ח"כ מתן כהנא בריאיון
(צילום: נויל האריס)
הריאיון המלא ב"ידיעות אחרונות" עם הרמטכ"ל לשעבר וחבר הכנסת מהמחנה הממלכתי גדי איזנקוט אמנם יתפרסם רק מחר (שישי), אבל קטעים ממנו שפורסמו כבר החלו לגרור תגובות מהמערכת הפוליטית. ח"כ מתן כהנא, חבר מפלגתו של איזנקוט, הגן באולפן ynet על אמירתו כי "צריך להוציא מיליון איש לרחובות" אם נתניהו יפגע בדמוקרטיה הישראלית, ואילו חברי הכנסת מהקואליציה המסתמנת תקפו וטענו כי מדובר ב"הסתה" וב"מרד".
בריאיון, אמר איזנקוט כי "אם נתניהו יפגע באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, אם יפגע בדמוקרטיה הישראלית, בחינוך הממלכתי, ובצה"ל כצבא העם - הדרך להתמודד עם זה היא להוציא מיליון איש לרחובות". הרמטכ"ל לשעבר אף ציין כי הוא יהיה בין המפגינים. על כך אמר כהנא כי "איזנקוט בוודאי מכבד את רצון הבוחר, אבל אם הממשלה תפורר את הדמוקרטיה אז כן נצטרך להוציא אנשים לרחובות. זה לגיטימי להפגין". כהנא גם ציין כי הוא "חושש שכל מה שישרת את נתניהו מבחינה אישית הוא יעשה".
4 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
אמר שיהיה בין המפגינים. איזנקוט
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
"חושש שכל מה שישרת את נתניהו מבחינה אישית הוא יעשה". כהנא
(צילום: מיכל פתאל)
4 צפייה בגלריה
גלית דיסטל אטבריאן
גלית דיסטל אטבריאן
"איזנקוט קורא למרד כי דמוקרטיה זה פויה". דיסטל אטבריאן
(צילום: מוטי קמחי)
חברי הכנסת מהקואליציה המסתמנת מיהרו להגיב לאמירתו של איזנקוט גם בטוויטר. ח"כ מיקי זוהר מהליכוד כינה את האמירה "ניסיון ברור ומביש להסתה", וסיכם: "בסופו של יום, מסתבר שהימין הרבה יותר דמוקרטי מהשמאל שעסוק כל היום בהטפות מוסר". חברת מפלגתו של זוהר, ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, שיגרה עקיצה לעברו של איזנקוט וכתבה: "ממלכתי זה רמטכ"ל לשעבר שמפסיד בבחירות וקורא למרד כי דמוקרטיה זה פויה". ח"כ משה גפני מיהדות התורה הצטרף לדבריהם: "איזנקוט סובל מחוסר מודעות עצמית. מיליונים יצאו לרחובות והצביעו ימין ואתה לא היית ביניהם. קצת חשבון נפש לא יזיק".
איזנקוט גם הבהיר בריאיון שהוא מתנגד נחרצות לכניסה לממשלת נתניהו, ותיאר את המשא ומתן הקואליציוני כ"השתוללות מוחלטת", ואת נתניהו כמי ש"רוכב על נמר" ולא מבין שסמוטריץ' ובן גביר מחזיקים בזנבו. גם כהנא הביע חששות דומים מתוצאות המו"מ הקואליציוני, ואמר כי "בכל מה שקשור לדת ומדינה אני חושש שהממשלה הקרובה תפספס בענק, והם יתנו לחרדים לעשות הכול בנושא הזה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
"הוא ינסה למשוך את כל הזהות היהודית לקצה החרד"לי של הסקאלה". מעוז ונתניהו
כהנא גם התייחס ספציפית ליו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז, שצפוי להתמנות לסגן שר במשרד ראש הממשלה ולקבל על אחריותו בין היתר את היחידה במשרד החינוך שמטפלת בעמותות החיצוניות ובתכנים שנכנסים למערכת החינוך ורשות חדשה שתוקם לחיזוק וייצור הזהות היהודית-לאומית. לדברי כהנא, "הגישה שמעוז מייצג היא גישה של אדם דתי-לאומי על הקצה החרד"לי של הסקאלה, והוא ינסה למשוך את כל הזהות היהודית למקומות האלה. אני חושש שהוא יחזור לסטטוס קוו מנוון שרק יגרום למלחמות מיותרות".
ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, שהתראיינה גם כן לאולפן ynet, הייתה אופטימית יותר בנוגע להעברת סמכויות ממשרד החינוך לידיו של מעוז. "אני מקשיבה לנאומיו של מעוז, יש דברים קיצוניים שאני לא מסכימה איתם, אבל יש לו תפיסות ערכיות שעם חלקן אני מסכימה מאוד", אמרה גוטליב. "צריך לבדוק איזה אירגונים נכנסים לתוך בתי הספר כי לא צריך להכניס תכנים שהם לא תואמי גיל, זו לא בושה להגיד את זה".
חוץ מענייני דת ומדינה, כהנא נתן תחזית קודרת לממשלה הקרובה גם בכל הנוגע למצב הביטחוני. "אני מאוד חושש שחברי הקואליציה הנוכחית יוציאו לפועל את ההתבטאויות שלהם כלפי הר הבית והרשות הפלסטינית. אנחנו צפויים מהר מאוד להגיע להחמרה ביטחונית", אמר השר וחבר הקבינט לשעבר. "גם כך המצב מאוד נפיץ, צריכים להיות מאוד רגישים עכשיו".