ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את מערכת הביטחון להיערך לחלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה במקום הארגונים הבינלאומיים. צה"ל הסתייג מהרעיון, הנועד להסיר מישראל את הלחץ הבינלאומי לשפר את הכנסת הסיוע לרצועה.
בחודשים האחרונים בחנו בלשכת ראש הממשלה שורת אפשרויות בנושא - ואחת מהן הייתה למנות פרויקטור לחלוקת הסיוע ההומניטרי. כך או כך, מדובר בהליך מורכב מאוד - ולא בהכרח ישים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהסיוע המרוקאי שדווח שהועבר לרצועה
תיעוד מהסיוע המרוקאי שדווח שהועבר לרצועה
סיוע הומניטרי שנכנס לעזה
במערכת הביטחון מנסים למצוא בימים אלו בסדרה של דיונים פתרון לסוגיית המזון והדלק ההומניטרי שצה"ל מאפשר את הכנסתו מדי יום לרצועת עזה, בהוראת הקבינט: טונות מהמזון הזה מגיעים לחמאס ששולט במחסות העקורים, ובכך ישראל מאפשרת להזין את מחבלי ארגון הטרור. בישראל מנסים למצוא צירים עוקפים כדי למנוע את הפרדוקס.
היעדר קביעת יעדים אסטרטגיים מצד הקבינט לעתידה של עזה לא גורם לבעיה להיפתר בקרוב, ובצה"ל משלימים עם העובדה שהאחריות הישראלית על החיים ברצועה תימשך ואף תתרחב בשנים הקרובות. ביום רביעי האחרון מונה לראשונה קצין בכיר בדרגת תת-אלוף ל"תכלול הסיוע ההומניטרי" לשני מיליון הפלסטינים שחיים תחת כיבוש ישראלי קרוב ל-11 חודשים. מעין "קצין עזה ראשי".
2 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
חלוקת מזון בחאן יונס
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
הגדרת תפקיד מדויקת כראש חטיבת מטה עדיין אין לקצין אלעד גורן, ש"גדל" במפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) - אך הוא יהיה הראשון שיישא בהמשך בתפקיד שמקביל לראש המנהל האזרחי בשטחי יהודה ושומרון, שאותו ממלא כיום תת-אלוף הישאם איברהים.
בעוד ראש מנהלת התיאום והקישור לעזה, קצין בדרגת אלוף-משנה שמטפל וימשיך לטפל בסוגיות טקטיות יומיות כהעברת סיוע הומניטרי במעברים ובצירים ברצועה, תיקון תשתיות מקומיות שנהרסו בלחימה וקשר קבוע עם ארגוני הסיוע הזרים - תא"ל גורן צפוי להוביל מהלכים אסטרטגיים אזרחיים לטווח הרחוק יותר על-מנת להמשיך לרכוש לגיטימציה בינלאומית להמשיך להילחם בעזה, מבלי שזו תחווה משבר הומניטרי או רעב, כפי שלא קרה מאז פרוץ המהלך הקרקעי הגדול של צה"ל בעזה.
תא"ל גורן צפוי לקחת חלק מרכזי גם במהלך אזרחי-מבצעי ענק שייצא בקרוב אל הפועל, אם תיסגר עסקת החטופים: חזרה מסתמנת של כמיליון עזתים לבתיהם בצפון רצועת עזה, תחת פיקוח בפרוזדור נצרים, לאחר המנוסה מבתיהם למחנות העקורים בדרום הרצועה בהוראת צה"ל לפני כ-10 חודשים.
גם סוגיית מעבר רפיח וקיום המנגנון שינהל אותו במקום צה"ל וכחלק מעסקת חטופים יהיו לפתחו של הקצין הבכיר, שכן כעת מסתמן שאחד הפתרונות יהיה החזרת גופים בינלאומיים שישלטו במעבר כפי שהיה עד 2005, עם נוכחות פלסטינית מקומית במתחם שעל ציר פילדלפי.