פרטים חדשים על אודות החשש לניסיון שינוי פרוטוקולים במשרד ראש הממשלה בזמן המלחמה שנחשף ב-ynet: גורמי מקצוע שהגיעו בשבועות האחרונים לדיונים בלשכות ראש הממשלה, בקריה בתל אביב ובקבינט המדיני-ביטחוני, נדהמו לגלות כי נ', ששימשה עד לא מכבר כמנהלת לשכתו של בנימין נתניהו, הועברה לתפקיד קצרנית באותם מפגשים רגישים. כך דיווח העיתונאי ירון אברהם בחדשות קשת.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: GIL COHEN-MAGEN/Pool via REUTERS)
בחודש שעבר חשף כאן נדב איל כי בצה"ל ובמערכת הביטחון קיים חשש שנעשו ניסיונות לשנות תמלולים ופרוטוקולים של דיוני קבינט ואף שיחות טלפון של עדכונים ביטחוניים עם מקבלי החלטות ובראשם נתניהו. המזכיר הצבאי הקודם של ראש הממשלה, אלוף אבי גיל, פנה לפני כמה חודשים בנושא במכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
עוד צוין מפי גורמים במערכת הביטחון, כי מראשית המלחמה אותרו פערים בין חלק מהתמלולים ובין הדיונים והשיחות כפי שהתרחשו בפועל. אישים במשרד ראש הממשלה פנו באופן פרטי למזכיר הצבאי דאז גיל, והזהירו אותו כי במהלך המלחמה נעשה ניסיון מצד גורמים בלשכת נתניהו לשנות, או כלשונם "להתעסק", עם חלק מהפרוטוקולים בדיעבד לאחר כמה ישיבות. אחד מהדיונים המסווגים הללו עסק בהיערכות רגישה לקראת אירוע מדיני משמעותי.
2 צפייה בגלריה
הענקת דרגת אלוף לתא"ל אבי גיל הנכנס לתפקיד מזכיר צבאי לראש הממשלה
הענקת דרגת אלוף לתא"ל אבי גיל הנכנס לתפקיד מזכיר צבאי לראש הממשלה
אלוף אבי גיל
(צילום: דובר צה"ל)
הניסיון של לשכת נתניהו התבצע לכאורה ישירות מול עובדי משרד ראש הממשלה שעוסקים בפרוטוקולים. בכירים במערכת הפוליטית הוסיפו שחלק מישיבות הקבינט המצומצם, שהתקיימו בראשית המלחמה ב"בור" בקריה, הועברו למשרד ראש הממשלה; הם אמרו כי בעוד בבור כל דיון מוקלט, בלשכות משרד ראש הממשלה (בקריה או בירושלים) אין להם כל ודאות כזו.
בדיווח מהערב צוין עוד כי למעשה נ' עברה לתפקיד שבו היא מתמללת "מילה במילה" את הישיבות על-סמך הקלטתן, ולאחר מכן הופך התמלול לפרוטוקולים של אותם דיונים. גורמים בסביבת ראש הממשלה אמרו כי "יש עומס גדול של ישיבות, היה צורך לתגבר את המערך הזה. מתמללת אחת עזבה, נ' רצתה לעבור תפקיד, אז זה הסתדר פשוט. גם יש לה את הסיווג הנדרש, ולכן היא עברה בטבעיות לתפקיד הזה".
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "מעבר תפקידים בתוך המשרד הוא דבר מקובל. העובדת עברה לתפקידה כקצרנית לאחר שביקשה לסיים את תפקידה הקודם. כמו כן, בשל המלחמה עלה צורך בקצרנית נוספת. אנו דוחים בשאט נפש את הניסיון להכפיש את לשכת ראש הממשלה או עובדת מצוינת, ולהציג את המעבר שלה בין תפקידים כפסול או דבר שיש בו טעם לפגם.
"הטענה בנושא הפרוטוקולים היא שקר מוחלט ומומצא שלא היה ולא נברא. מי שבקיא בתהליכי העבודה יודע שהדיונים מוקלטים ומתומללים ואין היתכנות לשנותם".