אירנה, אמא של דניס זינובייב ז"ל, ואחיו איגור מספרים עליו
( צילום: עידו ארז )

אירנה, אימו של רב"ט דניס זינובייב שנהרג בלילה שבין שבת לראשון מפיצוץ רימון בתיק בחדרו, אמרה בצהריים (יום שני) בדמעות כי "הוא הלך לצבא - ומת בגלל חוסר אחריות". לדבריה, "בשטח היו זרוקים רימונים, דניס הרים אחד ועכשיו הוא לא איתנו".
"למה החיילים שלנו עדיין מתים בצבא?", בכתה האם. "זה לא המקרה הראשון. יש הרבה תאונות עם תחמושת. למה הם הולכים לישון עם תחמושת? למה הרימונים נמצאים אצלם בחדרים? אני מבקשת שחיילים לא ימותו כל כך צעירים. כל החיים לפניהם. אני מבקשת מצה"ל לדאוג שלא יהיו רימונים על הרצפה, כדי שחיילים לא ירימו אותם. אני מבקשת שאף אמא לא תעבור את זה".
3 צפייה בגלריה
"לנקות את שטחי האימונים". דניס ואימו אירנה
"לנקות את שטחי האימונים". דניס ואימו אירנה
"לנקות את שטחי האימונים". דניס ואימו אירנה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
בא''ח כפיר
בא''ח כפיר
רימון נוסף שהיה בתיק לא התפוצץ. בא''ח כפיר בבוקר שאחרי האסון
(צילום: נדב אבס)
בני משפחתו של דניס עלו לארץ בשנת 2000. דניס, הבן הקטן, נולד בישראל - ויש לו שני אחים נוספים, איגור ואליסיה. "זה מוות מיותר", אמרו בני משפחתו. "צריך לנקות את שטחי האימונים מתחמושת שלא יהיו עוד נפגעים". איגור הוסיף: "דניס היה מאוד אהוב. הוא היה הגבר של הבית ותמך באימא. הוא היה גם האח וגם החבר הכי טוב שלי. הוא אהב מאוד את הצבא והיה פטריוט. קשה מאוד שהוא הלך בצורה הזאת. לא קיבלנו תשובות למה היו שם נפלים. אנחנו מחכים שיגידו לנו".
האירוע התרחש סמוך לחצות, במהלך שעת הט"ש של החיילים: פיצוץ נשמע מחדר מגורים במחנה בקעות, המשמש לאימון מתקדם של חטיבת כפיר. בזמן הפיצוץ היו בחדר שבעה חיילים, כולם ערים. רימון רסס, שככל הנראה מיועד למקלע רימונים והונח בתיק של אחד החיילים סמוך למיטתו, התפוצץ במפתיע. לפי עדויות חיילים שהיו בחדר, זינובייב לא נגע ברימון ולא שיחק בו לפני שהתפוצץ.
בצבא מעריכים כי הרימון שהתפוצץ, בקוטר 40 מ"מ, שדומה לרימון המשמש לירי ממטול, נאסף כנפל משטח אש על ידי אחד החיילים, בניגוד לפקודות, ונשמר אצלו בתיק. הזירה טופלה על ידי חבלני סילוק פצצות וחוקרי זיהוי פלילי, שמעריכים שמכה חזקה ולא מכוונת גרמה להפעלת רימון הרסס. על פי החשד, לפחות שני רימונים נאספו ונשמרו בתיק בחדר. חוקרי מצ"ח חושדים שמספר חיילים ידעו על האיסוף האסור של הנפלים הנפיצים משטח האש ואחסונם המסוכן בחדר - ולא דיווחו על כך למפקדים.
3 צפייה בגלריה
בא''ח כפיר
בא''ח כפיר
האימונים נעצרו. חיילים בבא"ח כפיר
(צילום: נדב אבס)
לפי עדויות שנגבו, זינובייב, אחד משני נושאי המטול שהיו בחדר, לא שיחק ברימון בזמן הפיצוץ. מבדיקת התרמיל של הרימון לא נמצאה נקירה - כלומר, הרימון לא נורה. בצבא מעריכים, אפוא, שלא מדובר במשחק בנשק או בעבריינות בנשק. ואולם רשימת הפקודות והנהלים שהופרו באירוע חמורה וארוכה: לחיילים אסור לגעת בנפלים שנמצאו בשטח אש, והם מתודרכים לסמנם במעגל אבנים או בפס לבן, להתרחק מהנקודה ומיד לדווח על כך למפקדים. יתר על כן, הכנסת תחמושת נפיצה לבסיס, ובפרט לחדרי מגורים, אסורה בתכלית האיסור, בטח ובטח בבסיסי אימונים, ובפרט של טירונים. רימונים מונפקים לחיילים באימונים על ידי קצינים מוסמכים בשטח האש לפני תרגול.
מעדויות שונות עולה כי בפלוגה שבה התרחש האסון הרבו להעביר תחקירי בטיחות ולהקפיד על הנהלים בנושא, לצד כמובן הקושי לפקח על מעשיו של כל חייל בכל רגע. האימונים בבסיס נעצרו עד השלמת התחקיר הראשוני. גורמי בריאות הנפש ומפקדים מלווים את החיילים שהיו עדים לתקרית הקשה ואת חבריו של זינובייב.
החיילים ששהו בחדר התגייסו לשירות כלוחמי חי"ר לפני כחמישה חודשים, ונמצאים בשיאה של ההכשרה. הכוח סגר שבת בבסיס לקראת שבוע נוסף של אימונים. כאמור, ככל הנראה הפרת נהלים חמורה הובילה לאסון, שיכול היה להסתיים בצורה קשה יותר, עם מספר רב יותר של הרוגים.
מצה"ל נמסר: "המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע. בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית". בנוסף, מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, הנחה על הקמת ועדת מומחים בראשות אל"מ חנוך דאובה. בעקבות התקרית הוכרז עוצר אימונים בצה"ל וסריקות נפלים, תחמושת ואמצעי לחימה.
יואב זיתון סייע בהכנת הכתבה