5 צפייה בגלריה
השר בן גביר וחברי עוצמה יהודית באביתר
השר בן גביר וחברי עוצמה יהודית באביתר
השר בן גביר וחברי עוצמה יהודית באביתר
(צילום: אלישע בן קימון)
בן גביר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון: חברי סיעת עוצמה יהודית בראשותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיעו היום (שני) במאחז הבלתי-חוקי אביתר כי לא יגיעו בהמשך הערב לדיון "40 חתימות" במליאת הכנסת, שמחייב את נוכחותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הדיון צפוי לעסוק בעיקר בסוגיית המהפכה המשפטית.
לדברי חברי סיעת עוצמה יהודית, "מדיניות ההכלה של ראש הממשלה ושר הביטחון חייבת להשתנות, ולא ניתן יהיה לנהל מדיניות עצמאית בלי לשתף את השותפות הבכירות שבממשלה". גורמים בעוצמה יהודית הוסיפו כי "לא ייתכן שנשמע על ועידות מדיניות וסיכומים מדיניים בתקשורת, שיחליטו לבד על הסרת איטום בתי מחבלים, ולא ייתכן שיפנו תושבים מאביתר בניגוד להסכמים קואליציוניים ובניגוד למדיניות הימין". מאות מתנחלים עלו אמש למאחז בניגוד לחוק, והבוקר החלו כוחות הביטחון לפנות אותם
עוד לפני תחילת סדר היום במליאה, כינסו כמה מראשי המפלגות את סיעותיהם לישיבות השבועיות. בליכוד ובציונות הדתית החליטו לא לקיים ישיבה. הנושא הבולט על סדר היום הוא הפיגוע אתמול שבו נרצחו שני אחים, הלל ויגל יעקב יניב, והפרעות בחווארה אמש, במהלכן הוצתו עשרות בתים וכלי רכב, ובכל יהודה ושומרון נרשמו עשרות פצועים - כולל הרוג אחד בכפר זעתרה.
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה של המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה של המחנה הממלכתי
"אני מאוד מוטרד שאסון ביטחוני בפנינו". ח"כ גנץ
(צילום: יואב דודקביץ)
יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר בישיבת סיעתו: "הכתובת למה שקרה אתמול בחווארה רוססה על הקיר במשרד ראש הממשלה ב-29 בדצמבר האחרון. בימים אלו אין ממשלה בישראל. יש כאוס. נאשמים בטרור ומסיתים יושבים בשולחן הממשלה והקבינט בחסות נתניהו, ופוגעים באינטרסים הביטחוניים העמוקים של ישראל. איזה שר ביטחון היה אמור לטפל בנעשה בשטח? שר הביטחון הכללי, שר הביטחון האלטרנטיבי, או ראש הממשלה כשר הביטחון המגשר ביניהם? סמוטריץ' על פינוי אביתר וגלנט על ציד המחבל".
גנץ אמר עוד: "ככה לא נלחמים בטרור, ככה יוצרים אנרכיה. אני מאוד מוטרד שאסון ביטחוני בפנינו, וחלקים בממשלה נותנים דלק לטרור. מילים מובילות למעשים, ומעשים מובילים למעשים קשים יותר. נתניהו שמעגל פינות מדרדר אותנו למציאות ביטחונית קשה ומסוכנת. בממשלת ישראל ובקואליציה יושבים אנרכיסטים שמבעירים את השטח ומולם ניצב מנזר השתקנים של נתניה. גלנט, דיכטר, יולי, ישראל, ניר ואחרים. זה לא אתם. השמיעו קול".
יאיר לפיד ובני גנץ בישיבות הסיעה
(צילום: אלי מנדלבאום, ערוץ כנסת)

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד תקף בישיבת סיעת יש עתיד: "נתניהו והליכוד הקימו ממשלה עם אנשים שהלכו בתהלוכות ושרו 'שיישרף לכם הכפר', אז עכשיו האנשים האלה שרפו כפר. במקום שכוחות הביטחון ירדפו אחרי הרוצחים של הלל ויגל, הם צריכים להתעסק עם טרור יהודי. ראש הממשלה קרא 'אנרכיסטים' לאנשים שהדליקו אבוקה על כביש בתל אביב בלי לסכן אף אחד. איך בדיוק הוא קורא למאות טרוריסטים יהודים ששורפים כפר שבו חיים נשים וילדים וזקנים ויורים לעבר עיתונאים שממלאים את תפקידם? מה שקרה בלילה זו אנרכיה גמורה. האנרכיה הזו נוצרת כי בממשלה הזו לכל אחד יש מדיניות משלו.
