בדובר צה"ל התייחסו הערב (רביעי) לדיווחים פלסטיניים, שלפיהם שני "עיתונאים" בשם חמזה אל-דחדוח ומוסטפא תריא נהרגו בתקיפה של צה"ל באזור רפיח ביום ראשון. בצה"ל ציינו כי מידע מודיעיני שיש ברשותם מוכיח כי שני המחוסלים הינם פעילים בארגוני טרור ברצועת עזה, שלקחו חלק בקידום פעולות טרור נגד כוחות הצבא.
4 צפייה בגלריה
חמזה ואאל חמדאן אל דחדוח ומצטפא ת׳ריא
חמזה ואאל חמדאן אל דחדוח ומצטפא ת׳ריא
מימין: מוסטפא תריא וחמזה אל-דחדוח
4 צפייה בגלריה
 מסמך של ארגון הטרור גא"פ המציין רשימת פעילי לוחמה אלקטרונית של הארגון ובו שמו של אל דחדוח ומספרו הצבאי
 מסמך של ארגון הטרור גא"פ המציין רשימת פעילי לוחמה אלקטרונית של הארגון ובו שמו של אל דחדוח ומספרו הצבאי
מסמך של הג'יהאד שבו מצוין שמו של אל-דחדוח ומספרו הצבאי
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52
לפי דובר צה"ל, שני פעילי הטרור הפעילו לפני החיסול רחפנים באופן שיצר איום ממשי על כוחות צה"ל. בתגובה, החיילים הכווינו כלי טיס של חיל האוויר לתקיפת המחבלים שהיו אחראים על הפעלתם.
מוסטפא תריא, הסבירו בצבא, שימש כפעיל בחמאס בחטיבת העיר עזה. מסמך שאותר על ידי כוחות צה"ל בשטח הרצועה במהלך הלחימה מראה מבנה ארגוני של כלל הפעילים בגדוד אל-קאדסיה של הארגון, שבו מצוין שמו של מוסטפא לצד תפקידו בארגון - סגן מפקד חולייה.
4 צפייה בגלריה
עזה המכונית שבה נהרגו בנו של וואיל דחדוח ועיתונאי נוסף אל ג'זירה
עזה המכונית שבה נהרגו בנו של וואיל דחדוח ועיתונאי נוסף אל ג'זירה
המכונית שבה נהרגו אל-דחדוח ותריא
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
4 צפייה בגלריה
ואיל אל-דחדוח ובנו חמזה
ואיל אל-דחדוח ובנו חמזה
מימין: חמזה אל-דחדוח ואביו וואיל
מלבד תריא, חמזה ואאל חמדאן אל-דחדוח שימש כפעיל בג'יהאד האיסלאמי וביצע פעולות טרור נגד מדינת ישראל. במסמכים שאותרו על ידי כוחות צה"ל במהלך הלחימה בשטח הרצועה מופיע אל-דחדוח ברשימה של פעילים מתחום ההנדסה האלקטרונית של הג'יהאד. עוד מופיע במסמכים כי בעבר שימש אל-דחדוח כסגן מפקד מחלקה בגדוד זייתון בארגון, ולאחרונה היה אחראי גזרה ביחידה הרקטית של הג'יהאד.
פרשננו בן-דרור ימיני כתב כבר אתמול כי צה"ל חיסל את השניים אחרי שזיהה רחפן עוין, שכבר הופעל בעבר על-ידי חמאס לצורך מעקב אחרי תנועות הלוחמים. הוא זיהה גם את מכשיר השליטה של אותו רחפן, שהיה ברכב שבו שהה חמזה. המפעיל של החרפן, כתב, הוא אותו מוסטפא - אמנם צלם, אבל גם תצפיתן בשירות חמאס.
זו לא הפעם הראשונה שפעילי טרור מוצגים כ"עיתונאים", ומותם מעורר לא אחת ביקורת על ישראל בעולם. כך למשל, רק לאחרונה התייחס מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בריאיון לרשת NBC למות אל-דחדוח, והביע צער בפני אביו וואיל אל-דחדוח. "אני לא חושב שאף אחד יכול לדמיין מה האיש הזה עבר, ליבי יוצא אליו", אמר. בלינקן הוסיף: "אני מצטער מעומק ליבי על הריגתו של חמזה. אני הורה בעצמי וזו טרגדיה. יותר מדי חפים מפשע נהרגו".
ביום ראשון מסרה רשת "אל-ג'זירה" הקטארית כי היא "מגנה את חיסולו העיתונאי חמזה אל-דחדוח, בנו של כתב אל-ג'זירה וואיל אל-דחדוח". עוד מסרה "אל-ג'זירה" כי היא "מגנה בחריפות את ההתקפה של כוחות הכיבוש על רכב של צוות עיתונאים פלסטינים מצפון לרפיח".
וואיל אל-דחדוח, אביו של חמזה, הוא ראש הלשכה של אל-ג'זירה בעזה ונחשב לדמות מוכרת מאוד בעולם הערבי. רק לאחרונה נפצע בעצמו בהפצצה. אשתו ושניים מילדיו נהרגו בהפצצה ישראלית אחרת בשבועות הראשונים של המלחמה. אחרי הרג בנו ביום ראשון מסר וואיל כי "אנחנו אומרים לחמזה ולכל ההרוגים שאנחנו נשארים מחויבים לברית. זו הדרך שבה בחרנו". באותו היום טענו גורמים בעזה כי לפחות 109 עיתונאים נהרגו ברצועה מאז תחילת המלחמה.