פרויקט הנדל"ן בקריית מלאכי, שדייריו נסחטו לכאורה על ידי ארגון הפשיעה
(צילום: בראל אפרים)

אחרי חקירתו של איל נדל"ן מהדרום הבוקר (שלישי) בלהב 433, בחשד למעורבות בפרשת החשבוניות הפיקטיביות שבמסגרתה נעצרו ונחקרו בין היתר חברי ארגון פשע, כמו גם אחיו של הנשיא לשעבר ועבריין המין משה קצב, הפרשה ממשיכה להסתעף.
ל-ynet נודע כי חוקרי היחידה הכלכלית בלהב 433 גילו בחקירה כי אנשי ארגון הפשיעה של משפחת ג'רושי, ובהם אחמד קסאס שנחשב לאיש הכספים של משפחת הפשע, השתלטו על פרויקט נדל"ן של קבוצת רכישה בקריית מלאכי אחרי שהקבלן פשט את הרגל, וסחטו לכאורה באיומים יותר מ-35 דיירים שהמתינו להשלמת הפרויקט וקבלת המפתח. על פי החשד, קסאס סחט מהדיירים כמיליון וחצי שקל.
4 צפייה בגלריה
  איל הנדל"ן מהדרום. נחקר הבוקר בלהב 433
  איל הנדל"ן מהדרום. נחקר הבוקר בלהב 433
איל הנדל"ן מהדרום. נחקר הבוקר בלהב 433
(צילום: הרצל יוסף)
אחד הקשיים בחקירה היה לגבות עדות מאותם דיירים שנסחטו לכאורה. לרוב, אזרחים נורמטיביים שלראשונה פוגשים עבריינים ונסחטים על ידם חוששים להעיד ולשתף פעולה עם המשטרה. למרות זאת, החוקרים הצליחו לגבות כמה עדויות ממספר דיירים.
מוקדם יותר דווח כי חוקרי היחידה הכלכלית בלהב 433 חשפו שאנשיו של ארגון הפשיעה של משפחת ג'רושי, ובהם אחמד קסאס, השתלטו בשנים האחרונות על כמה חדרים במלון בוטיק יוקרתי בהרצליה - וסירבו לשלם. קסאס ואנשיו, לפי החשד, מאיימים על בעלי המלון וסוחטים אותו עבור משפחת ג'רושי. בעלי המלון שמרו על שתיקה, ככל הנראה מחשש להתלונן, ולא דיווחו למשטרה שארגון הפשע השתלט על כמה חדרים בו. כך, בזמן שתיירים נפשו בחדרים סמוכים, אנשי ארגון הפשע ניהלו את ענייניהם בתוך חדרי המלון.
קצין בכיר במשטרה המעורה בפרטים אמר בשיחה עם ynet כי "קסאס ואנשיו הגיעו למלון היוקרתי לפני כמה שנים, לקחו כמה חדרים יוקרתיים שמשקיפים לים ולמעשה השתלטו עליהם. מהרגע שנכנסו לחדרים, הם סירבו לפנות אותם ולשלם בעבורם - ולמעשה סחטו את בעלי המלון שבחר לא להתלונן במשטרה. עבודת חקירה משמעותית של חוקרי היחידה הכלכלית בלהב 433, הביאה לחשיפת ההשתלטות על חדרי המלון. כעת בודקים במשטרה האם היו מלונות נוספים שנפלו קורבן לסחיטה באיומים".
4 צפייה בגלריה
פרויקט הקבלן בקריית מלאכי
פרויקט הקבלן בקריית מלאכי
פרויקט הנדל"ן בקריית מלאכי, שדייריו נסחטו לכאורה על ידי ארגון הפשיעה של משפחת ג'רושי
(צילום: בראל אפרים)
בתחילת החקירה סברו ביחידה לפשיעה כלכלית כי מדובר בחקירה קלאסית של חשודים בהפצת חשבוניות פיקטיביות, אך ככל שהתקדמה החקירה נדהמו במשטרה לגלות את היקף העבירות ואת התחכום שבו הן בוצעו. מהחקירה עולה כי העבריינים מארגוני הפשיעה "גייסו" אנשי עסקים לגיטימיים ומוכרים מאוד, בעלי פעילות כלכלית של עשרות מיליוני שקלים, חלקה לגיטימית ובחלקה מעורבת פעילות פלילית אסורה לבקשת ארגון הפשיעה, וכך למעשה הם מנסים להטעות את רשויות המס.
