עו"ד רועי לנג: "המשטרה עשתה דבר שלא ייעשה, נפנה למח"ש בעניין"
(צילום: נדב אבס)

שופט בית משפט השלום בפתח תקווה, נחום שטרנליכט, מתח היום (רביעי) ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה במהלך דיון הארכת מעצר של תושב נתניה בשנות ה-50 לחייו, החשוד בתקיפת בת זוגו ובהחזקת סמים - לאחר שהתברר כי הוא מחזיק באישור שימוש בקנאביס רפואי.
החשוד נעצר אתמול בדירתו לאחר שבת זוגו התלוננה במשטרה שתקף אותה ושפך עליה אקונומיקה. שניהם כבר התלוננו בעבר במשטרה האחד על השנייה. כשהגיעו שוטרים כדי לעצור אותו הוא התנגד, עד שאחד מהם השתמש באקדח טייזר כדי להשתלט עליו. במהלך מעצרו מצאו השוטרים קנאביס בדירה, ובדיון היום המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בגין החזקת סמים - למרות שבדו"ח שהיא עצמה הגישה לבית המשפט כתוב שהוא מחזיק באישור לשימוש בקנאביס רפואי.
1 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
(צילום: shutterstock)
השופט נחום שטרנליכט מתח ביקורת חריפה על המשטרה בשל כך, כמו גם בשל העובדה שהשימוש בטייזר כלפיו לא צוין בדו"ח שהגישה. "אנחנו באפגניסטן או במדינה דמוקרטית? אתם מבזים את המדינה, זה ביזיון", אמר השופט לנציגי המשטרה.
"תמוהה ביותר העובדה כי מצוין חשד לשימוש בסמים, כאשר בדו"ח הסודי שמונח בפניי מצוין במפורש כי החשוד הינו בעל אישור תקף לשימוש בקנאביס", קבע השופט בהחלטתו. "כיצד דבר זה יכול להתיישב עם חשד לשימוש בלתי חוקי בקנאביס? לכותבי הבקשה הפתרונים".
על עניין הטייזר אמר שטרנליכט: "בצורה מובלעת ציין בפניי השוטר כי בשל התנגדות למעצר, הופעל נגדו טייזר. באופן תמוה ביותר, בכל דו"חות הפעולה של השוטרים אין התייחסות לעניין זה, למעט שוטר אחד שהפעיל את הטייזר. הכיצד העז שוטר שהיה עד להפעלה, והיה נוכח, להתעלם מעניין זה ולא לציינו במפורש בדו"ח הפעולה? המדובר במעשה חריג שכל שוטר היה חייב לציין זאת. בעיניי, לפחות, הדבר חמור ביותר".
עו"ד רועי לנגעו"ד רועי לנגצילום: מוטי קמחי
בסיום הדיון הוחלט כי החשוד ישוחרר ויורחק מבת זוגו למשך חמישה ימים. "בית המשפט נעתר לבקשתנו ודחה את בקשת המשטרה להאריך מעצרו של אדם שלא היה צריך לעצור אפילו לא לדקה אחת", אמר עו"ד רועי לנג, שמייצג את החשוד מטעם הסנגוריה הציבורית. "מדובר באדם אשר לא זו בלבד שלא ביצע שום דבר, גם סבל מאלימות משטרתית קשה. מדובר באדם שנורה בטייזר, והשוטרים במקום בחרו שלא לציין את הדבר הזה בדו"חות".
"בית המשפט העביר ביקורת קשה על ההתנהלות הזו, ובצדק". המשיך עו"ד לנג. "זה דבר שלא ייעשה. אני שמח שבית המשפט הורה על שחרורו ומתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה. אנחנו נפנה למח"ש בעניין הזה, שהמשטרה עוצרת אנשים עם אישור להשתמש בקנאביס רפואי בחשד לעבירות סמים, ואף מבקשת להאריך את מעצרם בשל כך".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "מדובר במעצרו של אדם אשר נחשד בתקיפה חמורה של בת הזוג שלו בביתם. החשוד התנגד להוראות השוטרים ונהג כלפיהם באלימות עד שאלו נאלצו להשתמש נגדו בטייזר, דבר שצויין בדוח הפעולה של השוטר שביצע את הפעולה ואשר הוגש לביהמ"ש - כנדרש. במהלך האירוע נתפסו בבית החשוד סמים, שכאמור בשל חוסר שיתוף פעולה מצד החשוד, נחשדו כסמים אסורים בהחזקה. רק בעת חקירתו בתחנת המשטרה, נאות החשוד להציג בפני החוקר אישור להחזקת הסמים. יחד עם זאת, ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית הרי שהיא נלמדת ומופקים הלקחים הנדרשים בהתאם".