תיעוד התקיפה

גולן פלד, שוטר סיור בתחנת חיפה שתקף גבר בן 62 בשל ויכוח על חנייה, נידון לארבעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות. כמו כן גזר עליו היום (חמישי) בית משפט השלום בעיר מאסר על תנאי, קנס בסך 1,500 שקלים ופיצויים למתלונן בסך 3,000 שקלים נוספים. פלד, שוטר צעיר בן 26, הורשע בעבירות של תקיפה סתם ומסירת ידיעה כוזבת.
לפי האישום נגדו, בעת ויכוח על מקום חנייה דחף את המתלונן בחוזקה מספר פעמים וגרם לנפילתו תוך שהתיז עליו גז פלפל שלוש פעמים מטווח אפס, ללא כל הצדקה. לאחר שדיווח בכזב על האירוע בשיחת טלפון למוקד 100 ובדוח פעולה שכתב על אודות האירוע, מסר השוטר גם הודעה כוזבת במשטרה.
2 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
שוטר הסיור תקף את הגבר וריסס אותו בגז פלפל, ירצה עבודות שירות בלבד
(צילום: shutterstock)
התקיפה אירעה לפני כשנתיים, באוגוסט 2020. פלד הגיע לבית הוריה של בת זוגו בקריית ים יחד איתה ועם בתם התינוקת. הוא העמיד את רכבו בכניסה לשטח חנייה המצויה בסמוך לבתי המגורים, כך שהרכב חסם את הכניסה והיציאה מהחנייה. למקום הגיע המתלונן, תושב העיר, ביחד עם נכדיו, וביקש שהנאשם יזיז את הרכב שחסם את הגישה לביתו, אלא שהשוטר התעלם מהבקשה.
המתלונן פנה לאשת השוטר וביקש גם ממנה שהרכב יוזז מפתח החנייה. פלד, שכעס על פניית המתלונן לאשתו, יצא מהרכב לכיוון המתלונן, כאשר אקדחו חשוף מבעד לבגדים, וכשהוא אוחז בתרסיס גז פלפל, שהיה תפוס על חגורתו. בין השניים פרץ ויכוח קולני בנוגע לחנייה. המתלונן התקרב לכיוון הנאשם, בתגובה, דחף הנאשם את המתלונן מספר פעמים, חלקן בחוזקה, דבר שגרם למעידתו של המתלונן, ובמהלך הדחיפות, התיז הנאשם לעברו של המתלונן גז פלפל. לפי קביעת בית המשפט "כעבור זמן קצר, חזר המתלונן לכיוון החנייה. חילופי הדברים בין השניים נמשכו תוך שהמתלונן התרחק מהנאשם, והאחרון הולך אחריו, ומתיז לעברו שוב גז פלפל ללא הצדקה".
במקביל לאירוע, התקשר השוטר למשטרה, ודיווח בכזב כי המתלונן הוא זה שניסה לתקוף אותו. "הנאשם מילא דוח פעולה, בו תיאר בכזב כי המתלונן איגרף את ידיו כלפיו, לקח את ראשו לאחור במטרה לנגוח בו ונתן לו מכה חזקה על ידו הימנית, התרחשויות שכלל לא אירעו. כל זאת עשה הנאשם, כדי להפליל את המתלונן שלא כדין בביצוע עבירה פלילית, וכדי להצדיק את מעשה התקיפה שהוא עצמו ביצע כלפי המתלונן, שלא כדין".
המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) טענה כי עוד באותו הערב, מסר השוטר תלונה בתחנת משטרת זבולון, בה תיאר בכזב את האירוע. הוא אף סיפר כי ראה את המתלונן מתכופף וחשש כי הוא עומד להרים אבן.
2 צפייה בגלריה
תמי אולמן ויעקב שלומוביץ
תמי אולמן ויעקב שלומוביץ
עורכי הדין תמי אולמן ויעקב שלומוביץ. יצגו את השוטר
(צילום: ליאור אל-חי)
בשלב הטיעונים לעונש הדגישו עורכי הדין הדס קליין ואורי הכהן ממח"ש את חומרת מעשיו של הנאשם וטענו כי השוטר הפך משליח ציבור, האמון על אכיפת החוק ושמירה על שלום הציבור, למי שרמס את החוק בגסות ובמעשיו פגע בתדמיתן של רשויות החוק בכלל והמשטרה בפרט. סנגוריו של פלד, עורכי הדין תמי אולמן ויעקב שלומוביץ, ביקשו מבית המשפט להקל בעונשו של הנאשם. הם חזרו על הטענה כי הנאשם פעל מתוך הגנה עצמית. לדבריהם, הנאשם מצר על האירוע כולו, על הפגיעה שנגרמה למתלונן, תוך שלא נעלמה מעיניו העובדה שמדובר באדם מבוגר.
"הנזק שנגרם למתלונן הוא נזק לא מבוטל", כתב בגזר הדין השופט שלמה בנג'ו. "נקל לשער את הכאב העצום שחש אדם, לא כל שכן אדם מבוגר, שעה שהוא מרוסס מ'טווח אפס' בעיניו, בגז פלפל, פעם אחר פעם. לא קשה גם לשער את הכאבים שחש אדם כזה, שעה שהוא נדחף באגרסיביות ובעוצמה על ידי נאשם, שהוא חזק ועוצמתי ממנו, שוב ושוב, כמשתקף היטב בסרטון הווידאו, המתעד את האירוע".
השופט הוסיף כי המתלונן, אדם מבוגר וחולה, יצא באותו יום לטייל עם נכדיו. "הוא הבחין בנאשם חוסם את חנייתו והעז לבקש ממנו להזיז את רכבו, עד מהרה מצא עצמו מותקף על ידו, תוך שהאחרון, צעיר וחסון, מנצל את כוחו הפיזי, ואת היותו שוטר, הנושא עליו גז פלפל. ולא זו בלבד שהמתלונן ספג מנחת זרועו, אלא הנאשם ביקש להפוך את היוצרות - הוא דיווח בכזב שהוא הקורבן המותקף על ידי אותו מתלונן מבוגר וחלש ממנו בכל המישורים. החלשים והמוחלשים בחברה ראויים להגנה יתרה מצד בית המשפט".