אחד מאנשי העסקים החשודים בפרשה הוא יורם קצב, אחיו של נשיא המדינה והאסיר לשעבר משה קצב. הוא מכחיש בחקירה את החשדות המיוחסים לו. למרות זאת, חוקרי להב 433 הצליחו להתקדם בחקירה בימים האחרונים והחשד נגדו הולך ומתחזק. במשטרה חושדים שקצב הוציא חשבוניות פיקטיביות ביודעין, והוא לעומת זאת טען בחקירתו כי החשבוניות אינן פיקטיביות וכי סיפק עובדים זרים לקבלני בניין. מעצרו של קצב הוארך בתחילת השבוע עד ליום חמישי, אז צפויה המשטרה לבקש מבית המשפט להאריך את מעצרו פעם נוספת.
4 צפייה בגלריה
יורם קצב
יורם קצב
חשוד בהפצת חשבוניות פיקטיביות עבור ארגוני פשיעה. יורם קצב
(מתוך פייסבוק )
עורכי הדין עמית חדד, אלי פרי ואבי אלבו, שמייצגים את קצב, מסרו בתגובה כי "מרשנו נחקר במסגרת פרשה רחבת היקף שאין לו כל קשר אליה. כבר עתה המשטרה ובתי המשפט הבחינו בין מרשנו לבין המעורבים האחרים בחקירה, ואנו בטוחים שככל שתתקדם החקירה יתברר שלא דבק רבב במעשיו של מרשנו".
בכירים במשטרה אומרים שמדובר בפרשה חמורה, שהחשדות בה רק הולכים ומתחזקים, ובמסגרת החקירה נחשף דפוס שיטתי של הוצאת עשרות מיליונים מהמדינה באמצעות חשבוניות פיקטיביות ודיווחים כוזבים לרשויות המס.
4 צפייה בגלריה
משרדי להב 433
משרדי להב 433
משרדי להב 433
(צילום: אוראל כהן)
בית משפט השלום בראשון לציון האריך היום בתשעה ימים את מעצרו של אחמד קסאס, שנחשב כאמור לאיש הכספים של ארגון הפשיעה של משפחת ג'רושי, ושמכונה על ידי המשטרה "החשוד הראשי" בפרשה. אתמול הוארך בשמונה ימים מעצרם של חשודים מרכזיים נוספים בתיק.
מלבד אחיו של משה קצב ואיל הנדל"ן מהדרום נחקרים גם עבריינים מוכרים ובעלי חברות בנייה, כוח אדם והשכרת רכב. במשטרה מייחסים לחשודים גם עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה ושימוש כוזב במסמכי תאגיד.
עמית חדדעו"ד עמית חדדצילום: יובל חן
במשטרה מסרו שבפשיטה על בתי החשודים, עסקים, חלפני כספים וחברות קבלניות בכל רחבי הארץ נתפס רכוש בשווי מוערך של עשרות מיליוני שקלים על-מנת לחלטו בהמשך להליך המשפטי. במהלך החקירה הסמויה, שנוהלה בליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה ובשיתוף פעולה של להב 433 ורשות המיסים, ביצעו החוקרים מיפוי של החברות הרבות ששימשו את החשודים לעבירות המס והלבנת ההון. לפי החשד, גורמים עברייניים השתלטו תוך סחיטה באיומים על עסקים שונים והשתמשו בחשבוניות של בעלי העסקים ככיסוי על תעבורת הכספים.