בג"ץ דחה היום (שני) על הסף עתירה נוספת להוצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות, בטענה כי הוא מפר את הסדר ניגוד העניינים שנערך לו עקב משפטו הפלילי.
לטענת העותרים, "הסדר ניגוד העניינים שנערך בהקשר זה, ולפיו יימנע ראש הממשלה מלעסוק בכל עניין שיש לו זיקה מהותית למשפט או לאשר נדון בו, מופר על ידי ראש הממשלה נתניהו באופן מתמשך במסגרת נסיונותיו לשינוי מהותי של שיטת המשטר הישראלית – ניסיונות אשר לא פסקו, גם בחודשים האחרונים". העותרים גם טענו כי ניגוד העניינים מתעצם בנסיבותיה של המלחמה המתמשכת זאת בשל "החשש שמא משפטו הפלילי של נתניהו משפיע על מערכת שיקוליו בניהול המדינה", וכחלק מכך בניהול המלחמה, בהקשר זה העותרים הצביעו על כשלים שונים, מדיניים וביטחוניים, הקשורים לפרוץ מלחמה ולאופן ניהולה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה אתמול לתקשורת. לא הוכח כי הפר את ההסדר
(צילום: לע"מ )
העתירה הוגשה על ידי 18 עותרים ביניהם סופי ברזון-מקאי מקיבוץ בארי, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, שר הבטחון לשעבר משה בוגי יעלון וגיא ואילה מצגר ממשפחות החטופים.
השופטים עופר גרוסקופף, נועם סולברג, וחלאד כבוב ציינו בתגובתם כי עתירות דומות נדחו לפני כחודשיים. סיבה אחת לדחייה היא אי מיצוי הליכים. בנוסף הם מציינים כי יש היעדר תשתית עובדתית מינימלית, ביחס "לסעדים רבי המשקל שמבוקשים בעתירה".
גרוסקופף כתב: "קיים קושי ניכר במצב שבו מתנהל הליך פלילי נגד ראש ממשלה מכהן. ואולם, באותה נשימה הובהר כי הדין אינו קובע שעצם ניהולו של ההליך הפלילי נגד ראש הממשלה נתניהו מונע ממנו מלהמשיך בתפקידו, וכי קיים ספק אם מבחינה משפטית המסגרת הנכונה לטיפול בקושי האמור הוא הסדר הנבצרות שבחוק. בעניין השפעתו של מצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל על קצב ניהולו של המשפט הפלילי של ראש הממשלה נתניהו, זו נגועה בספקולטיביות וכוללניות אשר אינן מאפשרות בניית בסיס עובדתי נאות לסעדים אותם מבקשים העותרים".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהתקיפות ברצועת עזה
תיעוד מהתקיפות ברצועת עזה
הלחימה בעזה. השופטים דחו את הטענה על שיקול הדעת של נתניהו
(צילום: דובר צה"ל)
עוד נכתב כי "הטענות שמציגים העותרים בדבר כשלים בהתנהלותו של ראש הממשלה נתניהו בקשר למלחמה מבוססות רובן ככולן על ידיעות עיתונאיות וניירות עמדה, אשר אינם מהווים תשתית עובדתית מוצקה וממשית. גם חשש העותרים מפני האינטרס של ראש הממשלה נתניהו להאריך את המלחמה בהינתן השלב בו מצוי המשפט הפלילי המתנהל בעניינו נשען על סברות והשערות, ואינו יכול לסייע לעותרים להניח את התשתית העובדתית הנדרשת לביסוס טענתם".
בסיום הדברים כתבו השופטים: "גם לקבוצת הטענות העוסקת ב'שינוי המשטרי', אין בסיס עובדתי מספק. למרות מאמצי העותרים לזהות בחודשים שחלפו מאז פרוץ המלחמה פעולות של ראש הממשלה המפרות את הסדר ניגוד העניינים באופן המצדיק את הוצאתו לנבצרות, הם מתקשים להצביע על פעולות קונקרטיות מצדו המלמדות על כך. בהקשר זה, אין די בהצבעה על התנהלותו של שר המשפטים בעניינים כאלה או אחרים, על מנת ללמד על פעולה מצדו של ראש הממשלה באותם עניינים. בדומה, גם הטענה כי ראש הממשלה נמנע מלהשיב את הגלגל לאחור, באופן דקלרטיבי או מעשי, ביחס להליכי חקיקה שקודמו בעבר, אינה מהווה עדות מוצקה לנכונות טענות העותרים בדבר הפרת הסדר ניגוד העניינים".