3 צפייה בגלריה
הסכם מול עיריית בני ברק שהעבודות על הרכבת הקלה יוכלו להתקיים בשבת
הסכם מול עיריית בני ברק שהעבודות על הרכבת הקלה יוכלו להתקיים בשבת
ההסכם המדובר עם חתימת עיריית בני ברק
ההודעה על אישור תוכנית קו המטרו M2 העלתה לסדר היום את האפשרות לעבודות בפרויקט התחבורתי האדיר בעיר בני ברק גם בשבתות. בעירייה התנערו מהדיווחים בנושא וציינו כי "עבודות המטרו יתבצעו אך ורק בימי החול כפי שסוכם בבירור בתנאי ההיתר". ואולם, ל-ynet נודע כי בתום משא ומתן בין עיריית בני ברק לחברת נת"ע בנוגע לקו האדום של הרכבת הקלה נקבע בהסכם בין הצדדים כי במקרה חירום או פיקוח נפש יתאפשרו עבודות ביום המנוחה.
אישור תוואי קו המטרו M2 היה נתון לחתימה בין חברת נת"ע, שמתכללת את בנייתו לבין עיריית בני ברק. עם תחילת הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה ששלוש מתחנותיו (גשר אם המושבות, אהרונוביץ' ובן גוריון) נמצאות בשטחה של העיר, עמדה נת"ע להשיב לרשות המקומית את השליטה על שטחים עילאיים ותחתיים שהופקעו לטובת העבודות.
הדמיות המטרו
(צילום: נת"ע)

כחלק ממהסכם, ביקשו בנת"ע להכניס סעיף שמאפשר להם לעבוד על הקו בתחום העיר גם בשבת, כשמדובר בעבודות תיקון שכרוכות בסכנת חיים ובשעות חירום. נת"ע אף הבהירה לעיריית בני ברק כי ללא האישור המדובר השטחים המופקעים לא יוכלו להיות מוחזרים. לאחר משא ומתן מזורז נחתם ההסכם שכולל כאמור סעיף המתייחס לעבודות על קו המטרו M2 בתוך העיר כולל בשבת.
תחת הכותרת "הוראות לעניין ביצוע עבודות חירום ו/או תיקונים דחופים", קובע סעיף 17.1 בהסכם כי "פעולות חירום ו/או כל פעולה אחרת שדחייתן עלולה להוות או לגרום או עלולה להיות כרוכה בסיכון בטיחותי העולה כדי פיקוח נפש (קרי, סכנת חיים) או שביצוען המיידי מתחייב כדי למנוע נזק שאי טיפול מיידי בו עלול להיות כרוך בחשש (לרבות ספק) לפיקוח נפש, נת"ע תהא רשאית לבצע בכל עת, לרבות בשבתות ובמועדי ישראל (להלן: 'ימי המנוחה')".
גורמים בוועדה לתשתיות לאומיות (שאישרה הבוקר את תוכנית M2 ובמשרד התחבורה אמרו ל-ynet כי עבודת מכונת הכרייה (TBM) שאמורה לחפור את האדמה שבה יעבור קו המטרו מתחת לעיר בני ברק חייבות להתקיים 24 שעות ביממה לאורך כל ימות השבוע. לדבריהם, קיים חשש שהפסקת פעילות הכרייה עלולה להוביל לקריסת האדמה מתחתיה, ומכאן שמדובר בפיקוח נפש.
בעיר בני ברק נשמעו כצפוי קולות נגד מהלך של עבודות בשבת לצורך הקמת קו המטרו. "נשאלת השאלה מהו פיקוח נפש", אמר גורם שמעורה בפוליטיקה המקומית בעיר. בעירייה הדגישו כי "פיקוח נפש זה סכנת חיים, מציאות הלכתית שתאושר על-ידי רבני העיר".
ומה חושבים המועמדים לראשות העיר? חנוך זייברט, ראש העיר לשעבר ומתמודד שוב לתפקיד, סירב להתייחס היום לעמדתו בנושא. ב-2018 עתרה העירייה בראשותו נגד עבודות דומות בקו האדום על הרכבת הקלה שהיוותה לטענתה חילול שבת. זייברט אף יזם הפגנות בסמוך לאתר העבודות בעיר בליל שבת. ליוזמה הצטרפו אז גם רבנים חסידים וספרדים, ומנגד הרבנים הליטאים התנגדו ליוזמה בטענה שקיום ההפגנה בליל שבת יגרום לחילול יום המנוחה.
זייברט אמר ב-2018 בהתייחסו לנושא: "פיקוח הנפש היחיד שיש לנת"ע הוא מתי הם יגזרו את הסרט לסיום העבודות, ולא יקרה כלום אם זה ייקח עוד מספר שבועות". מי יחליט מהו פיקוח נפש? כל התירוץ של מסוכנות לא קיים, וההוכחה היא שלא קרה דבר ואיש לא נפגע".
3 צפייה בגלריה
ועדת הבריאות
ועדת הבריאות
"אני לא יודע מה נכון ומה לא נכון". ח"כ בוסו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ש"ס מריצה במרוץ לראשות העיר את ח"כ אוריאל בוסו, שרק באחרונה העתיק את כתובת מגוריו מפתח תקווה לבני ברק. בוסו סירב גם הוא להתייחס לנושא, ואמר באופן כללי: "כרגע זאת התנהלות של העירייה, אני לא יודע מה נכון ומה לא נכון. בעירייה אמרו שאישרו את זה רק לפיקוח נפש. כרגע זה לא נמצא לפתחי, אני לא מכיר את הסוגיה לעומקה".
יעקב וידר, חבר מועצת העיר בני ברק ומועמד לראשות העיר, אמר: "האמת היא שבני ברק סובלת מהזנחה קיצונית ותשתיות תחבורה קורסות, ולכן כבר ב-2018 סיכמתי עם ידידי שר התחבורה דאז ישראל כץ על הקמת תחנות מטרו בבני ברק כחלק מהפרויקט הלאומי במטרה להקל על העומסים התחבורתיים ובסביבתה. מצאנו כבר אז פתרונות לביצוע העבודות ללא חילול שבת כלל, וכך אכן יהיה".
מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "כל בקשה שתהיה תיבחן באופן פרטני כשיתחילו העבודות. כרגע אנחנו מדברים על אישור רק ברמת התכנון, אמור להיות שלב ביצוע ויש תהליכים נוספים. כשתהיה בעיה פרטנית בגדר של פיקוח נפש, רבני העיר יישבו בפורום מצומצם ויקבלו החלטה בנושא הזה".
אורך קו המטרו M2 הוא כ-25 קילומטרים. התוואי מתחיל במחלף יוספטל בצפון חולון ועובר דרך דרום ומרכז תל אביב, ממשיך לגבעתיים, רמת גן, בני ברק וגבעת שמואל, ומסתיים סמוך לאזור התעשייה סגולה בפתח תקווה. בין היתר ישרת הקו אזורים שירותיים כמו בית החולים וולפסון, אזור העסקים הראשי של תל אביב ואוניברסיטת בר אילן.