למרות הזעזוע הגדול מהאסון במג'דל שמס, שם נרצחו 12 ילדים ונערים מפגיעה ישירה של רקטה במגרש כדורגל, לפחות ב-24 השעות הקרובות לא צפויה מהלומה משמעותית נגד חיזבאללה, כזו שעלולה להוביל לפרוץ מלחמה. הסיבה לכך היא הצורך החוקי בכינוס הקבינט המדיני-ביטחוני, מהלך שיתרחש רק היום בערב עם חזרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מארצות הברית.
הצהרת דובר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס
הפגיעה במג'דל שמס
(צילום: REUTERS/Avi Ohayon)
3 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, בהערכת מצב במרכז ההפעלה במג׳דל שמס
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, בהערכת מצב במרכז ההפעלה במג׳דל שמס
אלוף פיקוד הצפון גורדין במג'דל שמס, הערב
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל, נציין, מתקשים לגבש "מדרגות ביניים", כלומר, תגובה שהיא בין מהלך צבאי נרחב נגד חיזבאללה לבין ימי הקרב שמהם סובלים יישובי הצפון מאז 7 באוקטובר. לכן, ההבנה כרגע בישראל היא שתגובה חריפה מדי - כמו תקיפה בביירות - עלולה להוביל להסלמה תוך שעות, שתידרדר למלחמה ולירי של חיזבאללה לעבר מרכז הארץ ואזור חיפה.
במוקד הדיונים שעשויים לגלוש גם לקבינט נמצאת השאלה האם לפגוע גם בתשתיות של מדינת לבנון, שמסייעות לחיזבאללה בעקיפין להתחמש ולבצע את פעולותיו. עד כה בישראל נתנו פטור וחסינות ליעדים אסטרטגיים של לבנון, כולל של הצבא הלבנוני שבקרבתו פועל חיזבאללה, מתוך תפיסה שלפיה צריך להשאיר שלטון מדינתי ליום שאחרי המלחמה.
בינתיים, בצה"ל זיהו בשעות האחרונות ניסיונות של גורמים עלומים להפיץ טענות סרק שלפיהן הירי הקטלני למג'דל שמס לא בוצע על-ידי חיזבאללה - ואף שמדובר בנפילה של טיל מיירט של כיפת ברזל. הניסיונות האלו יכולים להעיד על הלחץ הגדול שקיים בלבנון ובחיזבאללה בשעות אלו, ועל השיא שבו נמצאת המתיחות.
בנוסף, בחיל האוויר עדיין מתחקרים מדוע הרקטה הכבדה לא יורטה. מג'דל שמס נמצאת במורדות החרמון, שם קיים קושי לזהות וליירט רקטות שמשוגרות מלבנון בשל הזוויות ההרריות והטופוגרפיה. יחד עם זאת, מדובר בפעם השנייה בשבועיים האחרונים שרקטה של חיזבאללה פוגעת באופן מדויק וקטלני באזרחים ברמת הגולן, אחרי מותם של בני הזוג נועה וניר ברנס. במובן הזה, הירי הנוכחי של חיזבאללה לא היה חריג ולא היווה "שינוי משוואה" - אך תוצאתו הקטלנית תחייב תגובה שונה.
3 צפייה בגלריה
 "תגובה שחיזבאללה טרם ראה". נתניהו וגלנט
 "תגובה שחיזבאללה טרם ראה". נתניהו וגלנט
"תגובה שחיזבאללה טרם ראה". נתניהו וגלנט
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Violeta Santos Moura)
מאז האסון, נציין, קראו שרים רבים בממשלה, בהם גם חברי קבינט, לצאת למלחמה כוללת בלבנון - וכך עשו גם חברי אופוזיציה. עם זאת, עד כה נמנעו השרים מלהטיל את כל כובד משקלם בדרישה לפעולה נרחבת בצפון. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאחרי ביקורת שהוטחה בו הקדים את טיסתו מוושינגטון לשעה 1:00, אמר כי בעקבות האסון "חיזבאללה ישלם על כך מחיר כבד שהוא טרם שילם עד כה".
נתניהו קיים אמש התייעצויות ביטחוניות בעקבות האירוע, כשגם במערכת הביטחון התקיימו התייעצויות, שהובלו על ידי שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהיעדרו של נתניהו. בהערכת המצב של גלנט לקחו חלק גם ראש השב"כ רונן בר, ראש המוסד דדי ברנע ובכירים נוספים במערכת הביטחון. מלשכת השר נמסר כי במהלך הדיון "גורמי הביטחון הציגו לשר את אפשרויות הפעולה נגד חיזבאללה בתגובה לאירוע החמור של רצח האזרחים במג'דל שמס. השר גלנט קבע את כיווני הפעולה והנחה את מערכת הבטחון בהתאם".
השר גלנט כתב ברשת X כי שוחח הלילה עם מנהיג העדה הדרוזית, השייח' מוואפק טריף, "כדי להשתתף בצער הכבד שפקד את העדה הדרוזית ואת עם ישראל כולו, לאור המתקפה הרצחנית של חיזבאללה על מג'דל שמס". הוא הוסיף: "בשיחתי עם השייח' הדגשתי - נכה קשה באויב".
עם זאת, רשת סקיי ניוז בערבית ציטטה מקור ישראלי, שלפיו "התגובה שלנו נגד חיזבאללה תהיה חזקה, אבל אנחנו לא מתכוונים להצית מלחמה".
פורסם לראשונה: 23:09, 27.07.24