"לבן גביר, שר הטיקטוק והפיתות, יש מדיניות אחת. לסמוטריץ', הזרוע המדינית של נערי הגבעות, יש מדיניות שנייה. לגלנט יש מדיניות שלישית ונתניהו חלש ולא מצליח להעמיד אותם במקום. חודשיים אחרי הקמת ממשלת הימין על מלא, היקף הפיגועים הולך וגדל, המחבלים מרימים ראש, הצבא מבולבל ולא מבין את שרשרת הפיקוד. ממשלת ישראל - איבדתם שליטה. לא מנעתם פיגועים, אתם לא מצליחים לעצור את הטרור, אתם כישלון ביטחוני. מעולם לא הייתה בישראל קואליציה שבה נתנו גיבוי לטרור במקום לכוחות הביטחון. אם הם לא יטפלו ביד קשה בטרוריסטים היהודים מחווארה, אין ביטחון ואין יותר שלטון חוק במדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
"היקף הפיגועים הולך וגדל, המחבלים מרימים ראש". ח"כ לפיד
(צילום: יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
המחבל פתח באש מטווח אפס. הלל ויגל יניב
אתמול בצהריים, אש נפתחה מרכב חולף לעבר רכב ישראלי בחווארה שמדרום לשכם. לפי החשד, מחבל הגיע לחלון הרכב, ירה לעבר שני האחים באקדח מטווח אפס ונמלט מהזירה. מפקדים בכירים, בהם גם אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס ומפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט, הגיעו לזירת הפיגוע, וכוחות פתחו במצוד אחר המחבל.
בשעות הערב, בעוד החיפושים אחר המחבל מתנהלים, דיווחו הרשויות ברמאללה על שורת התנכלויות של מתנחלים לבתים ולרכוש בכמה יישובים פלסטיניים בגדה, כשעיקר הנזק נרשם בחווארה. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי עשרות פלסטינים נפצעו וכן בתים ורכבים הוצתו. בעיירה זעתרה דיווחו הפלסטינים על הרוג אחד כתוצאה מירי. מעט אחרי השעה 23:00 השיגו הכוחות שליטה על המהומות - ולאחר הערכת מצב הוחלט בצה"ל על תגבור כוחות ביהודה ושומרון. במקביל, בשל חשש מהסלמה גם בירושלים וברצועת עזה, הנחה שר הביטחון על הגברת כוננות בכל הגזרות.
ראש הממשלה נתניהו פרסם סרטון בשעות הערב סרטון שבו קרא למתפרעים "גם כשהדם חם והרוחות לוהטות, לא לקחת את החוק לידיים". הוא ביקש - "תנו לצה"ל להשלים את המרדף, אל תיקחו את החוק לידיים וביחד ננצח את הטרור". מנגד, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את הקואליציה: "המיליציות של סמוטריץ' יצאו לשרוף את חווארה כדי לטרפד את הפסגה בעקבה של נתניהו וגלנט. הממשלה הזו מסוכנת לביטחון ישראל". נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "נטילת החוק בידיים, פרעות ואלימות כלפי חפים מפשע - אינם דרכנו ואני מגנה זאת בתוקף".
5 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
נזקים לרכבים בחווארה, הבוקר
(צילום: רויטרס )
השר לביטחון לאומי בן גביר שתק במשך שעות ארוכות אל מול התמונות הקשות מחווארה - חרף כוחו הפוליטי בהתנחלויות והתרומה שהייתה יכולה להיות לו להפסקת המהומות. רק היום ב-12:00 פרסם הצהרה במאחז הבלתי-חוקי אביתר, שבה קרא "לא לקחת את החוק לידיים" - בזמן שהוא נמצא במאחז בלתי-חוקי. חלק מחבריו לקואליציה של בן גביר דווקא לא שמרו על שתיקה אחרי האירועים, והבוקר אמר ח"כ צביקה פוגל בגלי ישראל כי "אתמול יצא מחבל מחווארה - וחווארה סגורה ושרופה. זה מה שאני רוצה לראות. רק ככה נשיג הרתעה". בריאיון לגל"צ אמר פוגל כי "הושגה הרתעה שלא הייתה מאז חומת מגן. אני רואה את התוצאה בעין יפה מאוד".
לפוגל הצטרפו חברי כנסת אחרים: חבר מפלגתו, יצחק קרויזר, אמר בוועדת החוקה כי "החבר'ה האלה (שהתפרעו) קיבלו השראה מחודש וחצי של הפגנות". כשחברי האופוזיציה זעמו על ההשוואה המקוממת בין אנשים ששרפו בתים למפגינים שחסמו כבישים, הוא הוסיף: "לא אמרתי לקחת את החוק לידיים. אבל אני מצפה מכם לגנות גם אירועים קשים שקורים בהפגנות שלכם". חברת הכנסת טלי גוטליב, מצידה, אמרה שלא תגנה "אנשים בשעת צער" וכי "הגינוי היחיד שייצא מפי הוא למחבלים". לדבריה, "הגיעו מים עד נפש. אני מפצירה באזרחים לקחת אוויר ולתת לצה"ל לשמור על האזרחים".