דובר צה"ל התיר לפרסום הערב (חמישי) כי רב-נגד אורי מויאל, איש הקבע שנפצע אנושות בפיגוע הדקירה שאירע היום בצהריים בסניף ארומה בתחנת הדלק בבית קמה, מת מפצעיו. המחבל, פאדי אלטייף, תושב רהט שעבר לישראל לפני ארבע שנים מרצועת עזה, התגנב מאחורי מויאל ודקר אותו - בעודו פצוע, הוא הספיק לירות באלטייף ולנטרל אותו.
3 צפייה בגלריה
רנ״ג אורי מויאל
רנ״ג אורי מויאל
רנ"ג מויאל
(מתוך פייסבוק)
מויאל, בן 51 מדימונה, התגייס בינואר 1991 והותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. ב-2021 הוא שימש כמנהל עבודת טנ"א (טכנולוגיה ואחזקה) בא"ח נח"ל וזכה בפרס מפעל חיים מראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. מפקדיו אמרו כי הוא תמיד היווה דוגמה ומופת לחבריו ולפקודיו, וסיפרו כי הוא "המפקד הכי ערכי בצה"ל, תמיד עם חיוך על הפנים, בעל מידות וערכים והכי מקצועי שיש. איש עם ערכים, אהבה למדינה ולצבא". חברו מור חיון שיתף: "הוא היה איש יקר, אדם עם לב כל כך ענק ונתינה אינסופית. הוא אהב את כל החיילים שלו כאילו היו ילדיו".
ראש העיר דימונה בני ביטון ספד לו בפייסבוק: "רנ"ג אורי מויאל נרצח בידי בן עוולה. אורי נולד וגדל בירוחם ועבר להתגורר בדימונה. הוא שירת כרס"ר בכיר בבא"פ נח"ל ועשרות אם לא מאות חיילים עברו דרכו והוא היה להם למשענת ולעזרה. נוצרה בינינו קרבה אישית כשאורי היה זמין וקשוב לכל צורך שעלה מאיתנו עבור חייל/ת בני דימונה וירוחם ונענה בחיוב וברצון לכל פנייה. תושבי דימונה וירוחם כואבים את הירצחו".
חברו, גיא אללוף מירוחם, כתב: "חבר שלי, אח יקר שלי, האיש עם הלב הכי גדול שהכרתי. לא יכול להיות שלא תפתיע אותי בבסיס יותר. שלא יהיה לי ממי לבקש עזרה. שלא יהיה לי חבר ושותף למכבי. חבר שלי, נרצחת בידי מחבל נתעב. ה' ייקום דמך".
במאי 2023 כתב מויאל על שירותו הצבאי בשטחי הכינוס במלחמת לבנון השנייה, אז היה אחראי על תחום הנשקים. הוא עבד בשטחי הכינוס בכל השעות, בעיקר בלילה, והיה אחראי על התיקונים של כלי הנשק הכבדים. הוא סיפר כי הוא זוכר את המשפחות שהיו מגיעות ומביאות להם מזון בנוסף למנות הקרב שקיבלו, למרות שהמקום שבו היו הוגדר כשטח כינוס. "המשפחות אלו היו נקודת האור בעיני החיילים וחיממו להם את הלב", סיפר, "הן נתנו להם מוטיבציה רבה ותחושת גאווה גדולה".
מויאל אמר כי חווה פחדים רבים בשטחי הכינוס, אך מה שסייע לו להתגבר עליהם היו האנשים. "אף פעם לא היינו לבד, תמיד היו סביב אנשים. היה פחד, הזמינות הייתה נמוכה והיינו באזורים ללא קליטה, חששנו מפציעות וטילים שהיו באזור. האנשים סייעו זה לזה". הוא סיפר שהמלחמה ביגרה אותו, ונתנה לו להסתכל על הדברים בפרופורציות אחרות ולחשוב שהכול אפשרי.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת פיגוע הדקירה בצומת בית קמה
(צילום: הרצל יוסף)
מבית החולים סורוקה בבאר שבע נמסר כי מויאל פונה לחדר הטראומה כשהוא במצב אנוש ותוך כדי החייאה, אך הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. שלושה בני אדם נוספים פונו לבית החולים כשהם פצועים באורח קל. כשעתיים אחרי הפיגוע כוחות משטרה פשטו על ביתו של המחבל, שנולד לאם תושבת העיר ולאב מרצועת עזה. הוא גדל ברצועה עד גיל 18, ובארבע השנים האחרונות, כאמור, עבר לישראל ואף קיבל תעודת זהות כחולה. מחקירת המשטרה עלה כי היו אינדיקציות מוקדמות לרצונו לבצע פיגוע, זאת במסגרת ממצאים שאותרו בדיעבד בביתו.
הפיגוע אירע בצל המתיחות המתגברת ברקע חודש הרמדאן. תושבים מרהט כעסו מאוד על פיגוע שבוצע על ידי תושב העיר, וגינו את המעשה. "הפיגוע לא מאפיין את התושבים", טענו. קרוב משפחתו של המחבל אמר כי הוא לא יודע איך הוא חשב לעשות פיגוע. "לא הרגשנו שהייתה לו מחשבה כזו. אני אישית מגנה כל פגיעה באזרחים יהודים וערבים, מעשה כזה לא מאפיין אותי ולא אחרים מהיישוב ומהמשפחה", הסביר.
קרוב אחר הוסיף: "יש לנו במשפחה לוחמים שתורמים ונאבקים למען מדינת ישראל ושומרים על שלום אזרחים. צר לנו שצעיר בוחר לפגוע באזרחים חפים מפשע, אנחנו ביחסים טובים עם כל היהודים באזור". תושב העיר, עבד אלקרינאוי, הדגיש: "כל אדם שיש לו מחשבות כאלו אז אין לו מקום ברהט, ושיבחר מקום אחר להתגורר בו. אסור לפגוע באנשים בכל דרך כל שהיא, אנחנו בתקופת מלחמה ויש מרהט חטופים בידי חמאס כמו שיש חטופים יהודים. זה הזמן להיות יחד במאבק משותף וללא פיגועים ושנאה".
תושבת רהט ציינה כי אלטייף פגע גם בתושבי העיר, וכי היא "עדיין לא מעכלת שהוא חשב לבצע מעשה אכזרי שכזה. מספיק יש את האלימות והפשיעה שהשתלטה על האזרחים הערבים, אין לנו כוחות להתמודד עם פיגועים. הדרך הזו תוביל אותנו ליחסים קשים ותגביר את הגזענות והשנאה. אני עובדת עם יהודים, גברים ונשים, ויש לנו חברות טובה ונהדרת, וכך חייבים לשמור על הדרך שיש בה ביטחון ואהבה ושלווה".