ראש סבא"א רפאל גרוסי הזהיר אתמול (שישי) כי הודעתה של איראן לפיה התחילה להעשיר אורניום ל-60% במתקן הגרעיני בפורדו מדאיגה ולא מוציאה מכלל אפשרות שלאורניום שמעשירה טהרן יהיה שימוש אחר, כלשונו. "איראן הודיעה שהיא לא מכפילה, אלא משלשת את כמות האורניום המועשר ל-60%. זה קרוב מאוד לרמה צבאית – 90%. זה לא בנאלי. זה דבר שיש לו השלכות", אמר גרוסי. "יהיה להם מלאי של חומר גרעיני שאי אפשר לשלול שיהיה לו שימוש אחר".
איראן הודיעה בשבוע שעבר על תחילת העשרת האורניום במתקן התת-קרקעי בפורדו בתגובה להחלטה שהתקבלה נגד טהרן במועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כיוון שלא סיפקה תשובות מהימנות בנוגע לשרידי האורניום שהתגלו באתרי גרעין לא-מוכרזים אצלה.
4 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי
רפאל גרוסי
ראש סבא"א רפאל גרוסי. איראן קרובה להעשרה לרמה צבאית
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
במתקן הגרעין בפורדו. "שילוש כמות האורניום המועשר? זה לא בנאלי"
(צילום: AFP)
ההחלטה במועצת הנגידים נגד איראן הורתה לרפובליקה האיסלאמית לשתף פעולה "בדחיפות" עם החקירות שמנהלת הסוכנות בנוגע לשרידי האורניום שנמצאו בשלושה אתרים לא-מוכרזים. זו הייתה ההחלטה השנייה נגד איראן במועצת הנגידים של סבא"א בשנה האחרונה, וגם אחרי ההחלטה הקודמת בחודש יוני איראן הגיבה בהסלמה, שכללה ניתוק מצלמות שהתקינו פקחי הסוכנות באתרי הגרעין שלה. איראן טענה כי שתי ההחלטות שהתקבלו נגדה בסבא"א היו "מוטות פוליטית".
כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר לרמה של כ-90%, אך מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20% פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90% – וכי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית. שר הביטחון בני גנץ השמיע שלשום תחזית דומה לגבי איראן, ואמר כי "ברגע שיקבלו החלטה, הם יכולים ליצור חומר לפצצה גרעינית אחת בתוך כשבועיים".
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
נשיא איראן איבראהים ראיסי. טהרן סוף-סוף תספק הסברים?
(צילום: EPA)
ראש סבא"א גרוסי הופיע אתמול בכנס ברומא, ואמר כי נראה שאיראן והסוכנות לא מסכימות על המידע שעל טהרן לספק בנוגע לתוכנית הגרעין שלה. "נראה שאנחנו לא רואים עין בעין עם איראן לגבי ההתחייבויות שלה לסבא"א", אמר גרוסי. "צריך להחזיר את מערכת היחסים למסלול".
גרוסי ציין עוד כי הוא מקווה שטהרן תספק הסברים לשרידי האורניום באתרים הלא-מוכרזים שנמצאו בשטחה, ובדוח של סבא"א שפורסם לאחרונה נכתב כי האיראנים הסכימו לביקור של סבא"א כדי לספק תשובות. ביקור כזה עדיין לא התרחש.

השליח של ביידן: "הדיפלומטיה היא הדרך הכי טובה"

סוגיית שרידי האורניום שהתגלו באתרים באיראן הפכה לאחד המכשולים המרכזיים בשיחות סביב חזרתה של טהרן להסכם הגרעין עם המעצמות, והשיחות הללו נפסקו, לפי המערב, אחרי שטהרן דרשה שכחלק מההסכם תיסגר החקירה בסבא"א. ראש סבא"א אמר כי לפי שעה לא נראה שהשיחות בין הצדדים יתחדשו בקרוב. "כרגע לא נראה שיש לשיחות את המומנטום שהן צריכות כדי לחזור", הוא הוסיף.
4 צפייה בגלריה
רוברט מאלי
רוברט מאלי
רוב מאלי. "נתניהו? אנחנו מסכימים על עקרון היסוד - מניעת נשק גרעיני מאיראן"
(צילום: AP)
שליחו של המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לנושא האיראני, רוב מאלי, אמר השבוע בריאיון למגזין Foreign Policy כי התוכנית האמריקנית למניעת איראן גרעינית עדיין מתמקדת בדיפלומטיה, וציין כי אופציה צבאית היא מוצא אחרון. "הדיפלומטיה היא דרך מוכחת, הדרך הכי טובה. זו נשארת ההעדפה שלנו", אמר מאלי. "יש עוד כלים שאנחנו משתמשים בהם – לחץ בינלאומי מהסוג שאיראן לא חוותה שנים. יש רוב גדול, לא רק במערב, שמבין שצריך ללחוץ את איראן להפסיק להתקדם בגרעין".
מאלי ציין כי "יש לנו סנקציות, לחץ ודיפלומטיה. אם אף אחד מאלה לא יעבוד, הנשיא אמר שכמוצא אחרון הוא יסכים לאופציה צבאית, אבל אנחנו לא שם. אנחנו עדיין מקווים שנמצא דרכים אחרות, ושאיראן תשנה כיוון".
מאלי התייחס גם לממשלה החדשה שצפויה לקום בישראל בראשות בנימין נתניהו, ונשאל איך יעבדו האמריקנים מול ראש הממשלה המיועד. "כשממשל ביידן נכנס לבית הלבן, שותפנו היה נתניהו. אני חושב ששני הצדדים ניסו ללמוד מה לא עבד ב-2015 ו-2016. אני מצפה לשיחות קרובות איתו. אנחנו יודעים שיש חילוקי דעות לגבי איראן, אבל על עקרון היסוד – שהוא מניעת נשק גרעיני מאיראן והבטחה שנוכל להתמודד עם הפעילות שלה באזור – יש הרבה דמיון".
פורסם לראשונה: 22:12, 02.12.22