מעון בני ציון בראש העין

פרשת החשד להתעללות בחניכים במעון "בני ציון" בראש העין: עד כה צפו החוקרים בצילומי מצלמות האבטחה של החודשיים וחצי האחרונים, והבחינו בכ-600 מקרים שהם מגדירים כאירועי אלימות והתעללות. "מעשים מזעזעים. אכזריות לשמה. אני לא ישן בלילה", טען נציג המשטרה בדיון בבית משפט. אתמול (שלישי) הפכה החקירה לגלויה, ארבעה עובדים במעון נעצרו.
מאז פתיחת החקירה במשטרת ראש העין היו צריכים החוקרים לצפות במאות שעות סרטוני וידאו. לצורך הצפייה גייסה התחנה שתי מחלקות של קורס חוקרים במכללה הלאומית לשוטרים. עד כה צפו החוקרים בסרטונים מהחודשיים וחצי האחרונים וגילו לתדהמתם מאות אירועים מתועדים בווידאו של אלימות קשה והתעללות ב-17 חניכים שהפכו קורבן למעשי החשודים.
1 צפייה בגלריה
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
(צילום: יריב כץ)
התלונה הוגשה לפני שלושה שבועות. כשבוע לאחר הגשת התלונה נעצר החשוד העיקרי לאית סלאמה, בן 23 מקלנסווה, שמעצרו הוארך כמה פעמים והוא חשוד ביותר מ-300 אירועי אלימות. באחד הדיונים להארכת מעצרו טען נציג המשטרה סטס מולדבנוב שסלאמה השתמש באלימות קשה נגד החניכים שכללה הכאה בעזרת חפצים שונים, הכנסת אצבעות לעיניים, הכאה עם המרפק והנעליים, בעיטות ואגרופים.
בדיון אחר אמר נציג המשטרה איציק כרסנטי: "אני 30 שנים במשטרה ולא ראיתי מעולם מעשה כזה של אלימות. הייתי קורא לזה יותר אכזריות של ממש. הצלפה, תקיפה על מקל, השתנה לתוך המיטות שלהם ועוד. אירועים מזעזעים. אכזריות שקשה לצפייה. אני לא ישן בלילה. הרמה של המטופלים היא של ילדים בני שלוש, אנשים חסרי ישע".
תושבת השרון שבתה הייתה בעבר חניכה במעון בני ציון, אומרת שהופתעה כשמעה על האלימות כלפי החניכים. "כשאנחנו הגענו היו המלצות טובות על המקום והיה תור ארוך להמתנה. לא היו לי חששות ולא היו שמועות על אירועים חריגים. הוצאנו את הבת ממעון אחר שם היא הייתה קורבן לאלימות. בדרך לא דרך הצלחנו להגיע לבני ציון. הייתי רגועה. ההנהלה הייתה טובה וראינו שאכפת להם והם דואגים לחניכים.
"הופתעתי מהפרסומים היום על האלימות. מדובר בחוסים חסרי ישע שזה הבית שלהם. אסור שהם יהיו קורבנות לאלימות. צריך להגן עליהם. את הבת הוצאנו לפני כשלוש שנים מכיוון שהיא לא השתלבה. חוץ מזה היא קיבלה טיפול מסור ולא היה לנו חשש שיפגעו בה".
היום תבקש המשטרה שוב להאריך את מעצרו של סאלמה יחד עם שלושת החשודים הנוספים שנעצרו אתמול.
עו"ד דרור שלום שמייצג את אחד החשודים שנעצרו אתמול, אמר כי "מרשי נחקר בגין חשדות אלה לפני כשבועיים ושוחרר לביתו. נסיבות מעצרו היום אינן ברורות שכן מדובר באדם שעושה עבודתו במסירות וברגישות. מרשי בטוח שהצדק יצא לאור".
ממעון "בני ציון" נמסר בתגובה: "אנחנו מזועזעים ממעשי העובדים אשר מעלו באמוננו ופגעו בדבר החשוב לנו מכל - דיירי המעון. מהרגע שנחשפנו למקרה, נפתחה חקירה פנימית, במסגרתה פעלנו במהירות בכדי להשהות ולהרחיק את העובדים מהדיירים לאלתר. בכוונתנו לנקוט בהליכים משפטיים נגד העובדים. יתרה מכך, אנו פועלים למינוי שופט חיצוני בכיר שייבחן את כל נהלי הפיקוח במוסדות הטיפוליים כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד. חשוב לציין כי העובדים הללו אינם מייצגים את כלל הארגון שמונה מאות עובדים מסורים שרואים בעבודתם שליחות אמיתית. יחד עם זאת, אין אנו מקלים ראש במעשה זה - מדובר בפגיעה חמורה בלתי נסלחת. אנו נפעל למיצוי הדין מול העובדים הפוגעים".
ממשרד הרווחה נמסר: "בעקבות תלונה שהגיש משרד הרווחה והביטחון החברתי למשטרת ישראל בחשד לאלימות פיזית כנגד דייר במעון לאנשים עם מוגבלויות 'בני ציון' המופעל על ידי עמותת אלאור, פתחה המשטרה בחקירה יסודית .במהלך החקירה התגלו מספר אירועים אלימים של פגיעה והתעללות בחסרי ישע שהביאו לשורה של מעצרים כנגד עובדי העמותה. בעקבות התמונה שנחשפה, הוחלט על ידי שר הרווחה ומנכ"לית המשרד על הפעלת נוהל חירום במסגרתו תופסק לאלתר ההתקשרות עם המפעיל הנוכחי עמותת 'אלאור' עד להשלמת תהליך מזורז ובחירת גוף מפעיל חדש . בנוסף, ימונה מנהל זמני מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי עד תום הליך כניסת המפעיל החדש".
פורסם לראשונה: 21:58, 01.02.22