבר. תלונה נוספת הגיש עומר גת, הטוען כי חנונה חנק אותו עד לכמעט אובדן הכרה במרץ האחרון, אך מה שהוביל אותו להתלונן כעת הוא ריבוי השיח ברשת על אלימותו של חנונה.
השוטר אדיר יצחק, המשמש כשוטר סמוי לרוב, תועד לא פעם נוהג באלימות בהפגנות בזמן שהוא חובש כובע של שוטר, ללא תג זיהוי. כך גם השוטר דקל לזימי, שתועד תוקף אדם אזוק כשהוא ללא אמצעי זיהוי מלבד כובע השוטר.
6 צפייה בגלריה
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
סנ"צ חנונה לצד המפגינין אמיתי בריליאנט
(צילום: יובל חן)
6 צפייה בגלריה
אלימות שוטרים כלפי מפגינים בהפגנות
אלימות שוטרים כלפי מפגינים בהפגנות
לזימי גורר מפגין

"דקל לא אלים, אנחנו מגנים אלימות"

שירן, רעייתו של השוטר דקל לזימי, סיפרה ל-ynet על הסערה האישית והמשפחתית שעוברת עליהם בימים האחרונים. לדבריה, "התחושות ב-30 השבתות האחרונות הן קשות במיוחד. בעלי לא נמצא בבית בשבתות. הוא לא חלק מהתא המשפחתי ולא נוכח בחיים של הילדים. זה משפיע עליהם ומערער את התא המשפחתי שלנו. יש לי שלושה ילדים. אחד עם צרכים מיוחדים על הרצף, וילד נוסף עם אלרגיות מסכנות חיים. זה דבר שמצריך השגחה צמודה. אני עושה הכל לבד. אני תומכת בעבודה שלו ובתרומה שלנו למען אזרחים".
היא הוסיפה כי "השלטים הגיעו גם לילדים שלי. זה ירד לפסים אישיים - הצקות, הטרדות ואיומים ברשתות החברתיות ובוואטסאפ. כתבו לכל המשפחה המורחבת דברים מזעזעים. דקל הפך לכוכב רשת, במובן השלילי של המילה. התעוררתי לסיוט. הפיצו סרטונים ערוכים. אם היה משהו לא בסדר, יש את מח"ש והם חוקרים".
לטענת שירן, "היו כמה שהפיצו סרטון ערוך שבו נתנו משמעות אחרת ממה שקרה בפועל. מי שמכם לשפוט? יש בשביל זה את מח"ש. אם יצטרכו לתת את הדין הם יתנו, אבל הפיצו דברים על המשפחה וקללות כמו 'תקבל סרטן בראש', 'שיקחו לך את הילדים'. זה מזעזע.
"דקל לא אלים. אחד הילדים שלנו עבר התעללות בשנה האחרונה בגן. אנחנו אחרי שנה קשה אז איך אפשר להגיד שהוא אלים? אנחנו מגנים אלימות. אני מתחננת אליו שיעזוב את המשטרה. אני לא מסוגלת יותר, אבל הוא ציוני ופטריוט ונותן את הנשמה שלו לעבודה. זה משפיע עליי, אני מתפרקת. ניגשים אליי קולגות במקום העבודה שלי. בבית הספר הילדים שואלים את הילדים שלי, שלומדים בכיתות א' ו-ב', מה אבא שלהם עשה, ושהוא מופיע בטלוויזיה".
6 צפייה בגלריה
אלימות שוטרים כלפי מפגינים בהפגנות
אלימות שוטרים כלפי מפגינים בהפגנות
"הרביץ בלי הרף". יוסיפוב
(מתוך טוויטר)
6 צפייה בגלריה
אלימות שוטרים כלפי מפגינים בהפגנות
אלימות שוטרים כלפי מפגינים בהפגנות
יצחק
(צילום: קרדיט לxלימות)

המשטרה: עלייה בפניות שוטרים לקצין השיימינג

ההפגנות האחרונות וטענות המוחים לאלימות משטרתית הביאו לעלייה במספר השוטרים שמגישים תלונה לקצין השיימינג של המשטרה, שתפקידו לתת מענה לשוטר שעובר שיימינג ברשת. רק בחודש האחרון הוגשו 45 תלונות - רבע מסך התלונות שהוגשו השנה - מספר חריג יחסית לחודש אחד בלבד.
באגף המבצעים של המשטרה קיימת יחידה שחלק מתפקידה הוא מתן ייעוץ לשוטרים שנפגעו משיימינג ברשת ופרסום פוגעני ברשת. המידע על הפרסום המכפיש מגיע או מהשוטר, או שמנוטר על ידי המשטרה - מסרטוני טיקטוק שמנסים לבזות שוטרים ועד לשלטים נגד השוטרים שהופיעו בהפגנה. באגף ציינו כי "במקרים קיצוניים אנחנו נותנים גם סל אבטחה לשוטר. בפרסום פוגעני השוטר מונחה להגיש תלונה בתחנת משטרה מקומית, ואז היא עוברת להחלטת פרקליטות המדינה האם לפתוח בחקירה נגד האזרח שהעלה את הפרסום נגד השוטר. במקרים מסוימים שוטרים מגישים תביעות אזרחיות ומקבלים מקרנות השוטרים הלוואה למימון הייצוג המשפטי".
רק בחודש האחרון הוגשו 45 תלונות של שוטרים לקצין השיימינג של המשטרה. "יש שוטרים שהאירועים האלה מלווים אותם כמה שנים אחרי. לרמת ההשמצה ברשת אין גבולות", אמרו במשטרה.
בשנת 2017 התקבלו באגף 100 פניות משוטרים, בשנת 2018 התקבלו 130 פניות, ובשנה שלאחר מכן מספר הפניות קפץ ל-300. ב-2020 נרשמו 400 פניות, שנה לאחר מכן נרשמה ירידה קלה ל-370, ב-2022 חלה ירידה משמעותית יותר ל-280 פניות, וב-2023 התקבלו עד כה 180 פניות.
המשטרה הודיעה אמש על פתיחה בחקירה לאחר שסטודנטים הכינו את השלטים עם תמונותיהם של השוטרים. בהודעתה נמסר כי "משטרת ישראל פתחה בחקירה בחשד להעלבת עובד ציבור, הוצאת לשון הרע והסתה לאלימות, זאת בעקבות שורת תמונות של שוטרים בפנים גלויות הפזורות במספר מוקדי מחאה בתל אביב".